Fisk-komplettering.

#1 - 25 mars 2004 12:41
I mitt 70-literskar har nu mina Platys dött (en efter en under en längre tid, antagligen av ålderdomssvaghet eftersom vattenvärdena är bra). Kvar har jag 2 Ancistrus (5 cm vardera), 1 Pakistanbotia (6 cm) och 8 Kardinaltetror. Frågan är vad jag skall köpa för att ersätta Platysarna.

Jag vill ha något i den övre delen av akvariet som funkar ihop med de firrar jag har.

Det jag har funderat på är något av följande:
- Ett stim med Rödmunstetror
- Ett stim med Sorgmanteltetror
- Ett stim med Dolkstyngstetror
- Ett Guramipar av något slag
- Ett par Palettciklider (blir antagligen problem med Pakistanbotian, som har mutat in grottan som sin sovplats)
- Ett stim Zebrafiskar
- Ett fåtal av någon större barb
- Ett stim Tigerbarber

Jag vet inte... Är det någon som har tips, synpunkter, råd?
#2 - 25 mars 2004 12:57
Tycker du ska köpa ett par botior till, de är verkligen roligare om du har ett litet stim. Annars tycker jag att karet är i mista laget för barber och de tetror, kanske någon Rasbora?
#3 - 25 mars 2004 13:05
Om man ska räkna med regeln 1cm fisk per liter vatten och dina fiskars vuxna storlek så har du inte så mycket mer utrymme kvar..
Men det är inget som man absolut måste hålla sig till utan det är väl mer en rekommendation...
Blir nog lite grötigt med ett till stim av nåt slag i ett så pass litet kar..
Jag skulle iaf bara stoppa dit nån enstaka fisk till i så fall..
Kanske nån annan kan svara på vad som kunde vara lämpligt..

Mvh//Mage
#4 - 25 mars 2004 13:53
Oscar: Jo, jag vet att Botian helst skall ha några kompisar till. Tycker dock att det blir lite konstigt om jag bara har bottenlevande firrar i akvariet. Även Kardinaltetrorna håller till i de nedre regionerna.
#5 - 25 mars 2004 14:54
Köp ett par dvärgciklider kanske?! Håller sig på mitten-botten nivå..

Annons