Fisk I Svenska Sjöar?

#1 - 15 juni 2005 17:56
Hej!
jag undrar om det skulle kunna gå att fånga några fiskar eller köpa svenska fiskar från en sjö och sen ha i ett 250 liters akvarium.. en sjö just därför att dom är fyllda med sötvatten, saltvatten har jag inte börjat med och det finns definitivt intressantare saltvattens fiskar ;).

Skulle Det gå om man skaffade lite fiskar och växter osv? :)
tacksam för alla svar
#2 - 16 juni 2005 00:29
gädda blir nog för stor.
abborre kan gå men är stimfisk om ja inte minns fel.

elritsa skulle nog gå rätt fint blir inte så stor heller upp till en decimeter eller nåt.

finns många fler men är dom 3 jag skulle kunna tänka mej i akvarie
#3 - 16 juni 2005 08:17
jaa.. jag kollade lite på nån sida och det fanns ju löja och sånt.. till och med bergvar skulle gå om den nu inte är en aktivsimmare :P. fast den lever ju i havet :/
men hur ska jag hålla rent på botten? sniglar skulle ju gå?

kom på att säga varför jag vill testa det här det är därför att folk är ju så vana att man har tropiska fiskar.. förstå hur det hadde sett ut om dom kommer hem till en och frågar: ett till akvarium? vad har du i det då?
du: aborre...
dom: va???
du: aa.. aborre..
sen så måste dom kolla :).

sen så är det ju rätt så coolt att ha nån sån fisk.. dom är ju rätt så häftiga som asiens fiskar fast kallvatten tåliga.
#4 - 16 juni 2005 09:33
Det svåra är att ge fiskarna rätt temperatur och hålla en hög syrenivå i vattnet. Det funkar inte att ha dem i 25 grader året runt så nån form av kylning behövs om man inte har en kall källare. Och med kylning i ett varmt utrymme kommer problemen med kondensfukt på akvariet som måste ventileras ut. Täta och stora vattenbyten är ett msåte. Finns en del detaljer att fundera igenom, men allt är lösbart så lycka till, den vackraste fisken alla kategorier är utan tvekan [font=Arial]Perca fluviatilis.[/font]
#5 - 16 juni 2005 09:48
kylningen blir väll svår att fixa antar jag :(. det hadde vart enklare om man bara behövde sänka till 15 nånstans :) det hadde ju gått lite enklare
#6 - 16 juni 2005 09:58
Sök på "svenska fiskar" eller liknande här på forumet så hittar du många gamla trådar med en del tips. Så länge det inte blir tokvarmt i rummet där du har akvariet så ska det inte vara några större problem. Abborre, Löja, Mört, Gädda mm. Det finns mycket som funkar. När fiskarna blir för stora kan du ju återföra dom till sjön och fiska upp mindre. Själv skulle jag väldigt gärna ha en eller två små gäddor i ett akvarium. Ut och fånga fiskar bara, det ska nog gå bra så länge du inte försöker hålla för många på för liten yta och syrehalten i vattnet är god.

MVH
/Jens
#7 - 16 juni 2005 10:38
Jag har haft gädda och ål i akvarium det funkade utmärkt. Släppte ut dom i dammen när de blev för stora. Rätt kul och se när gäddan tog mat. Ålen var inte så aktiv på dagen låg mest och gömde sig i grusen.
Inredde med sten, rötter samt växter från ån där dom fångades.
#8 - 16 juni 2005 10:47
jag såg att svenska insjö fiskar inte behövde kallare vatten om vintern om man nu inte vill att dom ska föröka sig :)
#9 - 16 juni 2005 12:10
varma sommardagar kan man ju slänga i en/ett par petflaskor med vatten som legat i frysen.
#10 - 16 juni 2005 15:30
jaa det kan man ju :).
#11 - 16 juni 2005 16:04
om jag orkar bygga en damm till min mormor kanske man kan ta upp nån gädda eller nåt så är det bara att lägga tillbaka den på hösten om jag nu inte orkar bygga en så stor att den kan övervintra.
#12 - 16 juni 2005 19:45
Hej.
Jag undrar om Hasse H menar spigg.Skulle kunna vara ett alternativ.
Om jag hade större akvarium skulle jag gärna ha dom fiskarna i akvariet.
MVH Marita
#13 - 16 juni 2005 20:17
[QUOTE=martal]Jag undrar om Hasse H menar spigg.[/QUOTE]
Nej, vanlig europeisk abborre.
#14 - 16 juni 2005 20:22
har läst att den kan va lite små jobbig men är tveklöst vacker tycker även gäddan är vacker men då aningen för stor för ett normalstort akvarium tyvärr :( skulle varit bra om det fanns en dvärggädda ;)
#15 - 16 juni 2005 20:25
växer inte gäddan väldigt sakta om den inte får massor med mat ?
#16 - 17 juni 2005 08:13
Det går inte att snålmata en gädda i ett sommarvarmt akvarium. Den magrar bara av då. Sen är det bättre att ha en gädda pga att dom blir väldigt stressade av att trängas med annan gädda i ett akvarium. Slutar för det mesta med att en hugger på den andra. Värmen för abborren är inget större problem.

Erik
#17 - 21 juni 2005 20:32
Jag var ute vid en sjö och metade upp ett gäng abborre och mört igår, dumpade dem i 450 baljan. Clarias malen knep en av varje ganska snabbt men de andra lever kvar. Abborrar är ju riktigt snygga... De ser ut att må ganska bra, småflämtar litegrand bara. Mörten som är kvar har mist lite fjäll och ser lite vekare ut. Antar att de är känsligare. Synd bara att vattnet luktar en del fisk...

MVH
/Jens
#18 - 21 juni 2005 21:01
inga bilder ?
#19 - 27 juni 2005 21:41
jag tog elritsa från min mosters damm förra sommaren, ingen höjdare. alla utom en av de 15 jag tog överlevde. och elritsorna levde i dammen tillsammans med mina guldfiskar, som dog, och jag skaffade nya senare.

går det överhuvudtaget att ha abborre tillsammans med andra fiskar, i en 220 balja?
#20 - 28 juni 2005 07:44
Ja, men ta så små abborrar du kan få tag i eftersom dom växer fort. Är dom andra större från början kan det gå över sommaren åtminstone.

Erik
#21 - 29 juni 2005 06:56
Har ni inte hört talas om 1000-brödrasjö?? Fiskar blir inte större än det finns utrymme och mat till dem. många fiskar i en liten sjö innebär små fiskar.
Har själv en signalkräfta i ett 40-liters akvarium. Hade 3 honor och 1 hane ifrån början, men hanen åt upp honorna. Vet ej om han är homosexuell eller om det är för trångt. [:-24]
#22 - 29 juni 2005 07:39
Jag tror det mer har att göra med fodertillgång och vattenkvalité att göra.
Inte utrymme. Jag har själv dragit upp en del killis i ganska små byttor utan att se att de växer saktare för det. Men då gäller det att vara extra vaksam över vattenkvalitén.
#23 - 29 juni 2005 10:35
[QUOTE=Fiskaren]Har ni inte hört talas om 1000-brödrasjö?? Fiskar blir inte större än det finns utrymme och mat till dem. många fiskar i en liten sjö innebär små fiskar.[/QUOTE]

fiskat abborrar i en sån sjö i över 15 år.
dom 2 sista gångerna jag var där så var sjön på väg att gå från en 1000 brödra sjö då man kunde få rätt stora abborrar.

en grej man kan göra för att undvika att få en 1000 brödra sjö är att aldrig slänga tillbaka fisk som är för liten.
#24 - 29 juni 2005 10:57
Du har rätt i att ett 40-liters blir trångt för 4 signalkräftor. Som små går det iofs men sen blir det gruffigt. Vid skalbyte är dom duktiga på att ge sig på varandra oxå.

Erik
#25 - 3 juli 2005 20:11
nu har jag en skarpsill som lever i en liten 27 liters burk, som jag samtidigt odlar svenska räkor i :), den ska få bo i 250 liters sen, med en kompis eller 2 tror jag :D, den blir 20 cm och liknar just nu en blå danio. sen har jag en liten bottenlevande fisk som jag inte har en blekaste aning om vad den är för nått :(
#26 - 3 juli 2005 22:55
TastyFish har du några bilder kanske ?
#27 - 4 juli 2005 07:54
Du kanske hittar den om du tittar på http://www.fiskbasen.se/ gå in på fiskar, nordiska vatten

Erik
#28 - 4 juli 2005 08:21
Favorit i repris:
http://lufs.krets.snf.se/Program/011205ref.shtml

Har haft storspigg inne, hanarna är väldigt vackra om man fångar dem under lektiden.

Mvh Cecilia
#29 - 20 juli 2005 09:23
har ingen kamera ännu raven + jag måste skaffa han några polare. han hadde en väldans otur med hans lilla 27 liters, en katt hadde kommit in i morsans förråd och pissat i sanden *s* alla hans uppfiskade kompisar dog men sen när vi märkte att botten stank så bytte vi balja fort.

Annons