Fisk i bakgrunden

#1 - 24 maj 2008 13:23
Har fått en siames i bakgrunden, helt obegripligt hur den kommit dit. Möjligen hoppat eller tagit sig igenom en lite glipa. Försöker få ut den bland de andra fiskarna. Några tips på bra tricks, har ingen lust att riva loss bakgrunden.
#2 - 24 maj 2008 14:59
kan du inte ta en håv?
#3 - 24 maj 2008 15:24
För trångt tyvärr, försökt med flera olika.
#4 - 24 maj 2008 17:50
tja du han får nog leva där jag hade ett hälsike med fiskar bak bakgrunden löste det med skaffa fiskar som inte kan simma bak! dvs stora platta dassalock!
#5 - 24 maj 2008 17:57
Passa på vid vattenbyte, skär ut en smal kil ur bakgrunden och fyll på vatten, sätt ett par spik som du klipper av huvudet på i sidorna och tryck på plats när firren simmat ut, nästa gång du gör vattenbyte så silikonar du dit kilen med en liten tyngd ovanpå och väntar ett dygn tills det torkat..

Vad som skulle kunna hända är ju att firren kolar och ligger och surnar.. [xx(]

Om du lägger ut en bild på hur det ser ut kanske mer konstruktiva förslag dyker upp..
#6 - 24 maj 2008 20:01
"slanga" ut han?...
#7 - 24 maj 2008 21:28
siameser är snabba jäklar... försök slanga ut honom/henne på natten när han ligger och "sover" annars kan du ju göra som gaffel föreslog
#8 - 25 maj 2008 10:02
är det smalt som du säger kan det funka att bara stoppa ner armen och mota den till ena sidan och sedan fösa över den över bakgrunden.
#9 - 25 maj 2008 11:10
åheim skrev:
är det smalt som du säger kan det funka att bara stoppa ner armen och mota den till ena sidan och sedan fösa över den över bakgrunden.

försök med diverse, men tyvärr för smalt, den gömmer sig "bakom" innerfiltret dessutim, är juwelakvarium, tror förutom riva bakgrunden är det nog slangning som gäller
#10 - 25 maj 2008 11:35
:D Trodde jag var den enda som lyckats med att ha fisk bakom bakgrunden [:o]
Jag har en Amazonas, med diverse fisk bakom, dessutom ynglar dom av sig.
Idiot som jag var så limmade jag bakgrunden så nära bakre glaset som möjligt för att spara volym på framsidan.
Ingen möjlighet att få ner en näve eller håv utan att det tar i någonstans.
När det är mer fisk bakom än framför så vänder jag väl på "burken" ;)
#11 - 26 maj 2008 13:52
Kan du göra en smal fiskfälla av en av de mindre PET-flaskorna?
#12 - 26 maj 2008 21:56
Nilsrolf skrev:
försök med diverse, men tyvärr för smalt, den gömmer sig "bakom" innerfiltret dessutim, är juwelakvarium, tror förutom riva bakgrunden är det nog slangning som gäller
om det är en siamesisk algätare så är den lång och väldigt stor risk att du skadar den om du ska slanga den...
#13 - 27 maj 2008 06:29
åheim skrev:
om det är en siamesisk algätare så är den lång och väldigt stor risk att du skadar den om du ska slanga den...

är "medium", max 6 cm, tror inte så farligt, men visst finns risken, beträffande pet-flaska, för smalt troligen, tack för tipsen
#14 - 27 maj 2008 15:26
bara ta en redigt tjock slang så blir det redigt me sug och då går det fort... :)
#15 - 18 juni 2008 16:12
Köpte en liten "länspump" för att slanga ut, men den kände nog på sig vad som var på gång, nu är den tillbaks på rätt plats, har tätat den lilla glippan som fanns med filtervadd som jag borde lagt silikon i när jag satte in bakgrunden
#16 - 18 juni 2008 16:46
Härligt att den tog sig tillbaka själv:)!

Annons