Fisk i badkar.

#1 - 15 april 2008 12:48
Mitt 350 liters kar sprack i torsdags.
Sedan dess så har fiskarna bott i badkaret.
Det är lite blandade fiskar.
En elefantnosfisk, en black ghost. en jättestor segelfenspleco , massa guppys mollys ,barber ,tetror ,botior och pansarmalar.
Hur länge kan jag låta dom vara i badkaret?
Jag har ingen aning om när akvariet kommer tillbaka från glasmästaren.
Dom verkar hyffsat nöjda men inte speciellt.
Ska dom få fortsätta vara där eller ska jag se mig om efter någon som vill ha dom?
#2 - 15 april 2008 13:03
Kör du pumpen oxå i badkaret?

Gjorde du rent karet så inte det fanns tvålrester och dylikt kvar?

Sand och växter, finns de oxå i karet?
#3 - 15 april 2008 13:04
Oxå doppvärmare förståss?
#4 - 15 april 2008 13:30
Det beror väl på hur länge du kan vänta med att tvätta dig?! ;)
#5 - 15 april 2008 13:36
Sand behövs ju inte för en kortare tid - däremot växter och pump. Kan du inte prata snällt med glasmästaren och förklara brådskan?
#6 - 15 april 2008 14:26
Jag har badkaret i vardagsrummet =P jag skrubbade badkaret jättenoga.
Pumpen är i växter rötter stenar och värmarn. =)
#7 - 15 april 2008 15:36
Hur beter de sig när du säger att di inte mår speciellt bra?

Det verkar ju som du fått med dig det mesta i akvariet. Hade du i bara nytt vatten och i så fall kramade du ur filtret i det nya vattnet? Det är annars ett bra sätt att få balans i vattnet fortare.
#8 - 15 april 2008 19:57
funderat på detta ett tag. hur bra skulle de funka att läggai dammduk i badkaret och sätta i ett filter och ha guldfiskar däri? bara en löjlig tanke (än så länge :D)
#9 - 15 april 2008 22:22
Tills dina föräldrar säger att nu åker fiskarna ur badkaret för vi ska bada skumbad. Eller tills dom, fiskarna, hoppat ur om inget hoppskydd.

Är gruset inte tvättat innan flytten till badkaret så ska det inte vara problem. Filter eller bara luftpump spelar ingen roll för några dagar om gruset är otvättat
#10 - 15 april 2008 23:41
Hur gick det till när akvariumet sprack?
#11 - 16 april 2008 10:05
Dom står mycket vid ytan.
Jag hade jättemycket vatten med från akvariet, någe grus har jag inte däri.
Jag vet inte vad som hände. Jag vaknade av en rejäl smäll och sedan hörde jag hur det sipprade ut vatten på golvet, hade en jäkla tur att det inte gick sönder helt.
#12 - 16 april 2008 13:58

Jag vet inte vad som hände. Jag vaknade av en rejäl smäll och sedan hörde jag hur det sipprade ut vatten på golvet, hade en jäkla tur att det inte gick sönder helt.

Och då knuffade du in badkaret i storarummet, så du skulle slippa springa med spannar :p (Min fantasi som skenar iväg bara) :D
#13 - 16 april 2008 14:33
Synd på att inget grus i badkaret. Låt bli att mata på flera dagar åtminstone
#14 - 16 april 2008 19:01
Haha, nej så smart var jag inte. plus att badkaret stod i källaren. Så jag sprang faktiskt som en galning med spannar, grät och pratade med glasmästarn samtidigt =)

Ok så jag ska inte mata dom på några dagar? Blir det inte jobbigt för fiskarna eftersom jag inte har så överdrivet mycket växter där nu?
#15 - 16 april 2008 19:12
jag köpte fiskar som absolut inte gick ihop med mina gamla men det visste jag inte för det blev ett impulsköp, så jag åkte ner till zooaffären med 6st fiskar och han i affären tar hand om dom utan kostnad tills jag har hittat ett annat kar, dom har varit där i runt 2 veckor nu =)

så hör med nån zooaffär?
#16 - 16 april 2008 20:00
Jag har pratat med zoobutikerna här, det visar sig att mitt vatten kommer fårn ett annat ställe än vad deras gör så dom vill inte ta emot dom. plus att dom är rädda för sjukdomar.
Men jag ska ringa till glasmästarn imorrn och förklara att det är bråttom. Han sa i torsdags att han skulle försöka vara klar dagen efter eller senast måndagen, men idag är det onsdag.
Tycker synd om mina fiskar =)
Guest
#17 - 16 april 2008 21:32

Gör inte det! Tror de har det finemang i ett stort badkar, om än lite ljust kanske. Men det var rätt tänkt! :)
Skönt att allt löste sig och att du tänkte fort. Kan förstå dina tårar som kommit i ren desperation. För visst hade man fått panik!

För att se det från den positiva sidan, du har just nu ett drömläge för ett VB. :D
Jag hade bytt lite vatten och sett om fiskarna sett piggare ut.
Blir vattnet ordentligt syresatt?
#18 - 16 april 2008 21:48
Jag har pratat med zoobutikerna här, det visar sig att mitt vatten kommer fårn ett annat ställe än vad deras gör så dom vill inte ta emot dom. plus att dom är rädda för sjukdomar.

Men jag ska ringa till glasmästarn imorrn och förklara att det är bråttom. Han sa i torsdags att han skulle försöka vara klar dagen efter eller senast måndagen, men idag är det onsdag.

Det var nog det dummaste jag har hört en zoobutik säga, "vi tar inte emot fiskar för dom kommer från ett annat vatten pga sjukdommar"

Visst dom kan få sjukdommar men då ska fisken/fiskarna vara i dåligt skick, och då spelar det igentligen ingen roll om nya fiskar tillkommer eller att den går kvar.
+ fiskarna bär alltid på sjukdommar, alla möjliga men dom har inte brutit ut ännu.
Och då krävs det att fisken är i dåligt skick eller att man byter vatten etc.
Guest
#19 - 16 april 2008 22:26
matlo skrev:
Det var nog det dummaste jag har hört en zoobutik säga, "vi tar inte emot fiskar för dom kommer från ett annat vatten pga sjukdommar"

Jag tycker att detta är zoobutikens val. Vill man inte ta in fiskar och blanda med sina egna försäljningsfiskar som samtidigt kommer från andra vattenvärden, så hade jag vänt mig dit för att köpa fisk.
För mig tyder det på att zoobitiken är seriös, om än lite taskiga i detta fallet, men i slutänden måna om sin egen fisk.

Tycker oftast man skall ställa sig frågan i sådana här fall:
Vad hade du gjort om zoobutiken varit din?
#20 - 16 april 2008 23:24

Vad var det för akvarium? Ramakvarium? Helglasakvarium? Vilken sida gick sönder? Botten? Hur var akvariumet uppställt?
#21 - 17 april 2008 06:04
Anettejt skrev:
Gör inte det! Tror de har det finemang i ett stort badkar, om än lite ljust kanske. Men det var rätt tänkt! :)

Skönt att allt löste sig och att du tänkte fort. Kan förstå dina tårar som kommit i ren desperation. För visst hade man fått panik!

För att se det från den positiva sidan, du har just nu ett drömläge för ett VB. :D

Jag hade bytt lite vatten och sett om fiskarna sett piggare ut.

Blir vattnet ordentligt syresatt?

Vad betyder VB [:o]

Jodå vattnet blir riktigt syresatt. jag byter vatten, eller fyller på rättare sagt då det läker lite ur badkaret. så jag fyller på en hink varannan dag hitills.
#22 - 17 april 2008 06:07
Barr skrev:
Vad var det för akvarium? Ramakvarium? Helglasakvarium? Vilken sida gick sönder? Botten? Hur var akvariumet uppställt?

Helglasakvarium det var framsidan som gick sönder. en liten töntig spricka mitt i, akvariet står på en bänk som är byggd till akvariet,

men jag undrar. Kan den skitstora malen haft sönder rutan?
Jag själv tror inte det men man kan ju passa på att fråga. =)
Guest
#23 - 17 april 2008 12:38
Vad betyder VB [:o]

VB=Vattenbyte.
#24 - 25 april 2008 06:48
Lite uppdatering, akvariet kom hem idag, det står just nu i cykelkällaren, så det blir till att greja när killen kommer hem.
Det är bara 4 guppys och en dalmatinermolly som har dött, jag har fått en massa yngel så det är väl ca 40 st som trängs i yngelburen och ett gäng till som simmar runt bland växterna.

Nu har jag en liten fråga till. Fiskarna som nu är i badkaret ska inte flytta tillbaka till 350 karet, utan dom ska flytta till ett 120 hörnakvarium.
Ska jag helt enkelt göra så att jag tömmer allt vatten som finns i hörnakvariet ner i 350 L karet och sedan fylla på med ca 100 l från kranen?
och allt vatten som är i badkaret ner i hörnakvariet men även ett litet vattenbyte där.
Jag har ju en pump i badkaret men den pumpen måste vara kvar i 350L karet sedan. och pumpen i hörnakvariet ska vara kvar där. men hur går det då när jag stoppar ner fiskar i ett kar med en annan pump?
#25 - 2 maj 2008 19:47
Anettejt skrev:
Jag tycker att detta är zoobutikens val. Vill man inte ta in fiskar och blanda med sina egna försäljningsfiskar som samtidigt kommer från andra vattenvärden, så hade jag vänt mig dit för att köpa fisk.

För mig tyder det på att zoobitiken är seriös, om än lite taskiga i detta fallet, men i slutänden måna om sin egen fisk.

Tycker oftast man skall ställa sig frågan i sådana här fall:

Vad hade du gjort om zoobutiken varit din?

Tagit in fisken/fiskarna och slängt i lite salt om man nu är jätte rädd att dom ska få sjukdomar.
Det är rätt svårt att en fisk ska få det om man har bra vatten värden och fisken äter som den ska.

Lite sen dock att svara xDD
#26 - 3 maj 2008 11:19
I badkaret? Vad ballt. :D Har du ingen bild?

Snacka om man skulle bli paff om man kommer hem till nån och ska låna toan och ser ett "akvarie" i badkaret. :P
#27 - 3 maj 2008 12:17
Jenny054 skrev:
I badkaret? Vad ballt. :D Har du ingen bild?

Snacka om man skulle bli paff om man kommer hem till nån och ska låna toan och ser ett "akvarie" i badkaret. :P

hehe, undrar om jag ska testa det när Farsan e på jobbet ;P när han kommer hem och sätter sig på toan Plaskar det i Badkaret ;P

Annons