Fisk i 10 L???...

#1 - 28 mars 2005 14:48
Halloj... Ja har ett 10L kar, som ja inte riktigt vet vad ja ska göra med... Finns de överhuvud taget fiskar som kan leva me så litet utrymme???... [:-160]
#2 - 28 mars 2005 14:53
Plastfiskar....Inget annat..
Fredrik
#3 - 28 mars 2005 15:03
[QUOTE=Sissi]Halloj... Ja har ett 10L kar, som ja inte riktigt vet vad ja ska göra med... Finns de överhuvud taget fiskar som kan leva me så litet utrymme???... [:-160][/QUOTE]

[color=red]du kan ju alltid ha det som yngelkar!:)[/color]
#4 - 28 mars 2005 15:15
eller som ett minidrivhus.... det är det fenomenalt bra till... jag har ett 15 liters som jag blev "pålurad" att köpa som ett yngelkar... måste säga att jag idag inte ens tycker att det duger till det... men som växthus är det kanon... mina hoyasticklingar har aldrig varit så lyckliga som nu
#5 - 28 mars 2005 15:26
Till exempel Dvärgtandkarpar (Heterandria formosa) skulle nog kunna gå bra.
Mini-killis såsom Diapteron likaså - men dessa arter är både svåra att få tag på och svåra att fortplanta. Dessutom lär de vara riktiga elakingar trots sin storlek. Jag hade en gång ett par i cirka 3 liter men visste inte då att de ville ha det svalt och skönt så det blev inga yngel där inte.
Så visst finns det fisk som går även i småburkar. När jag körde killis på 1980-talet hade jag även tre 10 liters burkar och visst hade jag fisk i dom men jag kommer inte ihåg vilka arter. Sällan mer än ett par dock.
#6 - 28 mars 2005 15:32
Du skulle ju kunna fylla det med växter och vatten och sedan ha ett antal amanoräkor i det om du vill... Har en räka i mitt lilla kar och kan nog påstå att det är ganska roliga små djur emellanåt..
#7 - 7 april 2005 16:35
Hade jag vart som du så hade jag Köpt 3-4 KardinalTetror.
#8 - 7 april 2005 17:10
Kardinaltetror är stimfisk=10 st minst, och de blir minst 50liter......
#9 - 7 april 2005 18:18
Ja visst är dom stimfisk. Men inte finns det något som säger att dom dör om man håller dom färre än 10 st.
#10 - 7 april 2005 18:18
nej de dör inte, bara vantrivs...
men vill man det så visst
#11 - 7 april 2005 18:49
[QUOTE=smurfmats]nej de dör inte, bara vantrivs...[/QUOTE]
Jag tror inte det finns några bevis för detta alls...
#12 - 7 april 2005 18:59
Håller med Erikthur, finns nog inga bevis för det
#13 - 7 april 2005 19:47
[QUOTE=jonisg]Håller med Erikthur, finns nog inga bevis för det[/QUOTE]

finns nog inga bevis?

Innan man svarar på en sådan fråga tycker jag man ska kolla upp saker lite bättre. Säger inte att det är fel eller rätt, men är bättre om man vet vad man pratar om.
#14 - 7 april 2005 19:50
Vad händer med fiskar som är " för få " ? Har haft akvarium i säkert 6 år nu. Den första tiden hade jag 2 albinopansarmalar ( Stimfisk minst 6 st ) Funkade skit bra. Hade 3 sorgmanteltetror dom levde säkert 3 år ända tills jag släppte i en signalkräfta. KE jag tycker att du ska berätta för mig hur det påverkar en fisk att gå med för få kompisar.
#15 - 7 april 2005 20:02
hade 6 kardinal tetror.
så fort jag gick fram till akvariet så simma dom iväg och gömde sej.
köpte 2 till och redan samma dag märkte jag att dom blev tuffare.

nästa gång jag ska göra vattenbyte måste jag modifiera slangen för dom försökte simma in i slangen flera ggr.

amano räkor är stim djur också.
märkte en stor skillnad när jag köpte en till
#16 - 7 april 2005 20:07
Jag tror att vissa fiskar självklart trivs bättre i större stim, varför skulle annars så många simma hundratals eller tusentals tillsammans i det fria!? Sen kan man ju diskutera varför det verkar vara mer accepterat att ha stora stimfiskar i fåtal jämfört med små tetror och corydoras etc.
Jag har själv tre silverhajar och det kan hända att de hellre vill vara fler (vet inte hur stora stimmen är naturligt) men eftersom jag oftast sett silverhajar gå enstaka eller få så tänkte jag att det var ok för dem.
Det stora problemet är väl egentligen att vi inte kan fråga dem vad de själva har att säga om saken...
det ultimata vore om vi som människor åtminstone kunde ta det säkra före det osäkra och ge våra fiskar den bästa miljö vi förmår. Tyvärr kan vi alla vara korttänkta ibland. Det blir ju extra knepigt för att man inte alltid kan vara säker på om vissa fiskar nånsin trivs i ett akvarium över huvud taget men även jag tycker att det är en jobbig tanke då jag tycker akvariehobbyn är så kul.... Dubbelmoral... jo, jag antar det.
#17 - 7 april 2005 20:17
Dvärgtandkarp har redan nämnts och jag håller med, det är ett utmärkt alternativ till ett så litet akvarium.

Jag har själv ett 5-liters med två par Dvärgtankarp + yngel och fyra körsbärsräkor. Fungerar alldeles utmärkt!
#18 - 7 april 2005 20:17
jag tror det stora problemet med stora stimfiskar är att många inte har plats för så stora fiskar men ändå gärna vill ha dem och därför är det mer accepterat med att ha små stimskar i små stim också men förhoppningsvis kommer man att sluta ha även stora fiskar i små stim
#19 - 7 april 2005 20:18
Det är olika från art till art. Vissa arter visar helt klart upp ett annat beteende om de hålls i enstaka exemplar. Den afrikanska glasmalen sägs till och med dö om den inte får gå i stim. Fiskar som inte blir skygga eller konstiga på annat sätt (t.ex. aggressiva) om de inte hålls i stim lider nog inte av att hållas i mindre grupp, även om de är stimfiskar i naturen. Stimbeteendet är ett skydd mot rovfiskar, i akvariet har man ju oftast inte rovfiskar tillsammans med bytesdjur så behovet av stimbeteende minskar. Följaktligen slutar många stimfiskar att gå i stim i akvarium om det inte finns någon annan fisk där som de upplever som ett hot.
#20 - 7 april 2005 20:18
jag tror det stora problemet med stora stimfiskar är att många inte har plats för så stora fiskar men ändå gärna vill ha dem och därför är det mer accepterat med att ha små stimskar i små stim också men förhoppningsvis kommer man att sluta ha även stora stimfiskar i små stim
#21 - 7 april 2005 20:48
[QUOTE=erikthur][QUOTE=smurfmats]nej de dör inte, bara vantrivs...[/QUOTE]
Jag tror inte det finns några bevis för detta alls...[/QUOTE]

nej det kanske det inte finns,. bara mina personliga åsikter... jag har haft enstaka neontetror som blivit som nya när de fått in kompisar...

stimbeteende finns!
#22 - 7 april 2005 22:51
[QUOTE=jonisg]KE jag tycker att du ska berätta för mig hur det påverkar en fisk att gå med för få kompisar.[/QUOTE]

Har ej läst mycket om detta, så missförstå inte endast egen erfarenhet jag talar om. Hade från början två pansarmalar gående i ett kar (vet att det är stimfisk), inhandlade senare några till och dom betedde sig på ett helt annat och mer livfullt sätt. Så står det i en beskrivning att vissa trivs i stim osv. så borde dom som skrivit texten veta vad dom pratar om, ett bra exempel art.reg. här på zoopet.

Men sen å andra sidan kan man inte prata med fiskarna och fråga hur dom mår (tyvärr) vissa trivs kanske även i små grupper.

Hoppas något bra kom ut av det jag skrev, har en tendens att skriva samtidigt som jag tänker. Kommer inte alltid ut rätt ;)
#23 - 8 april 2005 05:03
du skulle ju kuna hadet smo yngel/växt akvarie en bra regel 1l vatten pär 1 cm fisk
#24 - 7 februari 2007 18:57
så du menar att man kan ha en 15 cm fisk i då?

Annons