fisk förslag?!

#1 - 31 mars 2006 12:12
Hej!
jag har ett 110liters kar där jag för tillfället har tre malar. Ska köpa fiskar till karet med men vill ha förslag på fina lättsköta fiskar förutom d vanliga guppy, platy, molly osv...karet är inte nystartat och jag har mycket växter så d ska inte vara nån fisk som gärna äter på växterna. Tacksam för förslag!
/NaObie
#2 - 31 mars 2006 13:40
Det finns massa fiskar som kan passa. Är det ngn speciell du tänkt på? Ciklider eller ngn annan fiskgrupp?
#3 - 31 mars 2006 14:40
nä, jag har int tänkt nån spec förutom att d inte ska vara några av d jag räknat upp innan har nämligen haft de innan o vill satsa på lite "ovanligare" om man säger så.
#4 - 31 mars 2006 14:45
Själv skulle jag vilja ha snäcklekare, men jag vet inte hur lättskötta dom är. Roliga och lite ovanliga är dom iaf.
#5 - 31 mars 2006 15:01
Opus;
Ang snäcklekare så har jag bara haft L.Multifasciatus som kanske är den vanligaste sorten. Det är en lättskött och lättlekt fisk men intressant och rolig precis som du skrev.

NaObie;
Jag har ju en förkärlek till dvärgciklider så jag kan rekommendera ngn av dessa arter, de passar bra till storleken på ditt kar också eftersom du kan räkna bort alla större arter då karet är ganska litet. Bland dvärgciklider så finns det dock massa olika arter men bland dem som räknas som enklast finns tex palettcikliden och kakaduan (apistogramma cacatuoides). Den tidigare har jag ingen erfarenhet men den räknas nog som nybörjarcikliden nr 1, vad gäller kakaduan har jag lite erfarenhet då jag odlar den ganska mycket, vill du se bilder så gå in på mitt fotoalbum här på zoopet.

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=500&page=1&ppuser=34241
#6 - 2 april 2006 17:57
Om jag skulle välja nya arter till mitt 110l skulle jag göra ett jättefint guramiakvarium med olika guramis och några dvärgbotior. Gillar också kilfläcksrasboror men vet inte var de skulle passa in hehe :p Dvärgciklider e ju också väldigt fina!
#7 - 2 april 2006 19:56
Praktbotior blir lite väl stora för att ha i ett 110 liters.
#8 - 3 april 2006 07:04
[quote=ovj78]Praktbotior blir lite väl stora för att ha i ett 110 liters.[/quote]

Sant, skrev fel. Edited: Dvärgbotior (längtar i hemlighet till praktbotior [:o] )
#9 - 3 april 2006 18:39
tack för tipsen...d lutar nog åt ciklider, har aldrig haft såna så d ska bli kul med nått nytt...får se vilka typer av ciklider d har i affären...
#10 - 3 april 2006 18:46
Börja då med en "lätt" ciklid som tex palettciklid. Den är inte så svår att få lek av samtidigt som den är riktigt snygg med.

Annons