Hej!
Jag är alltså totalt ny på akvaristik även om jag haft akvarium tidigare. Hade ingen aning om att man kunde göra så mkt mer än att bara stoppa fiskar i vatten. ;)
Jag läste att fishless cykling var bra för det var skonsammare mot fisken och läste också att man istället för ammoniak/ammonium kan använda fiskmat.
30/12 fyllde jag i vatten och sen dess har nitriten ökat fram tills iförrgår då den var på 1.6. Idag är den nästan 0. Jag har lagt i små mängder fiskmat kontinuerligt. ammoniak/ammonium har varit på 0 hela tiden.
Det gick verkligen fort från 1.6 till 0 när det tidigare klättrar uppåt, trodde att det skulle gå lika fort ner igen.
Så om jag förstått det rätt kan jag nu genomföra ett mindre vattenbyte (20% tillräckligt?) och sen köpa fisk.
Har tyvärr inget nitrat-test - är det nödvändigt? är lite nyfiken på nitratvärdet nu när nitrit så hastigt sjunkit.
Har några sniglar som springer runt (förmodligen från växterna - trots att jag sköljde dom måste jag missat en snigel nånstans). Är dock inte så rädd för att dom kommer föröka sig, och en eller 2 är bara gulligt.
Har också fullt med rosa små "maskar" typ 1-2 mm långa som ligger överallt, i sanden, på växterna etc..
Är det något farligt? vad kan det vara? (snigelbajs? nedbrutna matrester?)
Bild: http://geting.se/viewimage.php?image=77938-2138011496_529421.jpg
Har jag uppfattat det rätt? har jag gjort rätt? är det något jag inte tänkt på?
Tänkte börja med 5 fiskar för säkerhets skull (ifall jag gjort något fel med cyklingen).
Har 42L med cabomba, Becketts cryptocoryne, javaormbunke, nånsorts sumpväxt(grästuva) och en växt jag inte identifierat...
ph. 7.7
kh 4.2
gh. ~7.8
Fiskfunderingar: rosentetror, räkor eller pitbull-pleco
Tacksam för all hjälp! =)
/Umbis
Glömde säga att jag haft i bakteriekultur också! Det var först efter det som dom rosa maskarna dök upp....