Fishless cycling?

#1 - 20 mars 2008 08:13
Hej på er!

Läser practical fishkeeping lite då och då och snubblade över den här artikeln som verkar mena att ett biologiskt filter måste mogna utan fisk genom tillsats av vissa amnen och att "mata" akvariet med fiskmat men utan fiskar i. De verkade också jämnställa uppstart av filter med fiskar i akvariet som djurplågeri.

Har någon här några åsikter om detta? Personligen trodde jag att man skulle starta upp ett akvarium med FÅ fiskar, och att denitrifikationscykeln inte kunde komma igång i ett akvarium helt utan fisk.
#2 - 20 mars 2008 08:23
Processen kräver mat åt bakterierna och att ex bara mata akvariet med fiskmat tror jag visserligen inte är felaktigt men då fiskavföring till skillnad från en (död) okokt räka eller ex fiskfoder innehåller ett bredare spectrum av bakterier så torde cykeln vara igång snabbare vid användandet av ett ytterst fåtal fiskar.

Om det finns någon steg i processen som kan hämmas vid fishless kanske våra kemister och biologer kan svara på annars tycker jag att den modell som Lasse beskrivit fungerar utan brister.

Annars skulle jag nog vilja säga att oansvariga uppstarter där en stor mängd fisk planteras ut efter bara ett par dagar är ren dumhet och visar på ansvarslöshet, inte normala uppstarter där alla nivåer och fiskarnas beteende övervakas och åtgärdas.
#3 - 20 mars 2008 08:27
Processen kräver mat åt bakterierna och att ex bara mata akvariet med fiskmat tror jag visserligen inte är felaktigt men då fiskavföring till skillnad från en (död) okokt räka eller ex fiskfoder innehåller ett bredare spectrum av bakterier så torde cykeln vara igång snabbare vid användandet av ett ytterst fåtal fiskar.

Om det finns något steg i processen som kan hämmas vid fishless kanske våra kemister och biologer kan svara på annars tycker jag att den modell som Lasse föreskriver fungerar utan brister.

Annars skulle jag nog vilja säga att oansvariga uppstarter där en stor mängd fisk planteras ut efter bara ett par dagar är ren dumhet och visar på ansvarslöshet, inte normala uppstarter där alla nivåer och fiskarnas beteende övervakas och åtgärdas.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 20 mars 2008 08:50
Jag har också läst den artikeln i PFK http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=1616

PFK har ju en tendens köra med lite kvällstidningsstil i sina skriver och hårdra allt och gärna toppa med lite "skandaler";)

Här skriver de i inledningen
Around 96% of aquatic retailers in the UK recommend cycling methods which could expose fish to harmful nitrogenous pollutants, an undercover survey has revealed.

Lägg märke till ordet "could", inte att det "kommer att".

Vad de främst sedan dömmer ut i texten är väl det faktum att man startar upp med en stor mängd av fisk.
Själv föredrar jag fortfarande att starta upp med några få fiskar, gärna med en bakteriekultur och sedan låta akvariet smyga igång.

Sedan under senare har också detta med fishless cycling börjat bli populärt och det verkar ju också fungera.
#5 - 20 mars 2008 09:01
Det man inte får missa när det gäller artiklar från andra länder är att vi i Sverige har väldigt bra vatten med lägre nivåer av bland annat klor och kloramin jämfört med övriga europa. Med bättre vatten från början är det enklare att få igång en bra bakteriekultur i våra svenska kar än vad våra grannar söderut har att jobba mot.

Det som skrivs i andra länder bör vi reflektera över men inte blint lita på eftersom förhållandena för oss är så olika. Genom att mäta vilka värden vi har dagligen i våra kar när dessa startas upp kan vi istället få "svart på vitt" vad gäller våra egna specifika akvarier.
#6 - 20 mars 2008 09:41
Fishless cycling i biobädd för odling av växter.
http://rainbow.konto.itv.se/svenska/f94.htm
#7 - 21 mars 2008 09:18
Ja vi är ju bortskämda med ett mycket bra kranvatten i Sverige! När jag läst engelsk facklitteratur får jag intrycket av att de lägger mycket större krut vid hur man anpassar vattenkvalitén än vad som känns motiverat i Sverige.

Hursomhelt verkar fishless cycling vara en intressant idé. Kanske något jag provar längre fram...

Ha en riktigt glad påsk allihop!
#8 - 21 mars 2008 21:48
Vad som behövs för att få igång nitrifikationen i ett akvarie är först ammonium/ammoniak, bakterier, syre, platser att sitta på, lämplig temperatur, tillräcklig alkanitet, inget klor i vattnet och låga halter organiskt material (låga BOD-halter)

Syre förutsätter vi´att det finns, sittplatserna finns i filtret, lämplig temperatur är i högsta grad normal akvarietemperatur, lämplig alkanitet har man om man har ett KH på ca4 (taget en dag efter itappning av vattnet), eventuellt klor tas bort med preparat typ Aqua Safe eller någon matsked c-vitamin per 500 liter vatten och lågt BOD finns det normalt i ett nystartat akvarium. Saknas dock gör både ammonium och bakterier (pga att det inte finns ammonium !). Vart kommer då ammoniumet ifrån? Det finns tre huvudsakliga källor.
1. Man kan tillsätta det via tillsats av ammoniak
2. Normala nedbrytningsbakterier framställer det från dött organiskt material i ett av slutstegen i nedbrytningen - ammonifieringen
3. Fiskar utsöndrar ca 80 % av sitt överskottskväve direkt ifrån särskilda körtlar i gälarna. Denna utsöndring är ganska omedelbar.

Cykling med hjälp av ammoniumtillsats är svår att styra eftersom man inte skall ha för höga ammoniumvärden - det bromsar nämligen steg två i processen. Eventuellt kan man ta någon droppe urin per dag och 100 liter men även det kan bli för mycket. Bakterier bör också tillsättas här. Främsta nackdel - metoden är svårstyrd och kan förlänga startperioden betydligt. För bästa resultat bör man mäta KH under uppstarten och fylla på med lite bikarbonat om det behövs (om KH går ner under 2,5 - 3)

Cykling med hjälp av att bakterier bryter ner organiskt material är också svårkontrollerad, den tar tid - 3 till 8 dagar innan ammonium bildas men då kan det bli mycket. Bakteritillsats behövs även här för ett bra resultat. För bästa resultat bör man mäta KH under uppstarten och fylla på med lite bikarbonat om det behövs (om KH går ner under 2,5 - 3)

Cykling med hjälp av en (eller några få) fiskar. Lättstyrd, styrs med mattillsatsen - behövs bara några få korn/flingor/artemia/mysis per matning. Först kanske varannan/var tredje dag sedan oftare. Lätt att styra ökningen av ammoniumet i takt med bakterietillväxten och i vilken fas uppstarten är. Bakterietillsats behövs även här för bra resultat. För bästa resultat bör man även här mäta KH under uppstarten och fylla på med lite bikarbonat om det behövs (om KH går ner under 2,5 - 3)

Vid bakterietillsats föredrar jag att göra detta varje dag (det går inte att överdosera) i tre veckor, men ibland sparkar det igång fortare.

Denna metod har inget med djurplågeri att göra utan bygger hela tiden på att få en så styrd ammoniumproduktion som möjligt för att helt skippa den sk nitrittoppen. Jag har gjort sådana här starter nu i ganska många kar och jag vill sticka ut hakan och säga att följer man denna metod så är det den minst plågande metoden om man tar in alla inblandade djurgrupper.

KH mätningen tycker jag är den viktigaste mätningen i ett sötvattensakvarium. I ett salt kan man skippa KH mätning under uppstart eftersom det normal ligger på 6-8 i tyska grader.

Fisklös cykling är enligt mitt sätt att se det att ta till ett krångligt sätt att lösa ett enkelt problem. Om alla butiker rekommenderade sina kunder att starta med ett mycket litet antal fiskar, mata ytterst sparsamt, avklorera vattnet samt använda bakterietillsatts så kommer vi att besparas frågor som "nitrit - hjälp och så vidare.

MVH Lasse

Annons