Vad som behövs för att få igång nitrifikationen i ett akvarie är först ammonium/ammoniak, bakterier, syre, platser att sitta på, lämplig temperatur, tillräcklig alkanitet, inget klor i vattnet och låga halter organiskt material (låga BOD-halter)
Syre förutsätter vi´att det finns, sittplatserna finns i filtret, lämplig temperatur är i högsta grad normal akvarietemperatur, lämplig alkanitet har man om man har ett KH på ca4 (taget en dag efter itappning av vattnet), eventuellt klor tas bort med preparat typ Aqua Safe eller någon matsked c-vitamin per 500 liter vatten och lågt BOD finns det normalt i ett nystartat akvarium. Saknas dock gör både ammonium och bakterier (pga att det inte finns ammonium !). Vart kommer då ammoniumet ifrån? Det finns tre huvudsakliga källor.
1. Man kan tillsätta det via tillsats av ammoniak
2. Normala nedbrytningsbakterier framställer det från dött organiskt material i ett av slutstegen i nedbrytningen - ammonifieringen
3. Fiskar utsöndrar ca 80 % av sitt överskottskväve direkt ifrån särskilda körtlar i gälarna. Denna utsöndring är ganska omedelbar.
Cykling med hjälp av ammoniumtillsats är svår att styra eftersom man inte skall ha för höga ammoniumvärden - det bromsar nämligen steg två i processen. Eventuellt kan man ta någon droppe urin per dag och 100 liter men även det kan bli för mycket. Bakterier bör också tillsättas här. Främsta nackdel - metoden är svårstyrd och kan förlänga startperioden betydligt. För bästa resultat bör man mäta KH under uppstarten och fylla på med lite bikarbonat om det behövs (om KH går ner under 2,5 - 3)
Cykling med hjälp av att bakterier bryter ner organiskt material är också svårkontrollerad, den tar tid - 3 till 8 dagar innan ammonium bildas men då kan det bli mycket. Bakteritillsats behövs även här för ett bra resultat. För bästa resultat bör man mäta KH under uppstarten och fylla på med lite bikarbonat om det behövs (om KH går ner under 2,5 - 3)
Cykling med hjälp av en (eller några få) fiskar. Lättstyrd, styrs med mattillsatsen - behövs bara några få korn/flingor/artemia/mysis per matning. Först kanske varannan/var tredje dag sedan oftare. Lätt att styra ökningen av ammoniumet i takt med bakterietillväxten och i vilken fas uppstarten är. Bakterietillsats behövs även här för bra resultat. För bästa resultat bör man även här mäta KH under uppstarten och fylla på med lite bikarbonat om det behövs (om KH går ner under 2,5 - 3)
Vid bakterietillsats föredrar jag att göra detta varje dag (det går inte att överdosera) i tre veckor, men ibland sparkar det igång fortare.
Denna metod har inget med djurplågeri att göra utan bygger hela tiden på att få en så styrd ammoniumproduktion som möjligt för att helt skippa den sk nitrittoppen. Jag har gjort sådana här starter nu i ganska många kar och jag vill sticka ut hakan och säga att följer man denna metod så är det den minst plågande metoden om man tar in alla inblandade djurgrupper.
KH mätningen tycker jag är den viktigaste mätningen i ett sötvattensakvarium. I ett salt kan man skippa KH mätning under uppstart eftersom det normal ligger på 6-8 i tyska grader.
Fisklös cykling är enligt mitt sätt att se det att ta till ett krångligt sätt att lösa ett enkelt problem. Om alla butiker rekommenderade sina kunder att starta med ett mycket litet antal fiskar, mata ytterst sparsamt, avklorera vattnet samt använda bakterietillsatts så kommer vi att besparas frågor som "nitrit - hjälp och så vidare.
MVH Lasse