Fishless cycling ?

#1 - 27 oktober 2005 03:24
Hejsan .

Detta är kanske en dum fråga men klockan är bara halv 6 och skallen har inte börjat fungera ännu.

Jag läste någonstanns att tom barr skrev Dont do fishless cyckling
Jag undrar bara vad han menade med detta ( kan inte hitta inlägget igen )

MVH Jimmy
#2 - 27 oktober 2005 09:07
fishless cycling innebär att man häller i ett substitut för fiskskit/fiskpiss grovt uttryckt och på så sätt får igång iflterbakterierna.

läst lite om det men låter väldigt krångligt och måste filtrera vattnet över aktivt kol när man är färdig då det kan komma ner diverse kemikalier i vattnet som kan döda fiskarna annars.

själv anser jag det va bättre att sakta introducera fiskarna och hålla koll på nitriten.
#3 - 27 oktober 2005 09:20
Ja precis. Fishless cycling innebär alltsomoftast att man skvimpar ner ammonium/urea, och det vet vi ju hur det påverkar algtillväxten.
#4 - 27 oktober 2005 09:32
defdac hur skulle det funka om kan kör ett ytterfilter i en spann och kör fishless cycling däri ?
#5 - 27 oktober 2005 10:00
Borde gå utmärkt! Såfort man märker att nitratnivåerna börjar stiga och man har svårt att mäta upp ammonium/nitrit är det klart.
#6 - 27 oktober 2005 10:10
då borde det ju va en vettig lösning för dom som ska ha känsliga fiskar som måste ha ett inkört filter.

nackdelen är att botten i akvariet inte blir inkört men man kan ju inte få allt ;)

Annons