Fishbase-symposium - Årets intressantaste möte inom akvaristiken

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 7 oktober 2015 18:28
Ja det arrangeras måndagen den 19 oktober på Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm med temat "Som en fisk på torra land".
7 framstående internationella experter är föredragshållare - Svein Fosså (Norge), Brian Zimmerman (England), Frank Kirschbaum (Tyskland), Scott Dowd (USA), Björn Källström (Sverige), Björn Frostell (Sverige), Anders Kiessling (Sverige).

Redan är mer än 170 personer anmälda. Detta ser jag verkligen fram emot.

Programmet kan ses i Zoopets kalender på denna sida
#2 - 11 oktober 2015 07:01
Hade gärna åkt med där men är på husdjursmässa i Poznan. :(
#3 - 11 oktober 2015 08:25
Jag anmäler mig själv och två-tre kamrater i morgon.

Det ska bli ytterst intressant faktiskt. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 oktober 2015 08:56
Jag anmäler mig själv och två-tre kamrater i morgon.

Det ska bli ytterst intressant faktiskt. :)

Trevligt - vi ses:D
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 13 oktober 2015 06:51
[FONT=Arial][COLOR=#000000]Program [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#000000]09:00 - 09:30 Registrering,kaffe och smörgås [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#000000]Moderator: Kjell Fohrman, akvariekonsult.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#000000]09:30 - 09:35 Inledning, Michael Norén, FishBase Sweden. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#000000]09:35 - 10:20 Svein Fosså,författare och biologkonsult: Aquarium keeping in the 21st Century: does it have a future? [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#000000]10:20 – 10:50 Fruktpaus [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#000000]10:50 – 11:35 Brian Zimmerman, ZSL London Zoo: The European Association of Zoos andAquariums regional collection planning process – one strategy for saving the most threatened freshwater fishes from extinction. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#000000]11:35 – 12:20 Frank Kirschbaum, Humboldt-Universität zu Berlin: Cyclical reproduction in freshwater fishes: tropical freshwater fishes versus sturgeon. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#000000]12:20 – 13:20 Lunch [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#000000]13:20 – 14:05 Scott Dowd, New England Aquarium: The home aquarium industry as an instrument of conservation. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#000000]14:05 – 14:50 Björn Källström, Sjöfartsmuseet Akvariet: Towards a new conservation strategy- distributed living gene banks in public and private aquariums. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#000000]14:50 – 15:20 Kaffepaus [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#000000]15:20 – 16:05 Björn Frostell, KTH Kungliga Tekniska Högskolan: Fish – part of an alternative animal husbandry? [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#000000]16:05 – 16:50 Anders Kiessling, Sveriges Lantbruksuniversitet: Aquaculture the missing link in circular production systems. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#000000]16:50 – 17:00 Avslutning [/COLOR][/FONT]
#6 - 13 oktober 2015 08:12
Nu är jag och två kamrater anmälda och vi har fått bekräftelse via e-post. Det blir en tidig morgon och en sen kväll :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 13 oktober 2015 08:29
Nu är jag och två kamrater anmälda och vi har fått bekräftelse via e-post. Det blir en tidig morgon och en sen kväll :)

Ja - i alla fall om du skall åka fram och tillbaka på måndagen.

Själv åker jag upp redan på söndagen och passar då på att gå en sväng på Zoorfmässan som hålls under helgen.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 20 oktober 2015 19:04
Det blev en mycket lyckad dag uppe i Stockholm igår med flera mycket intressanta föredrag
#9 - 20 oktober 2015 19:09
Så kul! Kommer det en artikel sen?
#10 - 20 oktober 2015 19:38
Det blev en mycket lyckad dag uppe i Stockholm igår med flera mycket intressanta föredrag

Jag åkte hem med flera intressanta insikter. Det blev en ganska lång dag som inleddes 04:00 och slutade 00:10 när jag klev innanför dörren hemma.

Det som är mest spännande är egentligen hur infallsvinklarna när det gäller vildfångat skiljer sig. I fallet kardinaltetran så är det bra med vildfångat men så är inte alltid fallet om man tar in saltvattenssidan i ekvationen. Det går således inte att säga att all vildfångst är bra vilket jag helt missat. Jag är ganska insnöad på sötvatten.

Något jag verkligen uppskattade utöver detta var föreläsningarna som knöt an till matproduktionen. Det är nog ett måste att lära sig hur man producerar klimatsmart och nyttig mat på liten yta. Jag ska inleda egna försök redan till våren om jag har tur.

Det var kul att träffa många personer man stött på via internet. Azur, Erik Åhlander, Bosse Persson och Kjell känner vi alla härifrån. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 20 oktober 2015 19:59
PiaJo skrev:
Så kul! Kommer det en artikel sen?

Ja tänkte försöka få ihop en
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 25 oktober 2015 15:50
En artikel kommer så småningom, men fram tills den är klar så lägger jag i alla fall in ett gruppfoto

Övre raden från vänster: Bodil Kajrup (Fishbase), Anders Kiessling ((SLU), Michael Norén (Fishbase), Brian Zimmerman (ZSL London Zoo), Björn Källström (Sjöfartsmuseet), Sven Kullander (NRM)

Nedre raden från vänster: Undertecknad, Svein Fosså (författare och biologkonsult), Frank Kirschbaum (Humboldt-Universität zu Berlin), Björn Frostell (KTH)

Saknas på fotot gör Scott Dowd (New England Aquarium)
#13 - 25 oktober 2015 16:42
Det var minst sagt en stilig samling :)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 25 oktober 2015 16:46
Väldigt gubbigt om inte annat ;)
Bara Bodil som inte ingår i "gubbröran"
#15 - 25 oktober 2015 16:48
Det går åt så många "gubbar" att balansera en kvinna:D
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 6 november 2015 15:53
Har fortfarande inte skrivit ihop någon artikel men förhoppningsvis får jag ihop något under nästa vecka.
Dock så kan ni lyssna på de olika föredragen som hölls via denna sida
#17 - 11 november 2015 13:58
Det blev ett i mitt tycke väldigt spännande möte, med 170 deltagare!

Alla föreläsningarna finns nu att se på FishBase Sveriges YouTube kanal:
[FONT=calibri]Scott Dowd [/FONT][FONT=calibri]berättade om Project Piaba, och hur fiske för akvariehobbyn kan vara en miljövänlig och drivande socioekonomisk kraft för bevarandet av regnskogen.[/FONT]
[FONT=calibri]Frank Kirschbaum[/FONT][FONT=calibri] berättade om hur fiskars fortplantning är cyklisk och styrs av miljöfaktorer, och jämförde tropiska fiskars reproduktion med fortplantningen hos den tempererade arten europeisk stör.[/FONT]
[FONT=calibri]Svein A. Fosså[/FONT][FONT=calibri] talade om akvariehobbyns historia och framtid, och om djurrättsgruppers missriktade försök att göra vildfångad akvariefisk olaglig.[/FONT]
[FONT=calibri]Björn Källström[/FONT][FONT=calibri] förklarade hur offentliga och privata akvarier gemensamt kan bilda ett nätverk och fungera som “levande genbanker” som bevarar den genetiska diversiteten hos akvatiska organismer.[/FONT]
[FONT=calibri]Björn Frostell[/FONT][FONT=calibri]gav exempel på hur fisk- och grönsaksodling kan kombineras och intensifieras med modern återcirkulerande teknik och ge mycket hög avkastning per yta, med nära noll påverkan på kringliggande miljö.[/FONT]
[FONT=calibri]Anders Kiessling[/FONT][FONT=calibri]berättade om hur småskalig men högproduktiv kombinerad stadsodling av fisk och grönsaker inte bara kan ge världens växande städer tillgång till högkvalitativ närproducerad mat, utan även är miljövänligt och förbättrar städers matsäkerhet vid krissituationer.[/FONT]
[FONT=calibri]Brian Zimmerman[/FONT][FONT=calibri] presenterade en strategi för hur djurparker och offentliga akvarier kan bevara några av de mest hotade sötvattensfiskarna i fångenskap.[/FONT]
[FONT=calibri]Vår eminente Kjell Fohrman var symposiets moderator! [/FONT]

Den som vill kan även ladda ner den engelskspråkiga sammanfattningen (3MB, PDF).
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 11 november 2015 14:05
Tack själv för ett mycket trevligt och givande evenemang
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 16 november 2015 19:25
En kortare artikel från mötet har nu också lagts upp på denna sida
Jag kan verkligen uppmana alla att lyssna igenom föredragen

Annons