Firefox

#1 - 30 juni 2004 08:15
Eftersom den ursprungliga reklam-tråden blev kidnappad av Michael Moore, och mitt försök att starta en ny, okidnappad, tråd uppenbarligen blev raderad, så försöker jag igen:

Testar Firefox igen. Bra, minst lika bra som Internet Explorer, men har lite frågor.

1) Hur slår man på inline autocomplete? Alltså att när man skriver "zoop" i addressfönstret så fylls www.zoopet.com automatiskt. Direkt i addressfönstret, INTE bara dyker upp som en post i en scroll-down lista.

2) Det verkar finnas en fördröjning inlagt i Firefox, så det tar runt en halv sekund för nåt att hända när man klickar på en knapp (t.ex. i en meny). Standard WindowsXP har en liknande fördröjning (för att visa animationer etc), men den har jag tagit bort - kan man ställa ner Firefox fördröjning nånstans?

3) I vanliga IE kan man radera felaktiga URL och sök-entries genom att välja dem i scroll-down listan och trycka på delete. Det funkar inte med firefox, finns det nåt annat sätt att slippa störas av felstavade URL'er och sökord?
#2 - 3 augusti 2004 15:26
Tänkte bara pusha lite för Firefox som webläsare, särskilt för er som kör Zoopet på uppringd internetförbindelse. Denna webbläsare är betydligt snabbare på att göra en sida navigerbar. Det känns som man fått lite extra sprutt mot Internet när man kan se att det händer något.

Och så kanske det är någon som kan svara på Azurs frågor ang. Firefox denna gång. Jag är också nyfiken
#3 - 3 augusti 2004 16:00
Finns en 250ms fördröjning som standard
gå in på about:config
nglayout.initialpaint.delay 0
passa även på att fixa
network.http.pipelining.maxrequests 32
network.http.pipelining.firstrequest TRUE
network.http.pipelining TRUE

så blir det drag i läsaren :)
#4 - 3 augusti 2004 16:08
Coolt att man kan konfigga genom en websida!

Vilken version gäller dina tips Yodi?

Jag har inte parametern nglayout.initialpaint.delay. Inte heller network.http.pipelining.firstrequest.
#5 - 3 augusti 2004 16:15
Hmm tror att dom valen har funnits sen länge
jag kör själv firefox 0.8, se till att inte ha några " "
i slutet/början om du kopierar eller skriv in början på raderna manuellt och se om du hittar nått då

Micke
#6 - 3 augusti 2004 19:03
Har undersökt på lite olika Mozilla/Firefox forum.

En del alternativ som fanns i ver 0.8 finns inte i 0.9.
#7 - 8 augusti 2004 23:13
Jag har inte testat firefox än men just nu kör jag opera. Kanon tycker jag!
Fast vilken är egentligen bäst? Nån som har testat båda?
#8 - 9 augusti 2004 00:50
Firefox är väl mer minimalistisk (utan tillägg) och snabb. Om man vill läsa brev, så finns istället Thunderbird från samma ställe.

Jo, hämta den svenska versionen av programmen på http://www.mozilla.se/
#9 - 16 augusti 2004 12:08
Hur finansieras dessa programvaror. Är det reklam man får, eller är de helt gratis? Vill inte ladda ner nåt om jag får en massa konstiga program på köpet...
#10 - 16 augusti 2004 12:43
Firefox är helt gratis och utan reklam/spyware (kallas även open source).
#11 - 16 augusti 2004 12:45
Och Thunderbird?
#12 - 16 augusti 2004 12:54
Jag är absolut för att använda Open Source som dessa två exempel. Men hur gör man t.ex. när man har Bank ID och elektroniska certifikat? Stödjer Firefox detta? Måste certifikat-utgivaren stödja Mozilla/Firefox? Går det lösa så slänger jag bort IE direkt, annars tvingas man ju ha det kvar ändå.

mvh
/Hasse
#13 - 16 augusti 2004 21:18
Lenita: thunderbird är open source med

hasse_h: Vissa banker fungerar inte alls, vissa fungerar om man låter den identificera sig som ie.. externa certifikat skall funka, kan vara lite pill bara, det mest finns på google.com ;)
#14 - 16 augusti 2004 21:31
Googlar och googlar... och får upp massor med sidor som varnar för spoofing av certifikat i Firefox. En cache-bug i Firefox som kan utnyttjas för DoS-attacker. Etc. Känns ju inte direkt förtroendeingivande. Hursomhelst så installerade jag Firefox och försökte importera mina befintliga bankcertifikat med resultatet att Firefox kraschade likt ett nedskjutet jaktflyg med en rökplym i baken.

Jag har Handelsbanken, om nån fått Firefox att funka med deras säkerhetslösning är jag intresserad av att veta hur ni gjort.

mvh
/Hasse
#15 - 16 augusti 2004 21:50
Ursprungligen skickat av hasse_h

Googlar och googlar... och får upp massor med sidor som varnar för spoofing av certifikat i Firefox. En cache-bug i Firefox som kan utnyttjas för DoS-attacker. Etc. Känns ju inte direkt förtroendeingivande. Hursomhelst så installerade jag Firefox och försökte importera mina befintliga bankcertifikat med resultatet att Firefox kraschade likt ett nedskjutet jaktflyg med en rökplym i baken.

Jag har Handelsbanken, om nån fått Firefox att funka med deras säkerhetslösning är jag intresserad av att veta hur ni gjort.

mvh

/Hasse

Firefox är definitivt inte buggfri, men tar man en titt på IE så är det minst lika illa. Dessutom är delar av IE rätt hårt integrerade i windows api:er vilket gör att buggar i dessa även påverkar IE.

Handelsbanken använder väl något tredjepartsprogram för hantering av mjuka certifikat (urk) om jag inte minns fel. Det brukar sällan fungera med andra läsare än IE. Detta i kombination med att man just använder mjuka certifikat fick mig att byta bank... [:)]
#16 - 16 augusti 2004 22:09
Kan svara på mina egna frågor, efter lite micklande på firefox support forum...
1) Hur slår man på inline autocomplete?
Det är ännu inte implementerat i Firefox. Kommer med nästa version.
2) Det verkar finnas en fördröjning inlagt i Firefox, så det tar runt en halv sekund för nåt att hända när man klickar på en knapp (t.ex. i en meny).
Fördröjningen på 300 millisekunder är inlagd för att undvika felklick hos folk med långsamma uppkopplingar; om man som jag sitter med en 10MBit uppkoppling går den att ta bort genom att editera en settings fil. Exakt hur man gör står i Firefox FAQ (sök på delay).
3) I vanliga IE kan man radera felaktiga URL och sök-entries genom att välja dem i scroll-down listan och trycka på delete.
Man trycker SHIFT+DEL för att radera dem.

I övrigt kör jag nu NÄSTAN endast med firefox - det är en bättre webbläsare än Internet Explorer. Enda gången jag kör IE är när jag märker nåt inte funkar på en sida, ofta beror det på att den som gjort sidan lagt in nån specialare som bara fungerar med IE. Trist, men torde bli allt sällsyntare.
#17 - 16 augusti 2004 22:09
Jodå, är allt medveten om att IE inte är bättre. Fast man vill ju helst inte hoppa ur askan i elden s.a.s.... Handelsbanken använder nåt som kallas SmartTrust för sin säkerhetslösning och de påstår sig klara IE o Netscape för Windows och MacOS samt dessutom Mozilla för MacOsX. Men Mozilla/Firefox för Windows kanske inte är tillräckligt stort ännu för att de ska bry sig. Bankbyte är iaf inte aktuellt för min del pga detta.

/Hasse
#18 - 16 augusti 2004 22:14
Här svingas det med termer minsann... men för en medelmåtta som har tröttnat på att Outlook, Explorer, Netscape etc strular - är det nån vits att byta, eller kommer jag att bli ännu gråhårigare på köpet? Hur användarvänligt är det egentligen?
#19 - 16 augusti 2004 22:42
Ursprungligen skickat av Lenita

Här svingas det med termer minsann... men för en medelmåtta som har tröttnat på att Outlook, Explorer, Netscape etc strular - är det nån vits att byta, eller kommer jag att bli ännu gråhårigare på köpet? Hur användarvänligt är det egentligen?

Tja, installation och inställningar är minst lika enkelt som Internet Explorer (IE). Man kan ju alltid prova, IE och Outlook finns ju kvar. Däremot finns en viss risk att du aldrig kommer att vilja använda dem igen [:)]

Thunderbird (för att läsa mail) är helt fantastisk och har ett spamfilter som räddat många timmar åt mig. Den kan jag verkligen rekommendera. Dessutom slipper man alla dessa äckliga maskar (datavirus) som utnyttjar sårbarheter i Outlook för att sprida sig...
#20 - 17 augusti 2004 09:21
Åhå, så det är så det är. Ingen skada skedd att testa med andra ord.
#21 - 17 augusti 2004 09:43
Är det nån skillnad mellan att installera Thunderbird och Firefox separat jämfört med att installera hela Mozilla-suiten? Eller är det helt olika koncept? Har nog inte fattat det riktigt...
#22 - 17 augusti 2004 22:30
Firefox bygger på den ursprungliga koden från Mozilla men utvecklarnas mål var att bygga en snabb, enkel och lättanvänd webbläsare. Sist jag tittade på Mozilla var det en del som skilde dem åt, bland annat minnes/process-utrymme. Dock var det över ett år sedan och mycket kan ha hänt sedan dess. Teamet som gör Firefox strävar inte efter fler och häftigare funktioner utan snarare en "lämplig" uppsättning funktioner. Till båda går det dock att skriva sina egna utökningar (extensions) för att få just den funktionalitet som man vill ha. I sann OS (Open Source) anda så finns det en hel del av dessa (mer eller mindre meningsfulla...) att ladda ner från hemsidan. Min personliga favorit är kalendern som jag kan synca mot min web-dav server och alltid ha en uppdaterad kalender..

Många termer blev det... och en hel del svengelska [:)]
#23 - 18 augusti 2004 00:48
(det var, jag lovar [:)], ett) Kort svar angående Mozilla / Firefox-Thunderbird.

Det är olika program. Mozilla är en fortsättning på den gamla programmet (dvs direkt efterföljare till Netscape).
Firefox-Thunderbird är en uppdelning av funktioner (webbsurfning/Mail/News) som fanns i Mozilla. Det gör dem till mindre och snabbare program (samt lättare att ha koll på programmet för programmerarna, dvs förhoppningsvis färre buggar[;)]).

Programmutvecklingen sker med öppna kort, dvs på frivillig väg och med källkoden väl synlig för inspektion. Det är bara att ladda ned och skapa egen version av programmet (om man vill och kan). Källkoden är fritt tillgänglig (ej nödvändigtvis gratis). Se http://www.gnu.org/ för förklaring på skillnaden mellan fri och gratis. Amerikanarna har stora problem att skilja på detta.

Svenska versioner av de tre programmen hittar ni på http://www.mozilla.se/, där det även finns information om programmen.

Om en sida inte fungerar tilfredsställande med Firefox/Mozilla, så klaga (exempelvis banksidor). Det skall de göra, såvida det inte är inkompetenta HTML-skrivare (jag vägrar kalla dem programmerare) som varit framme. De skall ha gnäll tills de gör rätt...

Om ni vill ha ett officepaket av senaste snitt, så kan ni även ladda ned ett sådant gratis (och fritt) från http://www.openoffice.org/
#24 - 18 augusti 2004 04:55
Ok, tack för klargörandet.

Har klagat hos min bank ang. att deras certifikat (inte websida) inte är kompatibla med Firefox, fick svaret att de alltid väger kundnyttan mot utvecklingskostnaden men i dagsläget inte har några planer på att stödja Firefox. Så please alla ni som har Handelsbanken, klaga hos Kundsupporten! [:-123][:-34]

mvh
/Hasse
#25 - 18 augusti 2004 15:24
Har nu laddat ner Firefox och Thunderbird, är väldigt nöjd med webbläsaren så långt. Den känns snabb på min lilla laptop, och det är ju en klar fördel. Mejlprogrammet har jag inte hunnit testa ordentligt än.

Nu till frågan - finns det några favorit-extensions som man "måste" ha? Något ni kan rekommendera?
#26 - 18 augusti 2004 15:32

Nu till frågan - finns det några favorit-extensions som man "måste" ha? Något ni kan rekommendera?

Adblock
#27 - 18 augusti 2004 15:36
<b>What about Opera?</b>

Jag prövade web-läsaren <b>Opera </b>(open source) för något år sedan och dom påstår sej vara något av det snabbaste som finns. För jag vill ju i princip inte stödja Vilde Bill Microsoft mer som undantag. Men jag slutade använda programmet då det visade sej att många hemsidor inte var kompatibla med Opera (bland annat min banks).

Hur värderar de som kan det här Opera jämfört med med Firefox, Explorer osv. Vad gäller Netscape så använde jag detta från v 1.0 fram till 4.0 (?) - därefter tyckte jag Explorer faktiskt var vassare...
#28 - 18 augusti 2004 15:55

Har nu laddat ner Firefox och Thunderbird, är väldigt nöjd med webbläsaren så långt. Den känns snabb på min lilla laptop, och det är ju en klar fördel. Mejlprogrammet har jag inte hunnit testa ordentligt än.

Jag installerade Mozilla Calendar för Firefox. Finns för Thunderbird också, men den lyckades jag inte få den att fungera. Verkar iaf vara ett gott komplement.
/Hasse

Annons