Finurliga lösningar på semesterskötsel!

#1 - 27 april 2006 14:26
Tänkte vi kunde tipsa varandra lite, eftersom frågorna brukar dyka upp framåt sommaren.

I normala fall brukar jag, redan så här på våren, se till att avbryta all lek så att jag hinner bli av med ynglen innan sommaren. Då blir fisklasten ganska låg och akvarierna klarar sig längre utan matning. Jag brukar ha hjälp av vår akvariekompis Jonas, som går hit och matar ca var 3:e dag och gör ett vattenbyte om vi blir borta längre än två veckor.

Denna sommar har det blivit ännu bättre... eftersom Jonas är i hop med min dotter...

[SIZE=4][COLOR=red]Så hetaste sommar tipset är väl att skaffa sig en akvarienerd till måg!!!! :p [/COLOR][/SIZE]
#2 - 27 april 2006 14:55
Jag har faktiskt den turen att akvaristik ligger i släkten och mina kära föräldrar kan hoppa in när jag är borta och visa versa.
Jag brukar kopla in ett exra ytterfilter på mitt stora akvarium och läggga in ett extra innerfilter i mitt lowtech.
#3 - 28 april 2006 02:05
gör ingenting själv direkt, fiskarna är välnärda å mår bra så dom klarar sej ett tag utan mat och dom enda som leker är körsbärsräkorna och dom gillar ju alger.

går ju alltid flytta fiskar också till nån som är hemma om det blir långsemester.
#4 - 1 maj 2006 14:38
går ju alltid flytta fiskar också till nån som är hemma om det blir långsemester.

Jo, det skulle allt se ut om jag försökte göra det:

- Hej Mamma.. tänkte komma över med 13 akvarier och lite fisk :p
#5 - 1 maj 2006 15:15
[quote=Tant Nancy]Hej Mamma.. tänkte komma över med 13 akvarier och lite fisk :p[/quote]

haha tror hon skulle bli glad över förtroendet ;)
#6 - 1 maj 2006 19:16
Om jag bara skall vara borta ca en vecka matar jag lite extra dagarna innan ,gör ett vanligt vattenbyte kvällen innan jag åker.Ingen tillsyn, ingen
mat.Blir jag borta längre än så kör jag samma procedur dagarna före men sen kommer en polare och hjälper mig med matningen var tredje dag,är aldrig borta mer än två veckor i rad.Karet på jobbet genomgår ett 50% vattenbyte sen är det foderautomat som gäller i fyra veckor.fungerar finfint.Kan ju tillägga att karet står under kritisk uppsikt av mina kära jobbarkompisar.Tryggt och bra.:D
#7 - 1 maj 2006 20:11
[quote=Stenborg]Blir jag borta längre än så kör jag samma procedur dagarna före men sen kommer en polare och hjälper mig med matningen var tredje dag,är aldrig borta mer än två veckor i rad.[/quote]

dom flesta fiskar klarar 2 veckor utan problem om dom är välnärda och mår bra.
finns fiskar som kan klara sej uppåt 2 månader om det kniper.
#8 - 1 maj 2006 20:14
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag lämnade mina jobb-fiskar i 4 veckor i somras, visserligen fick dom lite mat av snälla kollegor, men inte alla veckorna. Alla utom en klarade sig :D[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Annars brukar jag inte åka bort mer än någon vecka i taget.[/COLOR][/FONT]
#9 - 3 maj 2006 11:15
Är jag borta en vecka så får fiskarna klara sig själva. Är jag borta längre tid brukar jag be min mamma titta till fiskarna ca var 3:e dag. Jag gör i ordning lagom portioner fiskmat i plastmuggar så att mamma bara kan pytsa i akvariet. Händer annars alldeles för lätt att fiskarna får för mycket mat. Särskilt Fyrögonfiskarna som är matglada, nyfikna och väldigt "tama".

Jag har en doppvärmare i ett av mina akvarier. Den brukar jag koppla ur under sommaren när det är varmt nog ändå. Därmed försvinner också risken för att doppvärmaren löper amok och kokar fiskarna.

Jag har inte varit borta längre än två veckor från mina akvarier så jag gör inget speciellt vattenbyte, lekavbrott eller annat.
#10 - 3 maj 2006 11:20
Vi har inga problem passning av våra fiskar då vi har 2st Chinchillor,1st häst,1st katt och en hund så det blir att vara hemma med fiskarna och resten av djuren
#11 - 4 maj 2006 18:51
Borde väl besvara den här tråden eftersom sommarferier vart min tanke ända sedan man var en student bosatt på Norrlandsgårdarna i Uppsala och tidvis alltför aktiv i Uppsala Akvarieförening. Min tilltänkta lösning på problemet var redan då som nu årstidskillis. Dvs arter som lever i tillfälliga vattensamlingar i Sydamerika och Afrika. Deras ägg tål att samlas in och förvaras i fuktig torv och kläckas månader senare. De blir normalt könsmogna inom 3-6 veckor och börjar därefter producera ägg om de sköts väl. Dvs rikliga vattenbyten och frikostligt med lämpligt levande foder.
Nåväl det gick inte riktigt så bra som jag tänkte mej det hela i Uppsala på 1980-talet vilket jag delvis skyller på det hårda vattnet därstädes. Här vid Vättern går det däremot riktigt bra. Men det har också visat sej att även vissa årstidskillis klarar 3 veckors fasta med godkänt i betyget.
:)
#12 - 4 maj 2006 21:04
Men jag måste erkänna att jag en sommar for på semester medtagandes en liten burk med Procatopus-yngel (lyktögon - ej årstidare).
[:o]
#13 - 5 maj 2006 10:09
[quote=erikthur]Men jag måste erkänna att jag en sommar for på semester medtagandes en liten burk med Procatopus-yngel (lyktögon - ej årstidare).
[:o][/quote]

Se där ja!!! Misstänkte väl att du var som oss andra :p
#14 - 24 maj 2006 19:10
Nu har i alla fall alla mina odlingsgrupper fått komma på sommarkollo. De går ju vanligtvis i odlingsställningen, men nu har de fått flytta in i mitt "lilla" yngelkar på 450 liter. Kvar i ställningen går "bara" 500 Ancistrusyngel, och några vuxna... Åsså en kampfiskhanne och mina fyra nyinförskaffade Dvärgkulfiskar. På det här viset kan jag lämna karen ensamma i en par veckor... men jag kanske jagar hem mågen för att slänga åt dem lite käk ibland... däremot slipper han byta vatten i år...
#15 - 21 juni 2007 09:11
Sådärja, nu närmar det sig semestertider och det kanske är dags att lyfta den här tåten!

Jag skötte en kompis akvarier i 2,5 månader i vintras. Fiskarna fick mat två gånger i veckan och vattenbyte var 14:e dag... Alla firrar mådde prima, ingen var avmagrad, guppyyngel blev det i massor och även några Ancistrusyngel dök upp... Så firrarna verkar må bra av en lite magrare period...

Skillnaden på sommaren är väl att nån måste hålla koll om det blir värmebölja, så inte firrarna kokar...
#16 - 21 juni 2007 12:09
Hej, Tant Nancy.
Jag blev så nyfiken på vart du gjorde av alla Ancistrus yngel du hade förra sommaren? :)

När vi åker bort så kommer min lilla mamma & matar. Men hon e ingen akvarist så jag gör i ordning portioner som hon får använda sig av. Det lägger jag vid varje kar så hon inte gör nåt galet... :p Sen måste hon alltid kolla tempen för kokt akvariefisk vill vi inte ha! Vattenbyte gör vi precis innan vi åker & när vi kommer hem. Ramperna går på timer. Jag gillar inte "veckotabl" & annat sånt som finns. Dåliga erfarenheter av sånt!:(

Mvh Eva
#17 - 21 juni 2007 12:58
Jag har alltid Ancistrusyngel eftersom jag odlar dem... Jag säljer dem till butik med jämna mellanrum.

I år har jag faktiskt bara 100 vanliga Ancistrusyngel, ett hundratal guldancistrus, och 40 scalarer, detta för att jag har flyttat och avslutade då odlandet i god tid. Men snart har jag ställningen igång i mitt nya badrum, så då blir det nya sötnosar.

Annons