Fint material i ytterfilter?

#1 - 18 april 2006 13:39
Hejsan!

Jag var i en akvarieaffär och skulle köpa fin filtermatta, han frågade vad ja skulle ha den till och jag sa att jag skulle ha den till mitt ytterfilter. Han i affären sa att om man hade för fint filtermaterial i sitt ytterfilter så skulle farten på vattnet saktas ner så att pumpen i filtret fick jobba mer, då blir den varm och så smälter plasten på/ i filtret, någon med sånna erfarenheter?
Filtret jag ska ha är TetraTec EX 1200 på 12l med lite filtervadd och fin filtermatta som det finaste materialen. Dom andra är krossad lavasten, grov filter matta och Eheim Substrat Pro.
Vad tycker ni om att ha både fin filtermatta och filtervadd? Han tyckte att om man måste ha något fint så kan man ju isf välja ett av dom (fin filtermatta eller filtervadd).
Jag vill ju att vattnet sk vara riktigt klart, men det kanske räcker med bara lite filtervadd och ingen fin filtermatta?

:confused:
#2 - 18 april 2006 14:36
Vattenflödet kan sinkas när materialet börjar bli fullt med gegga, men att man kan smälta motorn har jag alldrig hör eller märkt nåt av.
Enligt den teoring så skulle alla ytterfilter mer eller mindre ha smältskador, om man inte är extremt nogran och rengör dom ofta.

Du kan ju prova med den finare filtermatta och se hur snabbt den blir mättad.
Går det för snabbt så är det bara att byta.
#3 - 18 april 2006 15:04
Filtervadd skulle jag undvika. Den sätter igen sig snabbt och då tar vattnet andra vägar förbi filtermaterialet i stället.

Vanlig filtermatta tycker jag är helt okey. Då behöver man inte heller rengöra filtret så ofta.
#4 - 18 april 2006 17:30
jag har filtervadd överst i mitt tetraex 1200. byter ut det ca en gång varannan månad. å märker inte större skillnad på farten när det är nybytt eller 2 månader så...
#5 - 18 april 2006 17:37
Kanske rinner lika bra eftersom vattnet hittar andra vägar förbli filtervadden.
#6 - 18 april 2006 17:54
Ok, min uppsättning i filtret hade jag tänkt vara (nu efterår) så här (nr. 1 närmast insuget och nr. 8 närmast utblåset):

1. 3l krossad röd lavasten
2. 2l grov filtermatta
3. 1,5l filtervadd
4. 1l grovfiltermatta
5. 1l fin filtermatta
6. 1l filtervadd
7. 2l Eheim Substrat Pro
8. 0,5l grov filtermatta

Kan det inte funka bra tror ni? Annars så får jag väl göra som Gimbo säger att jag byter ut filtervadden till att börja med fin filtermatta och om det inte heller funkar så dår det väl bli grov filtermatta.

Men vilka material ska jag använda för att få vattnet riktigt klart? Kan det gå bra med dom här materialen jag tänkt ha? Behövs det fina filtermaterial för att få rent vatten eller räcker det med biologiska material som t ex krossad lavasten och Eheim Substrat Pro (+ grov filtermatta)?

Det kanske inte spelar någon roll vad man har i filtret, men jag kan väl leda in CO2 i ytterfiltret så att det löser upp sig, eller fastnar det i filtervadden/ fina filtermattan och göra så att pumpen rappar sen, blir som en CO2-boll som fastnar där?
#7 - 18 april 2006 21:30
Co2 är inte att rekomendera att leda in i filtret om man inte vill att filtret ska låta som ett tröskverk.Det är nog inte så hälsosamt för filtret heller att stå och pumpa luft så ofta.Jag tror att krossad lavasten tar upp skiten bättre än Eheim sub.pro och filtervadd skulle jag nog skippa om man nu inte vill ta isär filtret så ofta.Kör på fin filtermatta istället.
MvH Richard

Annons