Finns snälla ciklider?

#1 - 10 juni 2003 19:19
Har någon nått tips på "snälla" ciklider?
#2 - 10 juni 2003 19:29
Fjärilsciklider [:-106][:-106][:-106]
tror jag är en av de snällaste.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=194
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 juni 2003 19:34
Ciklider är ju revirhävdande i mer eller mindre grad så de hör ju inte till de allra "snällaste" fiskarna.
Ett tips kan vara att kolla bland "Fiskar" och markera svårighetsgrad 1 (väldigt få) och 2 (betydligt fler) i de olika ciklidgrupperna så kommer du att få en lista med de lättaste (som ofta också är de snällaste) arterna.
Hur snälla de sedan är beror ju mycket hur stort akvarium de hålls i och att akvariet är inrett på rätt sätt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#4 - 10 juni 2003 19:37
Tack för hjälpen!
#5 - 10 juni 2003 20:20
jag håller med davide
#6 - 10 juni 2003 22:39
En snäll ciklid är nyckelhålsciklid. De kan bli ganska stora men ändå rätt så "snälla". Andra snälla ciklider är Kakaduaciklider och kurvciklider. Kurvciklider ska man nog inte ha tillsammans med neontetror[:-92]. Mina neontetror försvann stup i kvarten, trodde att det var min diskus som åt upp dem, fick en chock när jag såg kurvcikliden "svalde" en neontetra framför ögonen på mig[:O].

mvh
Mi
#7 - 11 juni 2003 07:01
Med risk för att bli tjatig så vill jag slå ett slag för Multispinosacikliden, snäll trots att den är Centralamerikan. Hade mitt lekpar med Gupppys och Multispinosorna käkade inte ens ynglen. Även växterna fick vara ifred och de grävde bara på två fasta ställen i akvariet... himla händiga fiskar. Har åtta st ungfiskar som jag skänker bort... om någon ska förbi Östersund i sommar.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 11 juni 2003 07:36
Eftersom ju faktiskt frågan är inlagd på "Afrikanska ciklider" så får väl jag bryta mönstret och faktiskst tipsa om några snälla afrikanska ciklider också eftersom ingen annan gjort det[;)].
Anomalochromis thomasi
Palettciklid
Prinsessan av Burundi
Olika snäckskalslekare
Melanochromis joanjohnsonae.
#9 - 11 juni 2003 07:52
Måste invända mot Kjell.
Princessan av Burundi är snäll, förutsatt att du inte har någon annan fisk i karet, när de väl börjar leka jagar de livet ur det mesta andra.
Snäckskalslekare finns det snälla varianter av, men man får inte köpa den "vanliga" typen (Multifaciatus) till ett sällskapsakvarium, mina multisar har lyckats avliva 3 Jullar och 4 Ancistrus.
Med både Princessor och Multisar krävs rena artakvarier, eller mycket stora akvarier för att de skall visa sin "snälla" sida.
#10 - 11 juni 2003 08:03
Jag har rödzebra (Metriaclima estherae) i ett 160L sällskapsakvarie och tycker att denna är hyffsat snäll. Men det beror säkert jättemycket på antal (och könsmix), inredning, akvariestorlek och sällskap...

Nåja, jag är ingen ciklidexpert, har dom mest för att de är så "snorsnygga".

/Bjorn
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 11 juni 2003 08:08
"Måste invända mot Kjell."
Visst har du rätt, men man kan faktiskt resonera på exakt samma sätt för alla ciklider, dvs hålls de i en felaktig miljö är ingen av dem snäll.
Så här skrev jag ju också ovan
"Hur snälla de sedan är beror ju mycket på hur stort akvarium de hålls i och att akvariet är inrett på rätt sätt."
Akvaristiska hälsningar
KJell

#12 - 11 juni 2003 08:23
Håller med att Rödzebran är ganska lugn och snäll. Golden är också snäll.
#13 - 11 juni 2003 08:29
Okidoki Kjell, som vanligt har jag gett mig in i en diskussion utan att läsa allt [;)][:D]
#14 - 11 juni 2003 09:07
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

afrikanska ciklider också eftersom ingen annan gjort det[;)].

Anomalochromis thomasi

Palettciklid

Prinsessan av Burundi

Olika snäckskalslekare

Melanochromis joanjohnsonae.

Hm... förutom thomasin så är de väl liksom i en annan division än fjärilar... Särskilt bland snäckskalslekarna finns några riktigt ilskna rackare, t.ex. ocellatus och multifasciatus. Men visst kan de funka i ett välplanerat sällskapsakvarium.

Min lista över små & lämpade för sällskapsakvarium hade varit:
palett
prinsessa
thomasi
bågciklid
kurvciklid
neolamprologus brevis

...och utav de är det väl egentligen bara bågcikliden, kurvcikliden och möjligen thomasin som är lika snälla som en fjärilsciklid.

Går man upp lite i storlek på kompisarna finns det förstås massor av fisk, t.ex. scalare, diskus, flaggciklid...
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 11 juni 2003 09:24
"förutom thomasin så är de väl liksom i en annan division än fjärilar"
Och jag som tycker att fjärilar är ena riktigt tuffa fiskar i alla fall bra mycket tuffare än t.ex. Melanochromis joanjohnsonae.
Men det är väl tur att vi alla har lite olika erfarenheter det är väl en del av tjusningen med akvariehobbyn[:-106][:)]
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#16 - 11 juni 2003 09:31
Nanochromis transvestitus är både snygg och relativt snäll samt afrikan. Samma gäller Pelvicachromis subocellatus och taeniatus. Alla av dessa har temperament som paletter, något mesigare kanske, men blir mindre. De ställer däremot mycket högre krav på att vattenbytena sköts. Jag har hållit L. multifasciatus i sällskapsakvarium utan några som helst problem. De håller sig på sin kant och de ogillar främst ciklider. Ungfödare och linjerasboror/flygkarp (kommer inte ihåg vilken av dem det var, knappa decimetern blev de) har funkat hur bra som helst. Däremot är de svåra på yngel av alla slag.
#17 - 14 juni 2003 12:42
Hade Bågciklider för drygt 20 år sedan och det var ena riktiga elaka saker. Höll hela akvariet i schack trots riklig plantering och gott om rötter och krukor.

Men de kanske har lugnat ner sig under årens lopp med avelns hjälp :-)
Vackra var de i alla fall och väl värda och ha.
#18 - 14 juni 2003 14:27
Ursprungligen skickat av Olav

Har någon nått tips på "snälla" ciklider?

Kan personligen tipsa om Nyckelhålsciklider. De är väldigt snälla i mitt akvarie och verkar vara rätt så tåliga. Tyvärr verkar de ha fått en knäpp nu på sista tid och verkligen blivit blyga )=
Försöker komma fram till varför.

Mvh Fredrik

Annons