[quote=Micke_A;1089269]Då är kanske inte de stora kattdjur som påstås ha synts i England helt otroliga.[/quote]Mja, vi pratar om ett land som i stort sett är ett enda stort villaområde + spridda beteshagar. Det finns ingen egentlig "natur" kvar där något större däggdjur skulle kunna gömma sig. De pumastora kattdjur det talas om skulle dessutom ge sig på får, hjortar, och andra tamdjur, eftersom det inte finns några vilda djur att äta, och väldigt snabbt upptäckas.
Det händer då och då att djur rymmer ur de många privata zoon som finns i England, och de djuren lyckas aldrig hålla sig undan.
Däremot finns det Europeisk Vildkatt kvar i mycket litet antal i Skottland, plus att den hybridiserar med tamkatt, och det har spekulerats i att observationerna av "stora katter" är antingen just Europeisk Vildkatt eller Vildkatt x Tamkatt hybrider.
Förvildade papegojor finns på en del ställen. Jag är inte helt säker, men har för mig att jag har hört nå´t om förvildade undulater i Skåne.
Det tror jag ärligt talat inte, undulater verkar ha förvånansvärt svårt att etablera sig utanför australien - enda förvildade undulaterna jag känner till finns i Florida - men däremot har fågelskådare berättat för mig att vid Ottenby ser de varje höst enstaka papegojor som hänger med andra flyttfåglar söderut, och jag har själv sett en undulat som följde med ett gäng gråsparvar inne i Stockholm.
@Aircut: Jag tror du menade att säga "tack". Jag kan inte tänka mig att du verkligen tycker att vi skall anpassa nätet till vilka språk just du talar.