Finns några akvariefiskar som skulle klara sig i Svensk natur?

#1 - 3 februari 2008 21:16
Finns det några vanliga akvariefiskar som skulle klara sig i Svensk natur? Det talas ju mycket om problem med arter som sprids där de inte ska vara. Vi har ju tex fått hit kinesiska krabbor och kammaneten. Inte bra... Hur är det med akvariefiskar?
#2 - 3 februari 2008 22:56
Guldfisk. Guldid. Koi.

Annars är det rätt tunt. Möjligen Makropod.
#3 - 4 februari 2008 00:02
Bra fråga hörru :) !

hmmm solabborren skulle klara sig i våra vatten och vissa channor på sommaren.
#4 - 4 februari 2008 07:49
Kanske med klimatförändringarna? Snart har vi guppies vid badstranden!
#5 - 4 februari 2008 08:46
Allting klarar sig på sommaren, det är vintern som är avgörande.

(Vanlig) solabborre är testad, den har planterats in flera gånger, men den verkar inte kunna etablera sig (fast den överlever i dammar). Den behöver antagligen längre eller varmare somrar för att kunna bli konkurrenskraftig. Den är väl inte heller någon vanlig akvariefisk - jag har aldrig sett den till försäljning till akvarium, och bara några enstaka gånger till försäljning för trädgårdsdamm.
Annars finns det förstås massor med arter i nordamerika som skulle kunna klara sig i Sverige, och ett urval såna arter har ju också redan planterats in - kanadaröding, strupsnittsöring, bäckröding, indianlax... - mestadels för att förbättra fisket i kraftverksdammar, där våra inhemska fiskar oftast klarar sig mycket dåligt.

Vad gäller global warming... Pessimistiska förutsägelser ger en medeltemperatur som ligger 4 grader över den idag. Det skulle innebära att stockholmstrakten fick ett "centraleuropeiskt" klimat, cirka liknande det i Liverpool, Berlin, Belfast. Några guppies får vi inte med den ökningen, men däremot skulle mängder med andra fiskarter från nordamerika och centraleuropa - t.ex. Solabbore! - kunna etablera sig.

Vårt klimat är kort sagt ganska hårt, globalt sett, och det innebär att en mycket liten andel av världens fiskarter kan etablera sig här.
#6 - 4 februari 2008 10:46
Ormhuvudsfisk?
#7 - 4 februari 2008 11:08
Nix. Ormhuvudsfiskarna är en av de mest undersökta fiskgrupperna, och slutsatsen så här långt är att sverige är för kallt.
#8 - 4 februari 2008 17:09
[quote=Azur;1086478]Nix. Ormhuvudsfiskarna är en av de mest undersökta fiskgrupperna, och slutsatsen så här långt är att sverige är för kallt.[/quote]

Det tycker jag med ;) *hutter*
#9 - 4 februari 2008 17:21
Kardinalfisk söderut i landet kanske?
#10 - 4 februari 2008 19:11
Någon försökte visst med pirayor i Polen. Är det någon som vet mer om det?
#11 - 5 februari 2008 11:08
Paradisfisken kanske?
#12 - 5 februari 2008 11:35
[quote=eriahl;1086707]Kardinalfisk söderut i landet kanske?[/quote]
Möjligen. Den kommer från cirka samma område som guldfisk, och tål kyla ungefär lika bra som guldfisk, men det är inte säkert att den för det kan etablera sig. Även de som tål kylan måste konkurrera med de fiskar som redan finns på plats, och för en liten mumsig bytesfisk som kardinalfisk är det nog väldigt hårt att lyckas hålla populationen igång bland abborrar och gäddor samtidigt som den har nedsatt fortplantning pga kortare sommar.

[quote=MattiasL;1086813]Någon försökte visst med pirayor i Polen. Är det någon som vet mer om det?[/quote]
Du tänker nog på de ströex av Pacu och Piraya som fångats i Themsen och Donau? De (liksom vilken fisk som helst) klarar sig på sommaren, men dör till hösten.

[quote=stene;1087123]Paradisfisken kanske?[/quote]
Ja, den är en av ganska få möjliga överlevare. Med tanke på att den hållits i akvarier i Europa & USA i över 100 år, och förmodligen släppts ut i dammar etc otaliga gånger, utan att bilda några permanenta populationer, så tippar jag att den nog också har svårt att etablera sig.
#13 - 6 februari 2008 16:25
[quote=MattiasL;1086276]Finns det några vanliga akvariefiskar som skulle klara sig i Svensk natur? Det talas ju mycket om problem med arter som sprids där de inte ska vara. Vi har ju tex fått hit kinesiska krabbor och kammaneten. Inte bra... Hur är det med akvariefiskar?[/quote]

Det är inte bra att sätta in några andra arter heller, hur frestande det än kan vara:p Trota allt så är det bra att akvariefiskarna inte kan etablera sig i vilt tillstånd här...
#14 - 6 februari 2008 19:32
Sen så kan ju en del arter bli muterade, t.ex channor som kom till USA
#15 - 7 februari 2008 21:42
Vissa arter är förbjudna att importera till vissa länder har jag för mig, tror t.ex att pirayor är förbjudna att importera till Australien, just för risken att de släpps ut i naturen. I Asien har jag hört att vissa ***** släppt ut Flowerhorn (som inte ens är en naturlig art), när de upptäckte att deras "lyckobringare" blev stora aggressiva monster. Och de har ju inte gjort nå´n nytta för den inhemska faunan.

I Florida finns det tydligen både zebraciklider, påfågelsciklider, och jaguarciklider. Har även för mig att det finns chanchito i Spanien. Och tyvärr är det inte bara dumma akvarister som håller på så, i Victoriasjön planterade de in Nilabborre, för att fiska, vilket har resulterat i en kraftig tillbakagång av cikliderna i sjön. Och så´na misstag gör människan gång på gång, och intelligenta varelser påstås ju lära sig av sina misstag.

Makropoden påstås vara den första tropiska akvariefisken som importerades till Europa, men jag tror inte den klarar sig här på vintern, den är nog för värmekrävande.

Möjligen skulle fladdermusfisken (Myxocyprinus asiaticus) klara sig, jag tycker i och för sig inte att det är en särskilt lämplig akvariefisk, med tanke på hur stor den blir, men den säljs ändå som så´n. Den ser ju ganska fräck ut som liten.
#16 - 8 februari 2008 07:40
Ja, bland det värsta man hört omär utsläppet av nilaborren i Victoriasjön! Här i Sverige är det väl mest signalkräftan som utrotar den svenska kräftan genom att bära kräftpesten. Ett problem, men ett begränsat sådant. Kammaneten i kaspiska havet är ju en katastrof, men en oavsiktlig sådan.
#17 - 8 februari 2008 10:32
Artikkelen "Akvariearter på ville veier" kan kanskje være interessant for noen av dere.

mvh
Svein A. Fosså
#18 - 8 februari 2008 12:44
Storbrittannien är i och för sig extremt. Jag vet inget annat land, utom möjligen Nya Zeeland, som har så många införda arter som Storbrittannien; majoriteten av alla växter och djur där är införda. Bara som exempel exempel på hur extrem situationen är, så finns det vilda papegojor och vilda kängurur strax norr om London. En stor del av de ursprugliga arterna som faktiskt finns kvar är dessutom hotade, t.ex. ekorre.

Mycket beror säkert på att ursprunglig natur i Storbrittannien bara finns kvar i ett par pyttesmå fläckar, t.ex. Queen Elizabeth Wood i Skottland, allt annat (inklusive t.ex. hedarna) är människoskapad natur, och det är känt från t.ex. Nya Zeeland att införda arter har lättare att etablera sig i störd/modifierad natur än där de ursprungliga ekosystemen är intakta.
#19 - 8 februari 2008 13:42
[QUOTE=MattiasL;1086399]Kanske med klimatförändringarna? Snart har vi guppies vid badstranden![/QUOTE]

För några år sedan gick det faktiskt rykten om att guppy skulle ha etablerat bestånd i både Sverige och Tyskland. Ganska otroligt förstås, men finns här någon som känner till något om detta?

Olle
#20 - 8 februari 2008 14:02
[QUOTE=Lars-Olof Arvids;1089118]För några år sedan gick det faktiskt rykten om att guppy skulle ha etablerat bestånd i både Sverige och Tyskland. Ganska otroligt förstås, men finns här någon som känner till något om detta?
[/QUOTE]
Populasjoner av guppy har blitt registrert i kunstig oppvarmede biotoper (kjølevannsutslipp o.l.) flere steder i Europa:

River Lee, Hackney, Essex, UK (registrert på 60-tallet, utdødd igjen tidlig på 70-tallet)
St. Helens Canal, Lancashire, UK (registrert i 1963, nå utdødd)
Ijmuiden, Nederland (først registrert i 1974, finnes trolig fortsatt)
Ref. Lever, 1996: Naturalized Fishes of the World, Academic Press.

I tilsvarende biotoper i Ungarn, Romania, Tyskland og Russland, samt i det naturlige Mijares-vassdraget i Spania. Ref. Kottelat & Freyhof, 2007: Handbook of European Freshwater Fishes, Publications Kottelat.

Det er altså gode grunner til å holde akvariefiskene i AKVARIET!

mvh
Svein
#21 - 8 februari 2008 15:33
Min favorit vad gäller fiskar på oväntade platser, är att det finns en population förvildade discus i Oregon. De bor i en varm källa på en boskapsranch. :D
#22 - 8 februari 2008 17:38
[quote=Azur;1089081]Storbrittannien är i och för sig extremt. Jag vet inget annat land, utom möjligen Nya Zeeland, som har så många införda arter som Storbrittannien; majoriteten av alla växter och djur där är införda. Bara som exempel exempel på hur extrem situationen är, så finns det vilda papegojor och vilda kängurur strax norr om London. En stor del av de ursprugliga arterna som faktiskt finns kvar är dessutom hotade, t.ex. ekorre.[/quote]

Då är kanske inte de stora kattdjur som påstås ha synts i England helt otroliga. Förvildade papegojor finns på en del ställen. Jag är inte helt säker, men har för mig att jag har hört nå´t om förvildade undulater i Skåne.
#23 - 8 februari 2008 23:28
Jag har "hört" att det är mycket intressanta biotoper där kylvattnet från våra kärnkraftverk släpps ut. Inte p.g.a. radioaktiviteten då, utan p.g.a. det varma vattnet.
Många varmvattensakvariefiskar skulle förmodligen klara sej där t.ex. forsmark rinner ut.
#24 - 9 februari 2008 10:58
[QUOTE=Svein A. Fosså;1089121]Populasjoner av guppy har blitt registrert i kunstig oppvarmede biotoper (kjølevannsutslipp o.l.) flere steder i Europa[/QUOTE]
Några länkar:
Den mest berömda populationen är den i Köln (vackra!): http://www.diewasserwelt.de/guppybach6.htm
http://www.diewasserwelt.de/guppybach.htm
Fler ställen i Tyskland: http://www.diewasserwelt.de/guppybach.htm
Guppyerna i IJmuiden påstås bli upp till 12 cm långa! : http://nl.wikipedia.org/wiki/Guppy#De_guppy_in_Nederlandse_wateren
I Moskva lever en stam i varmvattensutsläppet från en textilfabrik:
http://www.informnauka.ru/eng/2001/2001-01-26-0141_e.htm
<<<(^:>*
#25 - 9 februari 2008 11:17
[quote=harbard;1089848]Några länkar:
Den mest berömda populationen är den i Köln (vackra!): http://www.diewasserwelt.de/guppybach6.htm
http://www.diewasserwelt.de/guppybach.htm
Fler ställen i Tyskland: http://www.diewasserwelt.de/guppybach.htm
Guppyerna i IJmuiden påstås bli upp till 12 cm långa! : http://nl.wikipedia.org/wiki/Guppy#De_guppy_in_Nederlandse_wateren
I Moskva lever en stam i varmvattensutsläppet från en textilfabrik:
http://www.informnauka.ru/eng/2001/2001-01-26-0141_e.htm
<<<(^:>*[/quote]

Tack men den sista länken var ju bra där man åtminståne fick allt på engelska, försök fixa allt på engelska tills nästa gång ?
#26 - 9 februari 2008 12:43
[quote=Micke_A;1089269]Då är kanske inte de stora kattdjur som påstås ha synts i England helt otroliga.[/quote]Mja, vi pratar om ett land som i stort sett är ett enda stort villaområde + spridda beteshagar. Det finns ingen egentlig "natur" kvar där något större däggdjur skulle kunna gömma sig. De pumastora kattdjur det talas om skulle dessutom ge sig på får, hjortar, och andra tamdjur, eftersom det inte finns några vilda djur att äta, och väldigt snabbt upptäckas.
Det händer då och då att djur rymmer ur de många privata zoon som finns i England, och de djuren lyckas aldrig hålla sig undan.

Däremot finns det Europeisk Vildkatt kvar i mycket litet antal i Skottland, plus att den hybridiserar med tamkatt, och det har spekulerats i att observationerna av "stora katter" är antingen just Europeisk Vildkatt eller Vildkatt x Tamkatt hybrider.

Förvildade papegojor finns på en del ställen. Jag är inte helt säker, men har för mig att jag har hört nå´t om förvildade undulater i Skåne.
Det tror jag ärligt talat inte, undulater verkar ha förvånansvärt svårt att etablera sig utanför australien - enda förvildade undulaterna jag känner till finns i Florida - men däremot har fågelskådare berättat för mig att vid Ottenby ser de varje höst enstaka papegojor som hänger med andra flyttfåglar söderut, och jag har själv sett en undulat som följde med ett gäng gråsparvar inne i Stockholm.

@Aircut: Jag tror du menade att säga "tack". Jag kan inte tänka mig att du verkligen tycker att vi skall anpassa nätet till vilka språk just du talar.
#27 - 9 februari 2008 12:55
[quote=Azur;1089912]Mja, vi pratar om ett land som i stort sett är ett enda stort villaområde + spridda beteshagar. Det finns ingen egentlig "natur" kvar där något större däggdjur skulle kunna gömma sig. De pumastora kattdjur det talas om skulle dessutom ge sig på får, hjortar, och andra tamdjur, eftersom det inte finns några vilda djur att äta, och väldigt snabbt upptäckas.
Det händer då och då att djur rymmer ur de många privata zoon som finns i England, och de djuren lyckas aldrig hålla sig undan.[/quote]

Men det finns väl en hel del rådjur i England? I alla fall räddar de en hel del påkörda sådana i Wildlife SOS på Animal Planet, så nå´t annat än tamdjur finns nog att äta. De där känguruna du nämnde måste väl också vara enstaka förrymda zooexemplar i så fall, de syns väl inte heller till särskilt ofta? Och en del skog verkar de ha, och hedar?

Det att vildkatterna parar sig med tamkatter är ju ett stort hot mot dem, detsamma med dingon i Australien, som parar sig med tamhundar. Vilket väl även dingon var från början, innan den kom till Australien, men om det är en naturlig art, eller en förvildad tamhundsras (varg), är nog svårt att avgöra. Om den vore en äkta art, borde man vill hitta rester efter dem i deras ursprungsland.
#28 - 9 februari 2008 13:29
[quote=Micke_A;1089923]Men det finns väl en hel del rådjur i England? I alla fall räddar de en hel del påkörda sådana i Wildlife SOS på Animal Planet, så nå´t annat än tamdjur finns nog att äta.[/quote]Det finns gott om rådjur, men de är minst lika väl påpassade som svenska älgar (och jag tycker det är tveksamt om man ens kan kalla svenska älgar för vilda; både jag och sveriges jägar ser dem som frigående boskap).
Det finns kort sagt nån markägare/jägmästare som håller koll på dem och som skulle märka om det låg halvätna rådjur här och där.

Man kan se det så här: I sverige märks det mycket väl när det dyker upp varg i värmland, ett av sveriges mest glesbefolkade och beskogade områden; man kan nog kallt räkna med att en panter/puma skulle märkas väldigt bra i det oerhört mycket mer tätbefolkade storbrittannien. Det finns helt enkelt inte plats för stora och resurskrävande djur att gömma sig i ett modernt västland.

Om den vore en äkta art, borde man vill hitta rester efter dem i deras ursprungsland.
Dingon är en tamhundsras. Den kom till Australien med Aboriginerna för cirka 50000 år sedan, och förvildades delvis. Den korsar sig fritt med de andra tamhundsraser som infördes av europeerna, och idag är det osäkert om det finns någon "ursprunglig" dingo-population kvar någonstans.
#29 - 9 februari 2008 13:44
[quote=Azur;1089933]Dingon är en tamhundsras. Den kom till Australien med Aboriginerna för cirka 50000 år sedan, och förvildades delvis. Den korsar sig fritt med de andra tamhundsraser som infördes av europeerna, och idag är det osäkert om det finns någon "ursprunglig" dingo-population kvar någonstans.[/quote]

Tja, då gör det ju egentligen inget att den parar sig med andra tamhundar, eftersom den ändå inte är en naturlig art, även om det väl är att föredra att den inte blandar sig med andra hundar. Värre då med den europeiska vildkatten, som är en naturlig art, och parar sig med de genetiska mutationer som tamkatterna ju är, och som väl dessutom påstås vara en annan art från början, det vill säga afrikansk vildkatt.
#30 - 9 februari 2008 14:37
[quote=Micke_A;1089942]Tja, då gör det ju egentligen inget att den parar sig med andra tamhundar, eftersom den ändå inte är en naturlig art, även om det väl är att föredra att den inte blandar sig med andra hundar. Värre då med den europeiska vildkatten, som är en naturlig art, och parar sig med de genetiska mutationer som tamkatterna ju är, och som väl dessutom påstås vara en annan art från början, det vill säga afrikansk vildkatt.[/quote]
Och vad har detta med ursprungsfrågan att göra ? Om du har glömt så var den:
Finns några akvariefiskar som skulle klara sig i Svensk natur?
#31 - 9 februari 2008 14:47
Två saker: 1. Om du inte såg det, så handlade mitt första inlägg i tråden om just fiskar! 2. Och du såg kanske inte det heller, men det var inte jag som först gick ifrån fiskämnet!

Kan inte påminna mig att jag har gjort dig nå´t, så det vore kul om du kunde sluta klaga på mig, tack.
#32 - 9 februari 2008 17:03
Jag trodde vi hade klarat av den biten?
Nej, det finns troligen inga vanliga akvariefiskar som skulle klara sig i svensk natur. Den som kommer närmast är guldfisk, men inte ens den verkar kunna etablera sig här, trots många många försök.

Problemet för många är inte att vintrarna är för kalla, utan att somrarna är för kalla.

Av ovanliga/mycket ovanliga akvariefiskar finns det ett gäng som möjligen skulle kunna etablera sig:
Solabborre, hundfisk, diverse kinesiska loaches och cyprinider t.ex. Misgurnus anguillicaudatus och Zacco platypus, makropod...
Dvs fisk från nordamerika, kina, hög höjd i himalaya, japan, korea, eller argentina. Kalla områden.

Men jag tror inte jag skulle ge nån av dem bra odds.

EDIT: Två arter att se upp med är dock Pseudorasbora parva och Sumpkräfta, Procambarus clarkii.
P. parva har jag aldrig sett till försäljning, och de förvildade populationer som förekommer i t.ex. danmark tros ha kommit in som förorening med karp-sändningar från Kina, men det är en liten söt fisk som eventuellt skulle kunna dyka upp i akvariehandeln.
P. clarkii är inte en fisk, men den förekommer i handeln, och skulle definitivt kunna överleva utomhus i Sverige, och skulle ställa till med stora problem för våra nuvarande kräftarter. Jag tippar risken för att denna kräftart skall komma lös är huvudanledningen till att vi har totalförbud för att hålla annat än flod- och signal-kräfta i akvarium - och den visar också hur dumt och schweizerost-format förbudet är.

P. clarkii är den enda akvarieart jag personligen betraktar som farlig för Svensk natur.
#33 - 9 februari 2008 17:42
[quote=Azur;1090097]Jag trodde vi hade klarat av den biten?[/quote]

Tydligen inte :rolleyes:

Men hur som helst, ditt senaste inlägg sammanfattar det väl rätt bra. Det är tur att så få exotiska fiskar skulle klara sig här. Det togs dock en bild (I Sverige) på en strumpebandssnokhona (Ingen fisk, jag vet!) som blev överkörd när hon var i födartagen.
#34 - 10 februari 2008 11:05
Finns det ingen mal från t.ex. södra sydamerika som skulle klara sig?
#35 - 10 februari 2008 11:44
Jodå, det finns malar i Patagonien, och de kunde möjligen överleva här. Det finns även malar i nordamerika som skulle kunna överleva här; dvärgmal finns t.ex. förvildad i Finland. Även några kinesiska malar kunde nog förväntas klara sig här.

Men jag tror inte nån av dem förekommer som akvariefisk.
#36 - 10 februari 2008 13:55
Synd att de inte finns i handeln. Det hade varit kul att ha några malar i dammen...
#37 - 10 februari 2008 14:17
Störsa problemet är att det är olagligt och ganska fina böter o fängelsestraff o sätta ut fisk i vatten de gäller även o flytta inhemska fiskar från sjö till sjö

Vi sportfiskare lufttorkar våra prylar i solen för att döda och undvika att bakteriefloror följer med drag o linor o liknande

Sen vissa kan överleva men oftast e d för kalt för att rommen ska kläckas
#38 - 10 februari 2008 14:41
Sen kanske det kan vara möjligt att Clarias Malar klarar sig dem gräver ner sig i dyn när det blir för kallt i Asien så det kan hända att dem skulle klara ett klimat i Skåne om dem får tid att vänja sig,hade blivet rena skräcken om en sån hade flytet upp snacka om Kvällstidningarna hade skrivet ny art upptäckt...Hi Hi
#39 - 10 februari 2008 17:03
[quote=mayday;1090702]Störsa problemet är att det är olagligt och ganska fina böter o fängelsestraff o sätta ut fisk i vatten de gäller även o flytta inhemska fiskar från sjö till sjö

Vi sportfiskare lufttorkar våra prylar i solen för att döda och undvika att bakteriefloror följer med drag o linor o liknande

Sen vissa kan överleva men oftast e d för kalt för att rommen ska kläckas[/quote]

Att ha fisk i en isolerad damm i trädgården kan väl knappast vara olagligt?

Utom möjligtvis då Clarias malar där det kanske finns en risk att de traskar iväg på egen hand :)
#40 - 10 februari 2008 17:47
Jag vet inget om fiskar, därimot kinesiska rödörade vattensköldpador!
Det skall finnas ett relativt stort bestånd i Härlandatjärn och Delsjön (mer eller mindre inne i Göteborg). Det skall ännu inte rapporterats om att de lyckats genomföra någon fortplantning men lär gå styggt åt både Mört och Abborre.

vore intressant med en källa till wikisidan på nederländska, inte så pass duktig på språket så jag kan leta själv.
#41 - 10 februari 2008 18:02
Väderålen borde väl kunna överleva, eller?
#42 - 10 februari 2008 18:50
Fiskeriverket har skrivit en intressant rapport i ämnet som heter "Invasion Biology: a Baltic Fish Experience" och som kan läsas på länken nedan.

http://www.fiskeriverket.se/service/publikationer/fiskeriverketinformerar/finfo2007/finfo20074.4.88bd54c111926b52898000635.html
#43 - 10 februari 2008 19:59
Rödörade sköldpaddor klarar att övervintra utomhus i södra och mellersta sverige - det brukar bli rubriker om upphittade sköldpaddor här i Stockholmstrakten varje vinter - och åtminstone skånska rödöron har lagt ägg, men äggen hinner inte utvecklas pga att våra somrar är för kalla - om jag inte minns fel behöver äggen tre månader med temperatur över +24, och det har vi inte. Dvs den kan överleva här, men inte föröka sig.

Väderål är Misgurnus anguillicaudatus, dvs en av de ovanligare kinesiska arter som möjligen skulle klara sig utomhus i Sverige.
#44 - 10 februari 2008 21:00
Slampiskaren var ju söt.
#45 - 10 februari 2008 21:55
Ja, den är väldigt lik Väderålen.
OT: Vi har faktiskt en "loach" till, den mindre och färggladare Nissöga. Jag gjorde faktiskt i somras några misslyckade försök att fånga Nissöga med fälla, hade tänkt prova att ha dem i akvarium.
Guest
#46 - 25 februari 2008 22:02
Jag skulle nog säga att vissa channa arter skulle kunna överleva i sydliga sverige som skåne.
#47 - 25 februari 2008 22:12
kanske Fläckig bengädda?
#48 - 27 februari 2008 22:17
[quote=oskarwallin;1099903]kanske Fläckig bengädda?[/quote]

Ja det borde ju funka :)
#49 - 27 februari 2008 22:19
[quote=Lutt;1099897]Jag skulle nog säga att vissa channa arter skulle kunna överleva i sydliga sverige som skåne.[/quote]

ooja :) Man kan ju ha dom i damm också under sommaren :) Så det hade funkat, men problemet är att folk inte testat ha dom i sjöar eller så än, eftersom det kan orsaka stora problem ;) hehe.
Ni vet ju hur Channor är :P
#50 - 28 februari 2008 00:40
Som jag sa: Snakeheads är den förmodligen mest utredda fiskgrupp som finns, och slutsatsen så här långt är att de inte klarar sig i Svensk natur. Man kan väl kanske gissa att arter som Channa argus är ungefär lika tåliga som t.ex. Guldfisk, som ju inte heller riktigt klarar sig i Sverige.
#51 - 5 mars 2008 23:38
[quote=Azur;1101174]Som jag sa: Snakeheads är den förmodligen mest utredda fiskgrupp som finns, och slutsatsen så här långt är att de inte klarar sig i Svensk natur. Man kan väl kanske gissa att arter som Channa argus är ungefär lika tåliga som t.ex. Guldfisk, som ju inte heller riktigt klarar sig i Sverige.[/quote]

Thats true Azur ;)
Dom skulle ju klara av våren,sommaren och hösten men den isiga vintern skulle de absolut inte klara av :P
#52 - 6 mars 2008 00:52
[quote=Aircut64;1105477]Thats true Azur ;)
Dom skulle ju klara av våren,sommaren och hösten men den isiga vintern skulle de absolut inte klara av :P[/quote]

Läste någonstams att man gjorde ett experiment med C. argus i dammar i Tjeckoslovakien på 60-talet. En vinter så sjönk temperaturen så lågt som -30C periodvis och dammar var istäckta under 3 månader. I två av dammarna dog alla fiskar inklusive de C. argus som släppts ut pga ruttnande vegetation, men i en tredje så klarade de sig faktiskt. Så man kom fram till att de kunde klara sig så länge det fanns tillräckligt med mat tillgängligt. Om de skulle klara av att fortplanta sig och skapa en stabil population i längden har jag ingen aning om dock.
#53 - 21 januari 2010 21:30
det skall ha funnits en kille (munk?) som odlat koi m.m. som säjs ha haft en grävd brunn där vattnet ej har bottenfrusit. Det skall ha levt guppys där under flera år, men jag vet egentligen inte om det är sanning eller inte. någon som vet mer om detta?
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 21 januari 2010 21:44
[QUOTE=wierdalien;1370559]det skall ha funnits en kille (munk?) som odlat koi m.m. som säjs ha haft en grävd brunn där vattnet ej har bottenfrusit. Det skall ha levt guppys där under flera år, men jag vet egentligen inte om det är sanning eller inte. någon som vet mer om detta?[/QUOTE]
Gammal Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=19
Fast jag såg definitivt inte till några guppy

Annons