Finns "lagom" hungrig liten fisk...?

#1 - 26 november 2006 15:05
Jag ska sätta upp ett 180-literskar i stället för det 64-liters jag nu har.

Jag ska flytta över mitt ancistruspar och lite räkor och förmodligen mina endlers.

Nu till den hemska frågan. [:o]

Jag skulle vilja ha en "lagom" hungrig liten fisk som LITE kan hålla efter alla yngel.
Den får INTE äta ancistrusynglen!!!

Jag har problem med att mina fiskar ynglar av sig så otroligt mycket. Jag vill ha LITE yngel, men inte att det blir översvämning igen.

En trevlig, fin fisk.

Några förslag?
#2 - 26 november 2006 18:45
Platysar äter små yngel, de blir ju inte så stora. Ansistrusyngel är ganska stora när de väl kläcks.
#3 - 26 november 2006 21:12
Jag vill inte att dom ska äta ALLA yngel, bara gallra lite bland endlers och räkor... [:o]
#4 - 26 november 2006 21:15
Probelmet är väl det att går ynglena in i munnen, så gör ju alla det, och det finns nog få fiskar som tackar nej till ett läckert räkyngel... det du akn göra är ju att tex ha platy, och sen tillhandahålla så mycket gömställen så möjligt, typ i javamossa, hornsärv eller andra finbladiga växter.
#5 - 26 november 2006 21:22
Räk- och endlersynglen har hittills klarat sig från vuxna Endlers.
I alla fall har jag inte märkt något svinn... :)

Platy blir ju rätt stora som vuxna. Jag hade tänkt mig en lite mindre fisk.
#6 - 26 november 2006 21:24
Vuxna endlers äter inte sina yngel, och dom kanske är för små i truten för räkbebisar?
#7 - 26 november 2006 21:31
Räkbebisar är så otroligt pyttesmå så dom skulle säkert endlers kunna äta.
Och gör kanske också, fast det inte märks på antalet yngel!
#8 - 26 november 2006 21:55
OM du skaffar platys råder jag dig att ta två av samma kön om det är möjligt. Vi köpte en hona och en hane, efter en månad var de 50 st och då hade hanen ändå dött efter ca en vecka.
#9 - 26 november 2006 22:38
:D Det vore just snyggt! Fylla karet med platy-yngel i stället!!! :D
#10 - 27 november 2006 04:45
Vuxna endlers äter inte sina yngel, och dom kanske är för små i truten för räkbebisar?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Mina endlers har nog inte hört talas om att dom inte äter sina yngel, för det gör dom när dom får chansen. Dessutom är jag ganska säker på att dom mumsar i sig ett och annat räkyngel oxå.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag skulle satsa på ett gäng tetror (t ex kardinaler), dom mumsar nog säkert i sig en del Platyyngel, men jag tror nog inte dom rör ancistrusynglen.[/COLOR][/FONT]
#11 - 27 november 2006 07:15
Kejsartetror är glada i yngel, men dom kanske är för effektiva.
#12 - 27 november 2006 09:48
Kejsartetror är glada i yngel, men dom kanske är för effektiva.

Jag har haft kejsartetror och dom var INTE snälla!
VÄLDIGT glupska på yngel och bråkade med alla, särskilt hannarna var stökiga...

Annons