Finns innerfilter som passar både 105 och 375liters akvarium??

#1 - 1 mars 2008 14:55
Hej!

Mitt extremt antika eheim innerfilter som jag har i mitt 105-liters börjar nu sjunga på sista versen (den fungerar, men plastgrejerna som håller fast "motorn" är av så den krånglar och kan inte lämnas ensam... Så är det lite andra småfel också...). Det är med andra ord lite bråttom att jag får tummen ur och köper ett nytt. Nu har jag dock planer på att kassera hela skruttiga akvariumet till sommaren för att ge plats åt ett sproilans nytt 375-liters, så jag är inte så sugen på att lägga ut pengar på ett filter som bara kommer vara igång i 3-4 månader. Har någon något tips på bra, prisvärda innefilter som möjligtvis går att ställa in flås på så att jag kan ha det så länge och sen flytta det till det nya akvariumet när det kommer?

/Erika
#2 - 1 mars 2008 15:16
man bör endast ha innerfilter som ett komplement i ett så pass stort kar. som huvudfilter är detta eller liknande filter lagom: http://www.pwss.se/product.php?productid=3579&cat=305&page=1
#3 - 1 mars 2008 15:17
... ska tilläga att du kan ha detta filter i ditt 105 liter så länge för det går att reglera flödet på det!
#4 - 1 mars 2008 15:26
Pumpskalle o filtermatta.
Aquael Cirkulator 1100L med teleskoprörs anslutning o så borrar du hål i det...sen trär du på en filtermatta ovanpå.

Aquaelen kan du strypa ner till 400l/h och det borde funka till ditt 105liters också.
#5 - 1 mars 2008 15:27
Självklart ska jag även ha ytterfilter i det stora karet! Men jag kanske ska satsa på att köpa ytterfiltret nu och vänta med innerfilter tills det nya akvariumet är på plats?
#6 - 1 mars 2008 15:31
Aquaelen är ju onekligen billigast att köpa på måndag... Måste läsa på lite, låter lite hemmabygge men det borde ju inte vara så svårt... Borra hål i det vart då? :confused: Lite på måfå?;)
#7 - 1 mars 2008 15:38
:d

Tamarind skrev:
Aquaelen är ju onekligen billigast att köpa på måndag... Måste läsa på lite, låter lite hemmabygge men det borde ju inte vara så svårt... Borra hål i det vart då? :confused: Lite på måfå?;)

Hemma bygge för optimal rening till billig penning.
AquaEl har ett såkallat teleskoprör...bara dra ut i maxlängd...sen borrar du på måfå...
Det funkar å det är ju huvudsaken.
Sen så kan du ju med lite kunnighet faktiskt göra en filterlåda...svart byggplast 2mm tunn...som du formar som en korg...och låter toppen och botten vara öppna...bara att trä på den utanpå filtermattan.

Filtermatta är ju inget snyggt eftersom den är blå utan antingen bygger man in den i den formen av låda eller också bakom en bakgrund.

Du får två st A4 stora bitar i 10cmtjocklek för 150kr...sen så delar du dem på mitten så har du fyra filterbitar att byta med....om det skulle behövas.
#8 - 1 mars 2008 15:45
Du verkar ha koll på det här firefox75, jag ska passa på att fråga hur praktisk det är att bygga in filter i bakgrunden? Funderar på något sådant till 375aren... Kommer man åt att byta/rengöra? Jag undrar också om du (eller någon annan för den delen) vet hur pass Kuhlii-säker man kan göra ett sådant filter? Jag vill ju inte att de ska sugas in bakom bakgrunden och bli fast där...
#9 - 1 mars 2008 18:07
Du kommer åt filtermaterialet uppifrån via bakersta täckglaset.
Kuhlii säker görs bäst med fint raster(intaget) och eventuellt raster ovan på bakgrunden innan täckglasen om inte täckglasen sluter tillräckligt tätt.
Kan en kuhlii ål ta sig bakom så kan den ta sig ut...mina kuhlisar lekte faktiskt bakom min ena bakgrund och jag trodde att de hade dött...men så en dag så dök det upp cirka 20st pyttesmå kuhlisar ur insuget...
Det är ju ingen fara att de svälter ihjäl där inne och cirkulationen är ju förbaskat bra...
Däremot så vill man ju gärna se fisken och glo ner bakom bakgrunden några timmar/vecka för att se kuhlin är väl inget jag skulle göra frivilligt.
#10 - 1 mars 2008 20:09
Tack för tipsen, det blir nog ett pumphuvud med ful filtermatta, som om några månader blir inbyggd i nån snygg (hörnmodul kanske?) bakgrund!

Åh vad sugen jag blev på att utöka nu...

Annons