Finns det tysta ytterfilter/pumpar ?

#1 - 12 juni 2004 18:16
Har nu ett 100 liters med en Fluval-2 pump , intern och funderar på ett litet större runt 220 liter för att våra Praecox skaffar så mycket yngel att det börjar bli trångt snart.

Men de flesta med akvarier över 220 liter verkar köra med externa filter/pumpar men finns de som tysta ? vill inte ha nått brum eller surr
utan lika tyst som våran nuvarande fluval som man knappt hör alls , bara om man står riktigt nära.
#2 - 12 juni 2004 18:21
Jag anser att Eheim är det tystaste man kan ha när det gäller ytterfilter/pumpar. Jag har Eheim 2217 och 2213 och de är väldigt tystgående...hör knappt något...måste lägga örat i närheten för att höra efter att de brummar lite. Däremot så har jag nyss köpt ett par Powerhead av modellen Eheim Compact 1000 och de är inte så tysta...men det kanske de blir när de väl blivit inkörda.
#3 - 12 juni 2004 18:28
Mitt fluval 404 är knäpptyst.
#4 - 12 juni 2004 18:35
Jag har en Eheim 2224 och den är helt tyst. Det enda som visar att den är igång är att det kommer vatten ur ut-slangen. Det går inte ens att känna att den är igång genom att lägga handen på själva pumpen. Helt otroligt :-)
#5 - 12 juni 2004 18:39
Ok vad bra ! då får man kika efter just de modellerna då.

Tack för svaren !
#6 - 12 juni 2004 19:20
Jag har provat Fluval 404 och den var...inte tyst.
#7 - 12 juni 2004 20:40
Jag har Eheim Ecco och den är mycket tyst. Det hörs inte något förän man har örat någon cm från filtret.
#8 - 12 juni 2004 22:27
Vi har Eheim 2211, 2213 och 2250.... det senare är ordentligt stort med en filtervolym på ca 10 liter och en pump som kör runt 1000 liter i timmen. Inget av dessa filter hörs över huvud taget, utan man får, som sagts tidigare, kolla på vattenflödet för att se att de faktiskt är igång.
Vi har ett gammalt Fluvalfilter också... det är tyst i bland men ofta låter det mer eller mindre illa... men det är som sagt gammalt...
Hur det nu är så är Eheims ytterfilter mycket tystare än innerfiltren... tyvärr är de dyra... men värda varenda krona tycker jag.
#9 - 12 juni 2004 23:22
jag har fluval 303 och de är helt tysta, att de sen kostade 500 spänn styck är en bonus :)
#10 - 13 juni 2004 12:22
Vad är egentligen meningen med externt filter ?

kan man inte lika gärna ha ett internt filter som är större ?
#11 - 13 juni 2004 12:30
Vad är det för skillnad på ett innerfilter och ett ytterfilter? nybörjarfråga, men det kan vara bra att veta... [:-160]
#12 - 13 juni 2004 12:31
Ett stort internt filter förstör väl ganska mycket av det estetiska som finns i ett akvarium, dessutom tar det stor plats.
#13 - 13 juni 2004 12:51
I ytterfilter kan du ha stor filteryta (bättre biologisk rening) som bara behöver rengöras 1-2 gånger per år... bra för akvariet och den som sköter det...

Ioniz... Ett innerfilter fungerar mest som ett mekaniskt filter... som helt enkelt fångar upp partiklar ur vattnet i en "filtersvamp" som man måste rengöra när den "sätter igen".... Ett ytterfilter är en stor burk som står utanför akvariet. Det har en pump som suger vatten ur akvariet, genom "burken" och tillbaka till akvariet. I burken kan man ha olika sorters filtermaterial i stora mängder... detta innebär att det kan bildas stora mängder nyttiga bakterier där, bakterier som bryter ner en stor del av föroreningarna till nästan bara nyttiga saker... sådant som framförallt växterna behöver. Man behöver fortfarande göra regelbunda vattenbyten för att få ur de mindre nyttiga ämnena ur vattnet... men man behöver bara städa ur ytterfiltret en par gånger om året när det fungerar bra, och om man matar rätt och rensar dåliga växtdelar ur karet....
Jag för min del kör alltid med både inner och ytterfilter i karen... eftersom den mekaniska reningen gör att det blir färre stora partiklar i ytterfiltret....
Jag hoppas att jag förklarat det här rätt och någorlunda enkelt nu....
#14 - 13 juni 2004 13:04
aha, tack!
#15 - 13 juni 2004 13:10

Ett ytterfilter tömmer hela akvariet på en grisblink om man klantar till det lite :(

Vatten på golvet -> Fuktskada -> Försäkringsbolag -> Lurad försäkringstagare :(

Råkar golvet vara några år så ersätter de 50% eller mindre :(

Risken för det är mindre med innerfilter
#16 - 13 juni 2004 16:19
Vet inte vad det är man ska klanta till sig med... är väl snarare så att det kan bli fel på filtret... Men jag tror att vattenskador oftare uppstår p g a läckande akvarier... som i o f s också ofta går sönder p g a ägarens klantighet....
#17 - 14 juni 2004 02:24
Jaha , det är som vanligt med försäkringsbolagen då.

Svinhöga premier , men sedan dras det av neråt 0 när man skall utnyttja sin försäkring.... suck.

för 50% av ett golv kan man ju inte lägga in ett nytt direkt , men vad förväntar man sig , är ju likadant med bilar tex. blir bilen stulen i låst garage gäller inte försäkringen om man inte har garageförsäkring , blir den stulen på gatan gäller den inte om man har elektronisk startspärr för de kan inte stjälas (enligt bolagen) , men har man inte det får man inte försäkra bilen alls om den är importerad.

Tror inte att jag skall ha någon speciell akvarieförsäkring iaf.
#18 - 14 juni 2004 06:46
Jag äger ett Eheim 2260 och tycker den är väldigt tyst trots sin storlek på 18 liter filtervolym och pump eff på 1500 liter i timmen.
#19 - 16 juli 2004 07:27
Ursprungligen skickat av Tricella

Jag har provat Fluval 404 och den var...inte tyst.

När köpte du ditt filter??
jag har också ett Fluval 404 som låter som om det håller på att skära ihop vilken sekund som helst, mitt är från -99.

Kanske har det varit konstruktionsfel på de tidigare filtren, för en del har tydligen lyckats få tag på knäpptysta filter.

Själv har jag bytt impeller, impelleraxel och "impellerlock" på min pump. Dessutom har jag problem med att det samlas smuts under gummiöverdraget på "impellerlocket" som inte går att få bort.

I min mening är Fluval 404 en KASS pump med mycket kass konstruktion, den är svårmonterad och har också problem med läckage osv.

Mvh
Tobbe
#20 - 16 juli 2004 13:11
Hej!

jag vill bara tillägga att tysthet beror på ens referenser.
Bor man i stan där det alltid finns ljud så upplevs ett litet surr inte alls.
Men bor man på landet där det verkligen är knäpptyst på natten så är ett surr från en dator väldigt högt.

Urban

Annons