Finns det sniglar som äter andra sniglar?

#1 - 12 mars 2009 11:43
Finns det snigelarter som lever på andra snigelarter? Det var i alla fall vad en vän till mig fick veta på en akvarieaffär i Uppsala. Hon köpte en dylik. Den är två-färgad och ser ut som en grövre malaysisk sandsnäcka. Mjukdelarna är grå.
#2 - 12 mars 2009 11:53
Finns det snigelarter som lever på andra snigelarter? Det var i alla fall vad en vän till mig fick veta på en akvarieaffär i Uppsala. Hon köpte en dylik. Den är två-färgad och ser ut som en grövre malaysisk sandsnäcka. Mjukdelarna är grå.

Jodå. De heter Anentome helena, och är rätt effektiva.

Och: Sniglar är sådana utan skal. Snäckor är de med skal. Musslor har två skal. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 12 mars 2009 13:14
Jens A. skrev:
De heter Anentome helena

Lite felstavat bara - skall vara Anetome helena - vilket kan vara bra att veta om man skall googla.

Annars instämmer jag i det du skrivit.
#4 - 12 mars 2009 14:53
Om vi skall vara petiga med stavningen så finns det väl några överflödiga i i rubriken för den här fisken: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=296
Dock är ju namnet rättstavat i texten (snubblade över detta imorse men glömde bort det under dagen)
:)
#5 - 12 mars 2009 15:41
ja det finns såna på blocket såg jag anetome helenasnäckan,men finns kanske där i din butik
#6 - 12 mars 2009 21:50
Sniglar-snäckor?

Varför heter det då nakensnäckor om de havslevande sniglarna utan skal? Är det verkligen så att snäcka är ett blötdjur med skal och en snigel är ett blötdjur utan skal?
#7 - 13 mars 2009 05:16
Jag fick iaf lära mig på biologin att snäckor har skal och sniglar saknar skal.
Men varför det heter nakensnäckor vet jag inte (gör det verkligen det?)
#8 - 13 mars 2009 09:42
Jo, det svenska namnet är nakensnäckor, samtidigt som de svenska namnen på många arter faktiskt är xxxx-snigel (t ex klubbsnigel). Jag antar att det någon gång i tidernas begynnelse var någon som tyckte att "nakensnäcka" var ett bra namn, men att man sedan ändrat sig när man satt namn på arterna. Sedan har felaktigheten hängt med. :)

På engelska heter de "sea slugs", vilket är mera rätt.
I engelskan gör man också skillnad på "snails", som är snäckor, "slugs" som är sniglar. Tyvärr påminner "snails" väldigt mycket om svenskans "snigel", vilket kanske är en av orsakerna till förvirrningen.

Annons