Finns det olika typer av nitrat?

#1 - 13 augusti 2006 14:25
Jag mäter för tillfället med stickor.. Dessa visar No3.. Jag kör med PMDD och häller således i KNo3, är det skillnad på nitrat och nitrat? Är ett No3 test tillräckligt???
#2 - 13 augusti 2006 20:22
Det är ingen skillnad på "nitrat och nitrat" då det är samma jon med den kemiska beteckningen No³ annars om det skulle bli något annat så skulle det inte heta nitrat.
Däremot om salpeter (kaliumnitrat KNo³) skulle på något sätt kunna ändra resultatet av mätningarna har jag ingen aning om, då är det dålig kvalité på "mätutröstningen" för det är ju ändå No³ testerna ska mäta.

Vad jag har fått för upplevelser här så har inte stickor varit det bästa alternativet för att mäta med. :)
#3 - 14 augusti 2006 12:57
Lite skillnad är det fast ändå inte [:-56] Innan mätte de no3-n i vårt vattentest och det var typ 14 och ni mäter de no3 och då är det typ 62 snacka om att jag fick en chock när jag läste vatten testen och att nitratet hade ökat så mycket!! Fast det hade det inte de bara mäter no3 och inte
no3-n! NO3 är nitrat och NO3-N är nitrat kväve. Fast de kallade no3-n för nitrat innan och är inte nitrat kväve??? Snacka om förvirrad..
#4 - 16 augusti 2006 08:13
NO3 testen reagerar på organiskt bundet nitrat som inte är tillgängligt för växter och inte heller giftigt för fiskar. Mao så ska nitrattest läsas av som "mindre än" tester.

Annons