finns det nätbutik i sverige som säljer detta kar?

#1 - 17 februari 2007 12:45
hej.
satt och kollade på www.akvarieudstyr.dk jag letar efter ett LITET helglas kar som jag kan ha alla yngel jag fått i, hittade detta, http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=1229

skitbilligt och helt lagom för de behovet jag har, 163kr är helt överkommligt med, tills man fick se frakten på 360kr...

men är det någon som sett till ett liknande kar i en svensk nätbutik?
letar som en galning.
har kollat i Zoobutiker och de är plast eller svindyrt, plastlåda faller bort då de inte ser snyggt ut enligt mig, att sen betala 500-600kr för ett yngelkar med massa saker jag inte behöver, bygga själv vill jag helst inte göra.

Eller om någon i kring Värnamo trakten tänkt beställa från detta ställe och vi kan dela på frakten skulle det även va intressant.
#2 - 17 februari 2007 12:48
tror att den affären håller på att läggas ner,
men va det verkligen så billigt då?
du år ju ett 54l med pump o värmare och lysrör för 500kr helt nytt.

tänk på att det var i danska kronor oxå så du får lägga till 25%
#3 - 17 februari 2007 13:03
Vet ingen nätbutik, men Hornbach butiker säljer liknande kar väldigt billigt i o f s Göteborg men finns kanske någon Hornbachbutik nära dig.....
#4 - 17 februari 2007 13:08
tror att den affären håller på att läggas ner,

men va det verkligen så billigt då?

du år ju ett 54l med pump o värmare och lysrör för 500kr helt nytt.

tänk på att det var i danska kronor oxå så du får lägga till 25%

nej de va svenska kronor, och jag har inte plats för ett 54 liters kar...
de kostade alltså 163kr i svenska.

vi bor 2 personer i en 1a på 40 kvadrat, har redan ett 120L och ett 25 liters, men ville ha ett litet kar med max bredd 33cm som passar in i min Ikea hylla, där är enda stället jag har någon möjlighet att ha ett kar till.
#5 - 17 februari 2007 13:10
bear skrev:
Vet ingen nätbutik, men Hornbach butiker säljer liknande kar väldigt billigt i o f s Göteborg men finns kanske någon Hornbachbutik nära dig.....

Inte vad jag vet...
Brukar åka till grannkomunen och handla, men de säljer bara sånna med inbyggda ramper pumpar och grejs så gick inte att få nått vettigt kar för under 500kr.

köpa ett kar för lite yngel för 500kr känns inte som ett samrt allterantiv.

Funderar på Zooplanet, de säger att man kan få specialstorlekar, men de lär väl kosta isf.
#6 - 17 februari 2007 13:33
det finns ju sånna där plastkar du kan köpa med svart plastlock i som man brukar ha syrsor i när man har reptiler.. dom rymmer 15l vatten tror jag,, har själv 2st sådanna som jag ska ha till räkor. kostar runt 100 lappen.
#7 - 17 februari 2007 13:46
det finns ju sånna där plastkar du kan köpa med svart plastlock i som man brukar ha syrsor i när man har reptiler.. dom rymmer 15l vatten tror jag,, har själv 2st sådanna som jag ska ha till räkor. kostar runt 100 lappen.

läs mitt första inlägg...
de fulaste jag vet är plastlådor =P
#8 - 17 februari 2007 13:51
ok,, såg inte det. då får du väl helt enkelt vara utan då, eller så får du be din glasmästare att limma ett åt dig, annars får du sluta vara så kräsen.
#9 - 17 februari 2007 14:58
ok,, såg inte det. då får du väl helt enkelt vara utan då, eller så får du be din glasmästare att limma ett åt dig, annars får du sluta vara så kräsen.

kräsen handlar de väl inte om, de ska väl för fasen se snyggt ut när de står i rummet, kan jag ju lika väl köpa en gul plasthink för 10 spänn annars.

Kan man köpa från danmark så tycker man ju att de även borde gå att köpa någonstans i Sverige
#10 - 17 februari 2007 16:06
Finns det inte någon butik i jönköping du kan åka till?
Vad finns det för akvarie affärer i Värnamo nu för tiden.
// Marcus
#11 - 17 februari 2007 16:18
Katarinas zoo är det den som ligger brevid pizzerian, på samma gata som gästgivargården ligger?

Vad är det för butik i gislaved? Vad har dem för fisk?
// Marcus
#12 - 17 februari 2007 16:23
Katarinas zoo är det den som ligger brevid pizzerian, på samma gata som gästgivargården ligger?

Vad är det för butik i gislaved? Vad har dem för fisk?

// Marcus

nej de är Lizas zoo, de är dem som slutat med fisk, Katarinas Zoo ligger i ett ombyggt garage i ett villakvarter uppe vid sjukhuset.

Zoogrottan i gislaved, de har väl inte ett mega sortiment, men då jag håller på mest med guppy, platy svärdbärare osv, men de är ganska bra priser och man får "stämpelkort" för varje 200kr man handlar får man en stämpel och efter 10 stämplar får man 200kr att handla för.
de är kanske inte stället om man letar efter ovanliga fiskar osv, de kan säkerligen beställa hem dock.

Finns ett ställe i Anderstorp med som har grymt mycket fisksorter hemma, dock så tycker jag den butiken känns lite Oorganiserad trång, taskigt lyse och de va blött på hela golvet, har inte handlat nått där men de har mycket konstiga fiskar.
#13 - 17 februari 2007 16:44
Då låter det som att man får ta en sväng till anderstorp och kolla efter lite nyförvärv.
// Marcus
#14 - 17 februari 2007 16:45
Pumba skrev:
kräsen handlar de väl inte om, de ska väl för fasen se snyggt ut när de står i rummet, kan jag ju lika väl köpa en gul plasthink för 10 spänn annars.

Kan man köpa från danmark så tycker man ju att de även borde gå att köpa någonstans i Sverige

brusa inte upp nu :) förstår vad du menar, tycker självklart oxå att det ska se snyggt ut, det är en väldigt viktig sak enligt mig,, jag kom bara med ett förslag. men kolla med en glasmästare.. det kan inte kosta många kr att limma ett sådant kar, glaset behöver inte va tjockt alls.
#15 - 17 februari 2007 16:54
Då låter det som att man får ta en sväng till anderstorp och kolla efter lite nyförvärv.

// Marcus

där går säkerligen göra fynd om man vet lite mer om fiskarna, min kunskap är sådär om fisksorter, har oftast kört på svärdbärare platys osv då de varit hyfsat enkla, fått mycket ungar så nyköp alldrig behövts osv.

Men de har ganska mycket att kolla på, sista hade de tex platys i ca 10 olika färger och modeller.

Men de är en lite annorlunda butik i mina ögon men verkar ha kunnig personal.
#16 - 17 februari 2007 16:59
brusa inte upp nu :) förstår vad du menar, tycker självklart oxå att det ska se snyggt ut, det är en väldigt viktig sak enligt mig,, jag kom bara med ett förslag. men kolla med en glasmästare.. det kan inte kosta många kr att limma ett sådant kar, glaset behöver inte va tjockt alls.

jag ska ta en runda till jönköping, finns de inget där så ska jag nog gå till glasmästaren och få bitar till 2 kar, sen kan jag nog fixa hjälpa att sätta ihop det, de handlar ju om ett så pass litet kar så någon mega olyckor skapar de ju inte.

Har hyllan Expedit
http://www.ikea.com/PIAimages/53301_PE155934_S4.jpg

största modellen, tanken var att fått in 1 eller ev 2 kar som "lådor" i denna hyllan, tillsammans med Ikeas nätkorgar
http://www.ikea.com/PIAimages/20656_PE105801_S4.jpg

ser nog rätt fränt ut med 3 nätkorgar och 2st kar i en hyllrad.

Har yngel i båda mina kar så lättast är ju att göra 2 kar ett med vatten från det ena och i med fiskarna, och ett med vatten från de andra,
har alltid fått problem när jag flyttat yngel till "annat" vatten än det de är födda i.
#17 - 17 februari 2007 17:12
Köp en billig stor rund cylinderformad glasvas på en blomsterhandel. Det finns sådana som rymmer ca 15 liter. Det kan bli snyggt med lite sand och en växt.
#18 - 17 februari 2007 17:17
http://www.pwss.se/product.php?productid=3047&cat=647&page=1

där har du ett på 18l. det var väl fint? billigt var det oxå
#19 - 17 februari 2007 17:39
http://www.pwss.se/product.php?productid=3047&cat=647&page=1

där har du ett på 18l. det var väl fint? billigt var det oxå

jo förutom att de är 35cm brett och hyllsektionerna är 33,5 på min hylla, har övervägt att bygga om hyllan men kommer bli fult som stryk ut.
#20 - 17 februari 2007 23:16
^ Bygga om en hylla kan du men inte limma lite glas ?:P
#21 - 18 februari 2007 00:33
teamr86 skrev:
^ Bygga om en hylla kan du men inte limma lite glas ?:P

kan limma glas, inget problem, men de ska ju bli snyggt och så ska de framförallt vara tätt, bygger jag om hyllan riskerar jag inte att få 30 liter vatten på parketten...

Men de blir inget bra om jag bygger om hyllan då varje sidodel håller fast övre och under hyllplanet med.

Men men får leta vidare, ett helglaskar med svart silikon som passade rakt i hyllan hade varit kanon, men ser mörkt ut.

i värsta fall får man väl snacka med glasmästaren, att göra sånn "special" kar är ju inte det bästa då de säkerligen inte passar in när hyllan åker åt he'''''te, har man ett köpt kar så går de ju vanligtvis placeras på något annat vis.
#22 - 18 februari 2007 01:34
hehe det e ju iofs en rätt stor hylla, vad har du i den hyllan? Jag vet inte vad du har men du kanske kan skaffa en mindre hylla?:p, eller kanske en hylla som pallar mig och som är hälften så hög, så ställer du akvarium ovanpå å har alla dina grejer under.
#23 - 18 februari 2007 08:27
Gå till en glasmästare och beställ ett! Kan inte kosta många hundringar. Mitt 120liters special kostade 250 kr...
#24 - 18 februari 2007 10:18
wicked1 skrev:
hehe det e ju iofs en rätt stor hylla, vad har du i den hyllan? Jag vet inte vad du har men du kanske kan skaffa en mindre hylla?:p, eller kanske en hylla som pallar mig och som är hälften så hög, så ställer du akvarium ovanpå å har alla dina grejer under.

Jag har en hög hylla jut för att jag har dåligt med plats, då får jag in mycket grejer i den.

Jag vill inte heller ha ett stort akvarium till, iaf inte så länge jag bor i lägenhet =)
#25 - 18 februari 2007 10:19
Mamma Mia skrev:
Gå till en glasmästare och beställ ett! Kan inte kosta många hundringar. Mitt 120liters special kostade 250 kr...

Oj de va billigt, får ringa runt och kolla då vi har ett par st glasmästare här i stan, de lutar åt detta allternativ då de verkar svårt att hitta nått som passar.

Annons