Finns det något tråkigare än att koppa in fiskar??

#1 - 9 juli 2012 16:42
Äntligen kommer man hem med fiskarna och trots att man kanske redan har fiskar av denna art så kan man knappt vänta på att få se dessa nykomlingar bekanta sig med de gamla fiskarna och akvariet. Men vad händer då när man ska släppa i dem? Jo, man måste ju givetvis koppa in dem och detta tar ju en halv evighet och lite till! Finns det något värre än den där väntan innan fiskarna får komma ut ur påsen?

Så hur gör ni? koppar ni in fiskar eller struntar ni i sånt? Stjälper ni ut dem tillsammans med butikvattnet eller håvar ni upp dem? Do tell me :)

För att få till ännu mer frågor, vilken/vilka var det senaste tillskottet i ert akvarium? Vilket planerar ni bli nästa?
#2 - 9 juli 2012 16:53
Jag gör nog som jag alltid har gjort.. Vänjer dem vid temperaturen : påsen i vattnet ett tag. Sen koppar jag ur lite vatten ur påsen ner i slasken/hink/bunke, sen koppar jag i lite av mitt akvarievatten. Håller på så ett bra tag. Vet inte exakt hur många gånger. Men det är rejält utblandat när jag anser mig klar. Sen håvar jag upp fiskarna och lägger ner dem i karet. Klart!

Mitt senaste tillskott i akvariet var ett par VF Apistogramma Baenschi.
Vad jag har planerat till senare är nog fler kardinaltetror tror jag :)
Christer5
#3 - 9 juli 2012 16:56
Jag gör som Mysan.

Lite fler Otocinclus samt något nytt tetrastim:)
#4 - 9 juli 2012 16:58
Jag tycker inte att det är speciellt tråkigt att koppa in de nya fiskarna. Såå lång tid tar det väl inte. Man kan ju alltid glo lite på Zoopet under väntetiden.. :d

Mitt senaste fisk köp var corydoras panda.
Mitt kommande fiskköp. Jo det får nog bli ett par ancistrusar. Om 2-3 veckor eller så..
#5 - 9 juli 2012 17:13
Räkor tar ju en hel evighet i jämförelse med firrar att koppa in. Mitt senaste tillskott var nog för övrigt en flock lila äppelsnäckor för ca ett halvår sedan. Nu har jag väl en 30-40 småsnäckor som kryper omkring överallt.
#6 - 9 juli 2012 17:23
I med påse,låta ligga o värma till sig i säkert 15min.
Sen en kopp akvarievatten ner i påsen var 10e min. varierar antal gånge rmen kanske 5-7. sen håva över. Vill inte ha med mig butikens vatten.
Senaste tillskottet är idag en Blå Endlerhona och i morgon kommer 3 blå tigerräkor och 3 deep blue tigerräkor.
#7 - 9 juli 2012 17:38
kastar från håll tillsammans med en polare.. flest studsar vinner..
#8 - 9 juli 2012 17:40
kastar från håll tillsammans med en polare.. flest studsar vinner..

Hahaha!!
#9 - 9 juli 2012 17:43
Hahaha!!

http://postimage.org/image/pj5mbrho1/full/

skaffade mig oärligt övertag dock, sug tag i svansen utan att bli stucken, sen ser du till att översidan tar i vattnet först, 7-8 studsar är inte alls omöjligt..
#10 - 9 juli 2012 17:45
Billigt nöje ;)
#11 - 9 juli 2012 17:48
billigare än hockey, mc, bilar osv.. dessutom är de mycket svårare att kasta..

jaja, ot, ot, ot.. men att eh, jo, det är ju tråkigt och så, men det måste göras.. :)
#12 - 9 juli 2012 18:46
Jag lägger bara påsen i vattnet i ca 30 min sen häller jag bara i fiskarna och vattnet från påsen i karet, ingen av mina fiskar har dött av det.

Vetefan va det va för fisk jag köpte senast då jag inte har köpt något på lite drygt ett år.

Ettfett, hahahaha alltid lika rolig :D
#13 - 9 juli 2012 19:27
Om det finns nåt värre än att koppa in nya djur?

Ja det gör det.

Nya djur som dör.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 9 juli 2012 19:44
jag koppar dom alltid för att anpassa dom till KARANTÄNSAKVARIET - för självklart släpper jag aldrig ner dom i huvudakvariet.
#15 - 11 juli 2012 21:41
Jag koppar alltid för att minska stressen på fiskarna. Fiskar som dör inom några dygn är betydligt tråkigare än att koppa in fiskar...
#16 - 11 juli 2012 22:27
Jag läste någonstans att fiskarna ändå inte kan vänja sig vid nya vattenvärden så snabbt (man skulle behöva koppa i flera dagar för att göra någon nytta), så för det mesta låter jag bara påsen ligga och flyta för att låta vattentemperaturen utjämna sig. Sedan plockar jag dem försiktigt med handen - vill inte ha butiksvatten. För lite känsligare fiskar koppar jag dock ändå för säkerhets skull :)
#17 - 12 juli 2012 16:38
vänja sig och vänja sig.. finns ju ganska extrema variationer, typ fiskar som vandrar uppströms (från en fors 22C och ph7,5, till stillastående vatten 28C ph 5,8 pga ruttnande växter osv) eller fiskar som pendlar mellan flodmynningar och havet.. jag tror att de tål betydligt mer än vi tror..
Christer5
#18 - 12 juli 2012 16:44
Att koppa in fiskar är det roligaste som finns för då får man ju hem nya fiskar som tas om hand på bästa sätt:)
#19 - 12 juli 2012 17:08
Jag tröttnade ganska snabbt på koppande med en kopp..
Tog och skaffade med en petbox modell 4 liters.
Sedan tog man lite luftslang och en ventil.
Bara ställa in den på lite lånsamt droppande så sköter det sej själv.
Sedan håvar jag över fisken och häller bort vattnet.

Har faktist glömt att jag koppade in en fisk.
ca 4 timmar senare så såg jag petboxen på golvet och insåg att jag faktist höll på med den.
hade långt kvar innan det runnit över dock.

Senaste koppningen är 60 fiskar från 2st 250L kar ner i det nya fina 600L
Kan säga det tog en stund då det inte ryms så många fiskar i en 4L petbox.. :D

Annons