finns det något ska värde på ph

#1 - 1 augusti 2008 09:58
Har haft jätte problem denna vecka nästan alla mina fickar döda trist nog trodde först det var de för dömda scalarerna men de var de inte och så jag köpte nitrit medel och mättare för säkerhets skull ingen nitrit vilket är bra men vad ska alla andra värden ligga på??;)
#2 - 1 augusti 2008 10:03
Det stora problemet den här veckan har nog varit värmen, den gör att det finns mindre mängd syre löst i vattnet. Nu blir det visserligen svalare men håll koll på temperaturen. Kyl genom att lägga i en petflaska med is i. Ha flera på lager i frysen. Jag byter en eller två gånger om dagen.

Det är svårt att ange ett värde för pH, utan det bästa är att du tittar i artbeskrivingarna för dina fiskar, där står vilket pH-värde som är bra för dem.
#3 - 1 augusti 2008 10:08
BlueJ skrev:
Har haft jätte problem denna vecka nästan alla mina fickar döda trist nog trodde först det var de för dömda scalarerna men de var de inte och så jag köpte nitrit medel och mättare för säkerhets skull ingen nitrit vilket är bra men vad ska alla andra värden ligga på??;)
Snälla, använd punkter och kommatecken och skriv ihop. Jag får ont i huvudet av att läsa det här.[:-48]

On topic; vad pH och andra värden ska ligga på beror helt och hållet på vilka fiskar du har, vilket du kan läas om i artbeskrivningarna! Scalare tex vill gärna ha ett pH på mellan 6 och 7.5.
#4 - 1 augusti 2008 10:17
ja de är döda nu av någon anledning. har 3 tetror, och 5 gurami,någon räka, 4malar och några platy tror de är tre kvar viserligen är det ju startat i veckan här får köpa mer fisk när ekonomin tillåter.
#5 - 1 augusti 2008 10:22
BlueJ skrev:
ja de är döda nu av någon anledning. har 3 tetror, och 5 gurami,någon räka, 4malar och några platy tror de är tre kvar viserligen är det ju startat i veckan här får köpa mer fisk när ekonomin tillåter.
Har du startat karet nu i veckan och har redan så mycket fisk i det? Då behöver du nog inte fundera så länge på vad som har gått fel: nitritförgiftning.
#6 - 1 augusti 2008 10:28
svar nej kollat netrit och det finns inge spår för det
#7 - 1 augusti 2008 10:29
fick med fiskarna när jag köpte karet ingen annan stans att ha dem
#8 - 1 augusti 2008 11:02
Använder du stickor eller dropptest, när du kollar nitrit?
Om du fått med ett sticktest när du köpte akvariet så kan de vara för gamla, förutom att stickor är rätt värdelösa i sig.
Hur stort är akvariet?
#9 - 1 augusti 2008 11:27
240L nej jag köpte det idag så kollat och det fanns inge och kollade med affären tidigare
#10 - 1 augusti 2008 11:42
okej, du har antagligen kanske inte fått din nitrit topp än då....
dosera dubbla dosen nitrivec eller annat liknande preparat ett bra tag framåt så kanske de andra fiskarna klarar sig.... tror inte att det är nitrit än.. snarare värmen eller att de blev chockade av att flyttas
#11 - 1 augusti 2008 12:08
tror det är värmen var och köpte en ny sådan där mättare och sätta på rutan och det var snarare värme topp på 30 grader kanske mer
#12 - 1 augusti 2008 13:08
Har du kopplat ur doppvärmaren från eluttaget? Den kan annars vara igång periodvis även fast du har den inställd på låg temperatur.

Pumpar pumpen på bra? Som tidigare nämnt så blir det mindre syre ju varmare det blir.
#13 - 2 augusti 2008 18:56
jo värmaren är nu mer utdragen och pumpen funkar utan problem har gått några dagar nu och inga mer fiskar döt så nu är det lungt ska intrudesera mer fiskar i karet om någon månad om jag bor kvar här då har en psykisk granne som borde få hjärnan undersökt om den över huvud taget existerar

Annons