Jag gjort några klantiga grejer under min korta tid som akvarist och jag tycker att det är jättehemskt. Kryper till korset och berättar. Kanske det finns någon slags terapigrupp för såna som mig?
1. Första gången jag fann malyngel i innerfiltret var jag inte alls beredd utan öppnade filtret som vanligt och hade malyngel vilt sprattlandes över hela händerna och på toalettstolen - jag lyckades dock rädda dem tillbaka i vatten igen.
2. Bytte vatten en kväll jättesent och hade suttit och läst här innan om bla foder och vattenloppor. Sista hinken jag häller ut i toaletten och något litet svart hoppar till på kanten i toalettstolen - en vattenloppa tänker jag (som inte var vid mina sinnens fulla bruk mitt i natten) och spolar snabbt. Så här i efterhand så var den där "vattenloppan" fruktansvärt lik ett litet malyngel... Mardrömmar en hel vecka...
3. Skulle rengöra innerfiltret på dagis akvarium, jag har inte sett några yngel alls där och öppnar filtret över slasken och ut hoppas två pyttesmå svarta (troligen guppy) yngel. Jag försökte på alla sätt att få upp dem därifrån, med en sked, med en kniv osv men det var helt omöjligt utan att mosa dem. Lärdom: Öppna alltid filtret över en hink med lite vatten i så att det går att fiska upp eventuella yngel...
4. Mitt eget filter (fluval 3) skulle rengöras igår. Jag vet att tre st nykläckta malyngel blivit kvar i det akvariet och var därför försiktig, ett yngel såg jag på en glasruta men tyvärr så var två st inne i filtret en på varje sida sprattlade runt. Diverse tricks för att få dem ur filtret lyckades inte. Ok, tänkte jag, jag var iallafall förberedd och öppnade snabbt över en hink med lite vatten i för att kunna rädda de stackarna och flytta dem till en säkrare plats (plastbaljan). MEN när man drar isär fluvalen för att få ur skummgummpatronen så blev det som en giljotin för ett av ynglen som damp ner i hinken huvudlös, filtret är lite trögöppnat så det går inte att öppna försiktigt. Endast en av dem kunde räddas till en säkrare plats och jag fortsätter som en fiskmördare med uselt samvete.
Hur stor andel av yngel överlever till vuxen ålder i det vilda brukar jag undra ibland för att stilla mitt samvete.