finns det någon metall man kan ha i akvariumet??

#1 - 15 september 2006 17:25
Ska bygga ett eget ytterfilter, men inte i plast!

Aluminium, rostfritt, titan????

Tack på förhand...
#2 - 15 september 2006 17:30
rostfritt (syrafast) borde ju funka.
#3 - 15 september 2006 17:32
Aluminium hade varit koolt... Rostfritt fungerar med...
#4 - 15 september 2006 17:56
alltså aluminium fungerar??
#5 - 15 september 2006 18:01
Tveksamt, då det brukar ärja.
#6 - 15 september 2006 18:06
Daniel&Mia skrev:
alltså aluminium fungerar??

Fungerar ej!!
Det blir utfällningar,skall du ev salta upp någongång i karet är det absolut kört!
Rostfritt eller syrafast.

lennart
#7 - 15 september 2006 18:50
Så rätt så Alu fungerar ej tänkte inte på att det ärjar av salter, men brukar dock annaras vara så höga salthlter så det gäller saltvatten kar där går det ju absolut inte men den svaga salthalten vi har i våra kar borde inte göra ngt. men bättre det säkra före det osäkra. Ta Hastaloy då då kan du ha saltsyra i karet om det skulle vara så =O))
#8 - 15 september 2006 18:55
I princip alla metaller är mer eller mindre giftiga. Järn är bland de minst giftiga. Legeringsmetallerna i stål är också giftiga. Gäller det saltvatten så är risken för förgiftning ännu högre.
#9 - 15 september 2006 19:26
syrafast rostfritt 2348.

Har det som botten i mitt 240 liters akvarie. samt att ramen och toppen är i samma material.
Kolla min zon mappen projekt. Det har varit igång i 10 år minst och varit tomt i ett år. ingen rost förrän det stod tomt, men det var lätt bortputsat.
#10 - 15 september 2006 19:57
finns det ekonomi i å göra ett i titan???har du till gång till det så blås på*L* men varför? kör i så fall rostfritt. men varför göra filter när det finns billiga å köpa?
#11 - 15 september 2006 20:03
Det är ju roligt att göra grejor som ingen annan har ju:) :)

Jag har ju tillgång till titanspill på jobbet...:D

Tänkte göra ett filter som håller i all evighet och till större akvarium har 540 liter nu men man vet ju inte vad man har om 1 år eller så :p

Man tycker ju att om man kan sätta in titan i kroppen så borde det ju funka i ett akvarium också....
#12 - 15 september 2006 20:05
jo det funkar utmärkt men vilket slit. men gillar du å pyssla på så.men vad ska du driva det med?
#13 - 15 september 2006 20:11
Tänkte använda min befinliga pump.. en project 3200 l/h..

Vad tror du???

Jag gillar att vara hålla på lite på kvällstid... sen är det ju inte dumt att vi har allt på jobbet... får alla detaljer laserskurna. svetsningen fixar jag ju själv...
#14 - 15 september 2006 20:16
hur många watt är project pumpen på å hur stort hade du tänkt göra filtret?
#15 - 15 september 2006 20:21
Pumpen är på 45w och jag vet inte riktigt liter volymen än.. Ca:8-12L
#16 - 15 september 2006 21:13
då är du duktig på cad?
#17 - 15 september 2006 21:17
du kan tror jag gå upp till 15 liter åxå...sen beror det ju på hur du ska göra det? för att få bästa effekten av det.
#18 - 15 september 2006 21:44
ska forska vidare om det imorrn... tänkte åka in till den lokala fiskhandlaren och kika på lite ytterfilter som finns på marknaden nu....
#19 - 16 september 2006 04:38
Fungerar ej!!

Det blir utfällningar,skall du ev salta upp någongång i karet är det absolut kört!

Hur är det då med akvarieramarna i aluminium? Och akvarierampen? Det brukar ju bildas en del kondens och det droppar ju ner tillbaka i akvariet...
#20 - 16 september 2006 05:44
Ja, kolla på ett gammalt alu kar där täckglaset ligger så får du se...
#21 - 16 september 2006 06:35
Ja, som sagt den svaga saltlösning vi använder gör inte att aluminiumen blir ngt hot, men som sagt med bättre ta de säkra för det osäkra.
#22 - 16 september 2006 06:58
ansjo skrev:
Ja, kolla på ett gammalt alu kar där täckglaset ligger så får du se...

Så man tillverkar akvarier med material som kan vara skadliga? Inte bra.
#23 - 16 september 2006 07:24
Tenkare skrev:
då är du duktig på cad?

jupps...jag kan arbeta med cad. så jag skickar bara filerna till lasern så skär dom ut detaljerna :D
#24 - 16 september 2006 07:26
Jag har bestämt mig för att bygga ytterfiltret i Titan :)
#25 - 16 september 2006 08:33
batski skrev:
Så man tillverkar akvarier med material som kan vara skadliga? Inte bra.

Tolka det rätt Batski, man kan inte bara säga som du gör iheller! vattnet är inte i direkt kontakt med alukanterna, visst blir det kondens som rinner ner men inte är det direkt dödande!! din mamma använde nog alukastruller när du var liten som alla vi andra, men vi har inte dött för det. Alukastruller var först i början av 90talet de snackades om att de var farliga, VARFÖR jo man använde oftast hårdare metall föremål i dem så som vispar detta gjorde att man skrapade av en del alu i maten, men inte har vi dött för det!
Sen är det så att du står ju inte och drar med vassa föremål på ditt kar iheller så det kommer massa alu ner i din balja.
Nej alukar har tillverkats länge och många av dem lever kvar i våra hem hela och fina, andra inte. Det har till viss del med saltet att göra, man kan se vad folk har haft i sina kar under åren när man stöter på kar i beg handlen.

Så att det är faligt med aluminiumkar e rent löjligt att försöka föra fram, men som det är menat som filter får jag då hålla med om att det blir ärjningar och det är så att man slänger ut och in en del makaroner osv man skrubbar det kanske emellanåt ja så där var det jag som inte tänkte efter(erkänner mitt misstag) men att dra det så långt att det är farligt med alukar, är bara löjligt.

Annons