Finns det inga avancerade foderautomater längre?

#1 - 6 januari 2016 11:58
Jag har en foderautomat som tillverkades på 80-talet. Den matar upp till 24 ggr per dygn, tänder och släcker belysningen och stoppar dessutom pumpen i 30 min efter matning.

Nu skall jag skaffa en foderautomat till.

När jag tittat runt blir jag förvånad hur enkla automaterna är numera. Det verkar inte som de gör annat än att just mata.

Det finns tydligen typer som är avamcerade i själva matningen med fläktar och randomererad matning.

Men finns detinga mer avancerade foderautmater längre? Som t.ex tänder och släcker belysningen?
#2 - 6 januari 2016 12:31
Om du inte hittar det du söker är det väl enkelt med en vanlig foderautomat och timer för pump resp ljus. Eller med hjälp av tellstick eller annan smarthus-utrustning.
#3 - 6 januari 2016 13:26
[QUOTE=gebex;n2347565]Jag har en foderautomat som tillverkades på 80-talet. Den matar upp till 24 ggr per dygn, tänder och släcker belysningen och stoppar dessutom pumpen i 30 min efter matning.

Nu skall jag skaffa en foderautomat till.

När jag tittat runt blir jag förvånad hur enkla automaterna är numera. Det verkar inte som de gör annat än att just mata.

Det finns tydligen typer som är avamcerade i själva matningen med fläktar och randomererad matning.

Men finns detinga mer avancerade foderautmater längre? Som t.ex tänder och släcker belysningen?[/QUOTE]

visste inte att det fanns något avancerat överhuvudtaget från den tidsepoken;) Vad heter den prylen du har, jag vill gärna googla och kolla vad det handlar om:)
Nu förtiden finns det ju ganska avancerade akvariedatorer som kan styra typ allt som rör akvariet!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 6 januari 2016 15:27
Vet inte riktigt vad du menar med rubriken för i de foderautomater som fanns förr fanns det varken fläktar eller uppvärmning som det finns i många av dagens foderautomater. Så nog är dagens klart mer avancerade än gårdagens.
#5 - 6 januari 2016 17:21
[QUOTE=åheim;n2347572]

visste inte att det fanns något avancerat överhuvudtaget från den tidsepoken;) Vad heter den prylen du har, jag vill gärna googla och kolla vad det handlar om:)
Nu förtiden finns det ju ganska avancerade akvariedatorer som kan styra typ allt som rör akvariet![/QUOTE]

Jag försökte hitta vad den hette innan jag gjorde tråden. Men de hade inte kommit så långt i branding på 80-talet att dom märkte apparaten med vilken tillverkare det var. Kontakterna för belysning och pump är dock tydligt märkta (på svenska).
#6 - 6 januari 2016 19:13
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2347576]Vet inte riktigt vad du menar med rubriken för i de foderautomater som fanns förr fanns det varken fläktar eller uppvärmning som det finns i många av dagens foderautomater. Så nog är dagens klart mer avancerade än gårdagens. [/QUOTE]

Stämmer att själva utfodringsdelen verkar vara mer avancerat. Men jag har inte hittat någon automat med de andra funktionerna. Det är klart att många kanske inte ens vill att pumpen stannar men att släcka och tända ljuset borde vara något som de flesta skulle ha användning av. Och det borde finnas automater som klarar av det. Jag har dock inte hittat någon än.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 6 januari 2016 19:18
[QUOTE=gebex;n2347599]

Stämmer att själva utfodringsdelen verkar vara mer avancerat. Men jag har inte hittat någon automat med de andra funktionerna. Det är klart att många kanske inte ens vill att pumpen stannar men att släcka och tända ljuset borde vara något som de flesta skulle ha användning av. Och det borde finnas automater som klarar av det. Jag har dock inte hittat någon än.[/QUOTE]
Jag tror det är så att foderautomater till 99% används av sötvattensakvarister och dessa är inte så intresserade av att lägga stora pengar på sina produkter så därför tas det fram få riktigt avancerade produkter (som kostar en hel del) till sötvattensakvarier.

#8 - 6 januari 2016 19:25
Det jag saknar är mest fler automater där man på ett enklare sätt kan sköta doseringen själv. De flesta har riktigt tattiga lösningar där det är omöjligt att justera det till en jämn nivå. Har sett någon variant med en snurra som har massa fack som den tömmer, så man får fylla på varje fack själv. Men då klarar den sig ju bara 15 matningar eller något innan dne ska fyllas på.
#9 - 6 januari 2016 19:34
[QUOTE=gebex;n2347591]

Jag försökte hitta vad den hette innan jag gjorde tråden. Men de hade inte kommit så långt i branding på 80-talet att dom märkte apparaten med vilken tillverkare det var. Kontakterna för belysning och pump är dock tydligt märkta (på svenska).[/QUOTE]

Låter väldigt otympligt... Automaten står ju ovanpå akvariet vid nån lucka i locket och ska man då böka upp sladdar från pump och lysramp upp till den...
#10 - 6 januari 2016 19:38
[QUOTE=åheim;n2347572]

Nu förtiden finns det ju ganska avancerade akvariedatorer som kan styra typ allt som rör akvariet![/QUOTE]

Tack för tipset om akvariedatorer. Jag kände inte ens till att dessa fans i konsumentutförande.

Jag har nu tittat snabbt på:
GHL
IKS Aqua
[COLOR=#000000][FONT=Arial][SIZE=12px]Apex AquacController System[/SIZE][/FONT][/COLOR]

Detta är verkligen avancerade system. Men verkar också vara mycket dyra och väldigt komplicerade.

Jag behöver något betydligt enklare och billigare.

Men det kanske finns något enkelt som jag inte har hittat ännu...
#11 - 6 januari 2016 22:09
[QUOTE=åheim;n2347602]

Låter väldigt otympligt... Automaten står ju ovanpå akvariet vid nån lucka i locket och ska man då böka upp sladdar från pump och lysramp upp till den...
[/QUOTE]

Det stämmer att det är lite osmidigt att lägga upp kontakterna på akvariet men sladdarna från automaten är så långa att man kan ha dem utanför akvariet. Kontakterna är dock såpass tunga att de inte kan hänga utan att dra ned foderautomaten från toppen. Detta kan lösas genom att fästa kontakterna i kablarna som går ner från karet. Men det är lite bökigt.

Annons