Jag tror du får jobba på "andra hållet", dvs plantera växterna en bit ner och låta dem söka sig uppåt.
Bara de har något att fästa på och du själv har lite tålamod går det att skapa rätt fina effekter på bakgrunden med javamossa, javaormbunke, Anubias nana och/eller Bolbitis. Dessa växter sätter sig fast på underlaget, och behöver inget grus. Börja med så många småplantor du kommer över och fäst dem på underlaget. Börjar man med småplantor kommer rotstockarna att forma sig efter underlaget, vilket ser grymt snyggt ut enligt mig. Ge dem en månad eller två så de hinner "rota sig", och sedan är det bara att sköta karet och vänta - räkna med att det tar ett par år innan det är verkligt snyggt. Trimma javamossan med jämna mellanrum så att den inte bara blir en tjock klump, utan grenar ut sig på underlaget.
Enligt min mening blir det snyggast om du sätter även växterna på bakgrunden i grupper. Mellan grupperna kan du köra med javamossa. När väl javamossan fått fart går det att kila in små bitar av Riccia-mossa i den, vilket ger en fin ljusgrön kontrast till de andra lite mörkgröna växterna.
Jag har tyvärr inga bilder att visa på liknande kar, men har sett flera goda exempel på dem genom åren, samt haft någorlunda samma uppbyggnad själv i en del kar.
Annars finns det flera olika sorters "gräs", men de behöver alla fästa rötterna i ett bottenlager om det ska se snyggt ut. Har du en terass högt uppe i karet där de kan få mycket ljus kommer de troligen att växa bra däruppe. Sagittaria subulata skulle jag tro är enklast att få igång om du inte har så mycket växterfarenhet. Andra gräs-exempel är Echinodorus tenellus, E. quadricostatus, Eleocharis (nålgräs), Lilaeopsis, Glossostigma och Hydrocotyle verticillata. Ingen av dem är direkt enkel att få igång om du inte har CO2 i karet. Får man igång dem växer de dock väldigt fort, och gräsmattan är ett faktum... ;-)
Hilsen och lycka till!!