Finns det fisksäsonger?

#1 - 20 juni 2004 14:57
Hej!
Jag brukar roa mig med att gå i Zooaffärer när jag har chansen.

Jag har en känsla av att sortimentet i butikerna till stora delar är bundet till årstiderna. Nu hittar man mycket Gurami och Regnbågsfisk, medan det var mindre av dessa sorter tidigt i våras.

Stämmer detta eller är det bara ett sammanträffande att de butiker jag besökt haft ungefär samma utbud?

Ynglar inte fisken kontinuerligt i fiskodlingarna? (jag förmodar att den mesta fisken är odlad)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 juni 2004 15:08
Akvarium är främst en hobby för den mörka delen av året. Omsättningen på fisk (med undantag för dammfisk) i akvarieaffärer går ner kraftigt (uppemot 70% jämfört mot när det är som bäst) när våren kommer rejält och svenskarna ger sig ut i sina trädgårdar eller börja pyssla med sina båtar.
Ungefär vid midsommar brukar det sedan sakta börja vända uppåt igen - kanske pga att man börjat värma sig vid värmen, att man har tid pga ledighet, eller att man får besök under sommaren och vill att akvariet skall se snyggt ut. Sedan skjuter det hela ytterligare fart en bit in i augusti när man kommit hem från semestern och grannarna har matat ihjäl fiskarna, och/eller det starkare ljuset och för mycket mat har lett till algproblem. Då river man ut hela akvariet och kör igång igen.

Det har alltså inget att göra med att det inte finns fisk att tillgå utan grossisterna och affärerna minskar av självbevarelesedrift på lagret under denna period.

Annons