Finns det albinosvärdbärare?

#1 - 28 augusti 2007 14:14
undrar bara om det finns albinosvärdbärare...har nämligen sett att ett av mina yngel har annorlunda ögon...dvs albinoögon. Är detta vanligt?
#2 - 28 augusti 2007 15:16
Där sa du något, det finns albino på många odlingsformer, men svärdbärare har jag nog faktiskt aldrig sett. Den som har röda ögon hos dig, vad är det för färg på fisken i övrigt?
#3 - 28 augusti 2007 19:14
Har inte heller sett någon Albino.. Kanske inte finns heller, men det är ju konstigt. Finns ju albino av snart alla fiskar.
#4 - 28 augusti 2007 22:41
ja kan finns det men jag har vanligt gul med röd lite den. men inte albino färg så den måste ha röda i ögon.. med vanlig ljusgul..
#5 - 29 augusti 2007 04:12
ansjo skrev:
Där sa du något, det finns albino på många odlingsformer, men svärdbärare har jag nog faktiskt aldrig sett. Den som har röda ögon hos dig, vad är det för färg på fisken i övrigt?

alltså...det är ju fortfarande yngel så den har inte fått färg än... den är kritvit som en albino brukar vara. och så har den dom där grymma albinoögonen. alla andra yngel har fått röd fin färg men inte denna....skall lägga upp foto så fort den har växt till sig om det är av intresse...?
#6 - 29 augusti 2007 05:03
Ja det måste du verkligen göra! :D

Spännande med albinosvärdbärare, den bör ju bli opigmenterad som vuxen men "risken" finns att den kanske utvecklas sent även om det inte låter så troligt - så fram med kameran nu Daniel!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 29 augusti 2007 07:35
Jodå det finns albinosvärdbärare och jag har även för mig att de tävlar i en egen klass på Aquarama
#8 - 29 augusti 2007 08:46
"den är kritvit som en albino brukar vara"..."den bör ju bli opigmenterad som vuxen"
Albinism hos fiskar innebär att det svarta färgämnet saknas men fisken kan fortfarande ha andra färger som t.ex. gul eller röd:
http://www.rarelivebearers.com/images/HF%20aa%20M%20Pineapple%20Swordtail%205.jpg
<<<(^:>*
#9 - 29 augusti 2007 10:06
Det låter riktigt spännande med albinosvärdbärare, det ska bli kul att få se ditt lilla ynge på bild sedan.
Jag tror inte att jag har sett albinosvärdbärare ngn gång, inte vad jag kan komma ihåg just nu i alla fall..
#10 - 21 september 2007 21:17
ansjo skrev:

Det finns en variant på Målet/zooman i Varberg.....
#11 - 21 september 2007 21:20
Thorn skrev:
undrar bara om det finns albinosvärdbärare...har nämligen sett att ett av mina yngel har annorlunda ögon...dvs albinoögon. Är detta vanligt?

Det förekommer då och då, men är inte så vanligt....själv har jag en ormskinnsguppyhane som är "guld-albino"....skall försöka fota den och hans normalfärgade bröder någon dag....:D
#12 - 22 september 2007 09:01
tummen skrev:
Det förekommer då och då, men är inte så vanligt....själv har jag en ormskinnsguppyhane som är "guld-albino"....skall försöka fota den och hans normalfärgade bröder någon dag....:D

Hade vart spännande o se...ska vänta tills min har växt upp lite till så att jag inte fotar den som den ser ut nu...och så visar det sig att den utvecklar färg senare...men den är fortfarande albinofärgad med röda ögon...

snart kommer foto!
#13 - 1 oktober 2007 21:33
Thorn skrev:
Hade vart spännande o se...ska vänta tills min har växt upp lite till så att jag inte fotar den som den ser ut nu...och så visar det sig att den utvecklar färg senare...men den är fortfarande albinofärgad med röda ögon...

snart kommer foto!

Hoppsan! Glömde vad jag lovade, men skall bättra mig nu när jag KAN lägga in bilder igen, har ju förnyat mitt goldmedlemskap igen, NYSS!;)
Thomas
#14 - 5 oktober 2007 13:40
Albino Albino, ALBINO! Jag älskar albino![:)]
#16 - 5 oktober 2007 14:02
Captayn skrev:
Albino Albino, ALBINO! Jag älskar albino![:)]

Även om det är fel kategori, så kolla in denna albino Ancistrus-hane med yngel;
http://www.bmafricancichlidpage.com/36690230.jpg
#17 - 5 oktober 2007 15:10
Vi har en Platy som är väldigt vit, men jag vet inte om den har röda ögon, den har alltid varit väldigt vit iaf.. http://bp1.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/RuWTBgYQh0I/AAAAAAAAGFg/JXEQaBcfXz8/s1600-h/Ynglen+10+Aug+07.jpg
Men nä, den har ju inte röda ögon, men ja, den blev iaf mycket vitare än sina föräldrar som är typ sunsets.. knepigt nog.. alla syskon blev röd/gula och fina.. :)

Den här är iaf 4 månader nu ca.. fast dock inte 4 mån på bilden, där var den lite yngre..

Vi hade ju inte vår blå Mussepigg platy heller då när dessa föddes, vi hade bara sunsetplatys.. och på djuraffären hade dom bara sunsets i samma kar.. hmm.. :)
Men ja, jag vet inte, kanske hon får mer färg så småningom..
#18 - 5 oktober 2007 15:18
MaxB skrev:
Även om det är fel kategori, så kolla in denna albino Ancistrus-hane med yngel;

http://www.bmafricancichlidpage.com/36690230.jpg

Åh, herregud vad skäggig han var.. haha, han påminde om en glödlampa som man gjort såna där silikonsträngar på som hänger ner liksom ni vet, såna lampor som man kunde köpa eller göra själv, som var så poppis ett tag..
(sjuk jämförelse kanske men ändå :D)

Gud vilka piggar han hade :D haha..

Sött med alla småttingar.. :)
#19 - 5 oktober 2007 20:14
Zirconia skrev:
Vi har en Platy som är väldigt vit, men jag vet inte om den har röda ögon, den har alltid varit väldigt vit iaf.. http://bp1.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/RuWTBgYQh0I/AAAAAAAAGFg/JXEQaBcfXz8/s1600-h/Ynglen+10+Aug+07.jpg

Men nä, den har ju inte röda ögon, men ja, den blev iaf mycket vitare än sina föräldrar som är typ sunsets.. knepigt nog.. alla syskon blev röd/gula och fina.. :)

Den här är iaf 4 månader nu ca.. fast dock inte 4 mån på bilden, där var den lite yngre..

Vi hade ju inte vår blå Mussepigg platy heller då när dessa föddes, vi hade bara sunsetplatys.. och på djuraffären hade dom bara sunsets i samma kar.. hmm.. :)

Men ja, jag vet inte, kanske hon får mer färg så småningom..

Den kan ju färga ut sent. Men sedan finns det ju faktiskt olika typer av albinoanlag också, snyggast är nog de som är albino med svarta ögon, det tycker i alla fall jag.
Har filmat en snutt på mina albino/normalormskinnsguppy, nu skall jag bara lyckas lägga ut det på nå´t ställe där ni kan se det....:p
#20 - 25 oktober 2007 20:29
Jag köpte faktiskt svärdbärare idag som var helt röda i kroppen och likaså ögonen..

Albinon brukar ju ha röda ögon, men ingen färg på kroppen så vad kallas denna som jag har för då?
#21 - 26 oktober 2007 10:58
Jenny054 skrev:
Jag köpte faktiskt svärdbärare idag som var helt röda i kroppen och likaså ögonen..

Albinon brukar ju ha röda ögon, men ingen färg på kroppen så vad kallas denna som jag har för då?

Har den röda ögon så är det en typ av "färgalbino", d.v.s. det svarta saknas, men det röda finns kvar....
#22 - 26 oktober 2007 14:06
tummen skrev:
Har den röda ögon så är det en typ av "färgalbino", d.v.s. det svarta saknas, men det röda finns kvar....

Vad ballt.. :)
#23 - 26 oktober 2007 15:33
Finns olika typer av albinism och vad jag förstått beror det på var albinogenen sitter på DNA Slingan. Den varianten där enbart brunt o svart är borta är nog snart den vanligast i hobbyn. Har sett guppy, svärdbärare, palleter, oskars, o Diskus så klart
#24 - 26 oktober 2007 20:32
kaj.p skrev:
Finns olika typer av albinism och vad jag förstått beror det på var albinogenen sitter på DNA Slingan. Den varianten där enbart brunt o svart är borta är nog snart den vanligast i hobbyn. Har sett guppy, svärdbärare, palleter, oskars, o Diskus så klart

....och du tar naturligvis tilfället i akt och visar upp dina discus!:D;) Ja ja de ÄR fina....;):p

Annons