finns det akvariekrabba?

#1 - 2 april 2003 12:25
Läste nån tråd här om folk som hade krabbor i akvariet. Det är väl inte möjligt att ha en krabba i vanligt akvarie med sällskapsfisk iallafall?

Nån länk till bild på akvariekrabbor om nån har?
#2 - 2 april 2003 13:09
Amfibier är bla grodor. Krabbor finns på detta forumet under skaldjur. Sök först på forumet så hittar du mycket information. Hittar du då någon art du gillar så kan du fråga mer specifikt på den arten.
MVH
Magnus
#3 - 2 april 2003 13:14
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Läste nån tråd här om folk som hade krabbor i akvariet. Det är väl inte möjligt att ha en krabba i vanligt akvarie med sällskapsfisk iallafall?

Nån länk till bild på akvariekrabbor om nån har?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det finns många krabbor som dyker upp i zooaffärer då och då, men den vanligaste är troligen Sesarma bidens. Den är dessutom nog den enda som är någorlunda lämplig - de flesta krabbor är fiskätande, grävande, små monster.

Sesarma bidens klarar sig bra i ett sällskapsakvarium förutsatt att a) den har möjlighet att gå upp på land, och b) att akvariet är 105% rymningssäkert.

Här finns bild på Sesarma och lite andra krabbor: http://www.shrimpcrabsandcrayfish.co.uk/Shrimp.htm?Crabs.htm~mainFrame
#4 - 2 april 2003 13:20
Ja jag såg att det fanns en hel del om krabbor redan (dock efter att inlägget redan va postat)
Ska inte upprepas..
Va kostar en sån krabba ungefär, den vanligaste arten bidens?
#5 - 5 april 2003 15:08
jag hade 2 serasarma bidens... dom va snälla mot mina fiskar... men nån liten neontera slank ner nån gång... tänk på att ha en liten landdel också
#6 - 16 april 2003 12:13
Hej,

de är ganska så billiga. Köpte en nyligen för 40 pix. Livlig liten krabat.

MVH /Jens

------------------------
#7 - 16 april 2003 12:50
när jag frågade på Zoo affären, sade de att de är yterst rymningsbenägna och att man därför måste ha abslolut tätt, och så sade de att krabborna ofta äter fisk och ger sig på växterna?

Zobb

"Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
Al Pacino

60L Sällskapsakvarium (levandefödare)
20L Yngeluppfödning
12L Kampfisk

Nyfiken på min lilla firma? www.saljkraft.just.nu

Annons