Finns det 25volt pump?

#1 - 19 mars 2013 16:03
I mitt badrum formbyggde jag glatt inför att ha akvarium.
Sedan kom ju reglerna ikapp och säger att jag är för nära badkaret och hur jag än vänder och vrider så är det emot trygghetsreglerna.

Såvida inte... Prylarna drivs på 25volt. Då är allt i sin ordning...

Så detta är mitt sista hopp, finns det 25volt saker så kan jag slutföra drömmen utan att ha ångest över regler.

* Ljusramp klarar man ju genom dioders. Men värme och cirkulation kvarstår ju dock..
#2 - 19 mars 2013 16:26
Om du redan har ett 240 uttag i badrummet så skall det vara säkrat för fukt och lösa ut om det blir kaos.
#3 - 19 mars 2013 16:35
Det finns adapterar till tex bilens 12v som gör att det blir 220v men jag kan inget om detta eller om jag missminner mig men vet att kompisen hade en sån grej?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 19 mars 2013 16:41
Många dammpumpar är på 12 volt
#5 - 19 mars 2013 16:46
AC eller DC?
Tunze har en dc pump1073.050 som går upp till 24v, nära men kanske inte riktigt vad du är ute efter?
http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxunter051

//NiXoN
#6 - 19 mars 2013 18:31
Hänger bara kablar ifrån väggen förberett för el till detta och el till spottlightsen.
Ska bygga en låda vid taket.

Enligt regelverket får man inte ha starkström vägguttag då. Eller det är egentligen inte uttaget som är problemet, den kan jag sätta skyddat och fint, men kvarstår är ju att el-saker inte får stå så nära badkaret, jag får inte nå saker ifrån badkaret och typ dö ifall säg det är fel på pumpen och akvariet är elförande.. kvittar om jag ens väljer mildaste jordfelsbrytaren.
- Även om sakerna är ip44 eller om jag har känsligare jordfelsbrytare. Har vänt och vritt på alla ursäkter med en gammal elektriker ihop med regelböcker. Han sa även att efter ett test han gjorde så såg han att jordfelsbrytare är inte snabba nog, det blir en smäll och är du då i kontakt med vatten (badrum) så hinner du få dig en kalasare.

Men... Ifall jag har ett uttag med bara 25volt och sen skyddar elen på visst sätt som jag inte förstår vad det innebär. Så är det helt enligt föreskrifter - (alternativet vore att badkaret stod 60cm ifrån men detta går ej)

Hurvida det är AC eller DC eller ifall det är under 25volt, tror jag inte har någon betydelse alls. 12volt vore alltså okej det med. Bara det handlar om lågspänning och inte starkström.

Frågan är bara om det finns seriösa produkter för att klara av att drivas på max 25volt..
Annars måste min tjusiga hylla stanna som en schampoohylla.

(Siktar på, säg, upp mot 180liters akvarium)
#7 - 19 mars 2013 18:56
En lösning är ju att i stället ha luftdrivet filter. Då behöver du inte ha el alls till akvariet för den detaljen utan du kan i stället ha en luftpump i annat rum med en slang in. Antingen då svampfilter (bör nog vara flera om du skall ha 180 l) eller ett luftdrivet bottenfilter.

http://imazo.se/Servlet?page=6&parent=sIO

Luftdrivna filter har inte samma flås som ett med pump och de är inte tysta heller men när det gäller den där detaljen med elsäkerhet så går det ju inte att få det bättre.

Det som däremot inte går att lösa utan ström (jag förutsätter att du inte vill ha en fotogenlampa över karet) är belysningen. Det finns dock både halogen och LED som drivs på lågvolt så det bör gå att hantera.
#8 - 19 mars 2013 19:07
Fast.. Badrummet är såpass kompakt med vattensaker i varje hörn. Då får jag dra ut slangar och grejer ut i hallen och det känns lite sådär att snubbla på detta varje gång man går där. :)

Nixons tips om Tunze gav lite hopp, där fanns lågwattare. Jag vet inte riktigt vad sakerna hade för syfte, och om dom erbjuder kompletta lösningar. (vad behöver jag, värme, cirkulation och rengöring?)... Belysningen tycks ju vara enklast nu när led finns.
#9 - 19 mars 2013 19:27
Ställ frågan här så får du garanterat svar på hur du ska göra.
http://www.byggahus.se/forum/el/
#10 - 19 mars 2013 19:36
Jag inledde med byggahus, fast där är dom riktigt fanatiska.
Elektrikern jag pratade med idag var mer öppen för kompromisser samt tog sig tid att bläddra i regelböcker.

El-reglerna är tydliga.

Jag måste ha lågvolt saker när badkaret står så nära.
Transformator inne i lådan kan jag ha och driva svagström-prylar utanför. Då är allt grönt.
:)

Så... Fler tips likt www.tunze.com så vågar jag nog fullfölja projektet. :)
#11 - 19 mars 2013 20:10
JL-akvarium har med lågspänningspumpar: http://www.jlakvarium.se/pumpar/dc3000.aspx Jimmy som driver butiken har bra koll på sina pumpar om du har frågor om de.

Du borde bara behöva en pump tycker jag till akvariet. Värmare borde inte behövas så länge det inte blir väldigt kallt i rummet. Det är nog ont om lågspänningsvärmare annars dessvärre. Utan en pump för cirkulation och filter. Både Tunzes pump och JL akvariums pumpar är mycket kompetenta till att driva filter så det är inget bekymmer.

Led går ju göra en bra lågspänningslösning till som du redan märkt. Se till att den klarar fuktigheten i rummet bara.
#12 - 19 mars 2013 20:23
Toppen, får höra med honom sen. :)

Badrummet har golvvärme så den bör hålla normal temperatur likt andra rummen ifall jag vill.
Så är det ju utsugsventil i taket, samt så kommer det nog bli en kondensstyrd fläkt på väggen sen.
#13 - 20 mars 2013 22:19
Kan avslöja att jlakvarium har uppdaterat sin sida, 3000 pumpen är ersatt av en 4000 pump.

så.. Det verkar ju finnas det mesta, utom doppvärmare.. Hittade en gammal tråd här på forumet som visade en 24volt slinga man grävde ner i gruset. Bild-googlade lite och det finns ju 24volt slingor för skydda vattenrör från att frysasönder under vintern.

Så, det borde ju finnas även värmelösningar som drivs på lågspänning.
- Ni har inte sett några sånna?
För jag vill nog inte värma rummet till 23+ grader. :)
#14 - 20 mars 2013 22:32
Problemet med att göra värme av 24V är att det blir så hög ampere för att få ut tillräcklig effekt att transformatorn blir orimligt dyr.
Om du kör ett täckt kar som dessutom är lite inbyggt så kommer du inte behöva värma det extra om du inte ska ha fiskar som kräver väldigt hög temperatur, lysrören värmer en hel del.
#15 - 20 mars 2013 23:02
Närheten till badkar beror väl på IP-klass åtminstone i det regelhäftet jag har. Är produkterna IPX klassade får du väl till och med ha dem i badkaret. Många pumpar och värmare har iaf IPX-klass, så problemet är väl i så fall lysrampen och det bör du väl klara med led.
#16 - 20 mars 2013 23:38
Problematiken ligger i avståndet till uttaget som dom ska kopplas in i. Det brukar ju inte vara överdrivet långa sladdar till akvarietillbehör.
#17 - 20 mars 2013 23:49
KristianE skrev:
Problematiken ligger i avståndet till uttaget som dom ska kopplas in i. Det brukar ju inte vara överdrivet långa sladdar till akvarietillbehör.

Dammpumpar samt vissa eheimpumpar går att köpa med 10 meters kabel.
#18 - 21 mars 2013 14:45
KristianE skrev:
Problemet med att göra värme av 24V är att det blir så hög ampere för att få ut tillräcklig effekt att transformatorn blir orimligt dyr.

Om du kör ett täckt kar som dessutom är lite inbyggt så kommer du inte behöva värma det extra om du inte ska ha fiskar som kräver väldigt hög temperatur, lysrören värmer en hel del.

Kruxet är att det isf blir ledbelyst, vilket jag anar inte värmer så mycket som lysrör.

http://www.jbl.de/en/aquatics-freshwater-products/detail/4387/jbl-protemp-basis-250
Här är den ena lösningen. Borde ju finns fler alternativ.
#19 - 21 mars 2013 19:45
Halogen värmer ju rätt friskt och sånna finns det massor av i 12 volt på typ Claes ohlsson.
Kan ju funka att ha en enbart som värmekälla ifall du är tveksam över ljusbilden,
går säkert att avblända på något vis med hjälp av en rostfri plåt eller liknande.
#20 - 22 mars 2013 00:31
Jag har alltid funderat på vattenburen värme i akvarium, det hade vi på mitt gamla jobb i tankar på typ 25 kubik. Det låg en rostfri slinga i botten.

Annons