Ja som ämnet luder så undra jag om där finns andra som odlar räkor?
Jag tycker inte jag har sett så mycket om räkor här förutom en del som har lite i sina små kar men de verkar inte odla räkor :-)
Inte nog med en snabbt växande variantflora. Arterna har t.o.m. bytt vetenskapliga namn - och det går mycket i otakt mellan olika länder att få dem till daglig användning. Helt förvirrande när man varit frånvarande ett par år av hälsoskäl.Kjell Fohrman skrev:[...]
För min del så tappade jag till stor del intresset för räkor när detta med alla avelsvarianter blev för rörigt att hålla reda på.
[...]
HWH skrev:Älskar räkor, men det är ju som Kjell säger så att de flesta räkor odlar sig själva. Bara man har tillräckligt många. Flera varianter behöver ju vara en 10-15 stycken för att liksom sätta igång. Vi har sålt ett oändligt antal räkor det sista året. Men just nu har vi faktiskt bara ett fåtal orange körsbär och Amanoräkor kvar. Amanoräkor är ju klart knepiga att odla, men jag älskar mina hemodlade som om de var gjorda av guld.
Kjell Fohrman skrev:Många av de som tidigare odlade och sålde har väl av olika anledningar gett upp.
För min del så tappade jag till stor del intresset för räkor när detta med alla avelsvarianter blev för rörigt att hålla reda på.
Ason skrev:Inte nog med en snabbt växande variantflora. Arterna har t.o.m. bytt vetenskapliga namn - och det går mycket i otakt mellan olika länder att få dem till daglig användning. Helt förvirrande när man varit frånvarande ett par år av hälsoskäl.
/Bengt
Axman skrev:Jag har blue Jelly som jag försöker få mörkblå. Går ganska hyfsat men har inte varit så noga den senaste tiden så det har blivit lite bakslag. Skall starta om en 30-litare tänkte jag och flytta över de fina där (så mycket växter i dagens 30-litare att man inte kommer åt att rensa bort de dåligt färgade.)
Knax skrev:Imponerad av att du odlar Amano! Visst är det kul med färgvarianter, men det är något visst med denna art. :)
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Kjell Fohrman skrev:Många av de som tidigare odlade och sålde har väl av olika anledningar gett upp.
Men visst jag har fortfarande en del räkor och de odlar sig ju själva. Jag var nog den första som tog in red crystal till Sverige (köpte dom i Tyskland där de var helt nya) och jag har fortfarande kvar "dessa". Dvs jag har inte fyllt på med några nya i det akvariet under de ca. 15 år (minns inte exakt när) som jag har haft dom.
Ason skrev:Inte nog med en snabbt växande variantflora. Arterna har t.o.m. bytt vetenskapliga namn - och det går mycket i otakt mellan olika länder att få dem till daglig användning. Helt förvirrande när man varit frånvarande ett par år av hälsoskäl.
/Bengt
Axman skrev:Webo, kul experiment. Här är en av de bättre av mina. Tyvärr har jag som sagt rensat dåligt så det har nog blivit ett bakslag i färgerna men några är bra. Och många har ju mycket mer färg än vanliga blue jelly.
[ATTACH=CONFIG]77911[/ATTACH]
Axman skrev:Tack! Ja jag vete fasen vad man skall kalla dem. Jag får la kalla dem Blue Jelly var. Axman. :D Liiite stolt över att jag fött upp dem från helt vanliga ljusblå Blue Jelly så just dessa är ju inget där jag köpt extra blåa eller något. Men å andra sidan har jag ju varit kass på att rensa det senaste med så...
Ett problem jag har är att de inte lever så länge. Har testat med osmos, vanligt vatten mm men jag får dem sällan att bli särskilt gamla. Vanligast är att de blir ~6 månader och dör sedan. Skulle gissa att de inte gillar mitt vatten riktigt så jag har lagt ned allt utom mina blå.
HWH skrev:Älskar räkor, men det är ju som Kjell säger så att de flesta räkor odlar sig själva. Bara man har tillräckligt många. Flera varianter behöver ju vara en 10-15 stycken för att liksom sätta igång. Vi har sålt ett oändligt antal räkor det sista året. Men just nu har vi faktiskt bara ett fåtal orange körsbär och Amanoräkor kvar. Amanoräkor är ju klart knepiga att odla, men jag älskar mina hemodlade som om de var gjorda av guld.
Webo skrev:Jag hänger nog inte riktig ned på vad du menar med att "de kanske inte har så mycket krav" för kravet för att föröka sig är samma för alla, dvs minst en av varje kön. Så om du har 4 st och de skulle vara 3 av ena och 1 av andra eller 2 av varje kön eller ännu bättre 1 hane och 3 honor så ska de ju kunna föröka sig i teorin.