Finns algätare till bräckvattenskar?

#1 - 1 april 2006 04:19
Jag håller på och ska starta upp ett bräckvattenskar på 60 liter som jag tänkte ha humlafiskar i och förhoppningsvis få dem att leka. Frågan är bara vad man ska ha för något som "tar hand om" algerna i karet. Vad jag förstår så är de flesta bra algätare inte så glada i salt. Såg någonstans att någon sa att vissa Ansistrus ska klara lite salt men jag är inte säker på att det är sant och förmodligen inte i bräckvattensnivåer. Finns det någon lämplig algätande fisk som klarar bräckvatten? Har någon erfarenhet av detta? Övriga alternativ tas också emot tacksamt.
/Stefan
#2 - 2 april 2006 19:19
zebrasnäckor!
#3 - 5 april 2006 00:54
[QUOTE=cecilia]zebrasnäckor![/QUOTE]

ok, tack! Är det det enda alternativet? Ska man ha snäckor måste man ju ha massor för att det ska bli nån effekt alls, de brukar väl inte vara i närheten av så "noggranna" som algätare. Eller har jag fel?...

Har någon nån erfarenhet av hur "bra" räkor kan vara i det här sammanhanget och vilka sorter tål i sånt fall bräckvatten?
#4 - 16 januari 2007 20:42
Stiphodon elegans är en algätande goby som tål bräckvatten.
#5 - 16 januari 2007 21:16
Tack mediabrus!
Det var länge sedan jag var här och ställde frågan och jag har separerat sedan dess, så mina planer på ett bräckvattenskar har tyvärr lagts på is tillsvidare, tills mitt boende tillåter nya kar. Däremot så kommer jag ju så småningom starta upp detta kar som jag länge drömt om och då vill jag ju fortfarande veta hur jag ska göra :) Så tack för alla tips!!
#6 - 17 januari 2007 08:28
Jag satt igår och läste lite gamla trådar och kunde låta bli att svara på ett par stycken. :)

Annons