finare framåt kvällen?

#1 - 22 januari 2006 14:03
Jag har länge tyckt att mitt växtakvarium är finast på kvällen. Växterna lyser riktigt då. Den effekten ser man inte på morgonen då den har tänts och några timmar framåt.
Växterna får liksom mer färger på något sätt senare på dan... Är det växterna som då har börjat vakna och gått in i fotosyntesen och därmed stråla av skönhet?
Mycket nyfiken är jag i alla fall...
#2 - 22 januari 2006 16:20
kan va ljsuet som kommer utifrån som spelar roll

olika ljus olika tid på dygnet
#3 - 22 januari 2006 23:42
detta har jag också funderat lite på. min bacopa var nästan genomskinligt röd-aktig på morgonen, men helt grön på kvällen
#4 - 22 januari 2006 23:50
Ta lite bilder så vi får se, gärna utan allt ljus utifrån
#5 - 23 januari 2006 07:12
[quote=cryptomarko]Är det växterna som då har börjat vakna och gått in i fotosyntesen och därmed stråla av skönhet? [/quote]

Jag tror på cryptomarkos och androxes idé. Växternas inre liv skiljer sig väldigt mycket under ett dygn. De respirerar syrgas precis som alla djuren hela tiden, men på dagen producerar de mycket mer syrgas genom fotosyntesen än vad de förbrukar.

På morgonen precis när ljuset tänts är de morgontrötta och det tar en stund innan fotosyntesen sätter fart. Fotosyntesen fyller bladen med syrgas så att de sväller och det kan säkert synas. Kloroplasterna där det gröna klorofyllet finns sväller också under dagen och växterna kan se grönare ut. Sedan finns det röda antennprotein som nog kan framträda bättre på morgonen när fotosyntesen är långsam. Det är såna färger som syns på höstlöv när klorofyllet har brutits ner och dragits tillbaka in i träden.
#6 - 23 januari 2006 15:53
[quote=Tangoman]Ta lite bilder så vi får se, gärna utan allt ljus utifrån[/quote]

Har inte kameran hemma just nu men jag tror detta händer med allas växtkar utan att man kanske har tänkt på det....

[quote=Krax]
På morgonen precis när ljuset tänts är de morgontrötta och det tar en stund innan fotosyntesen sätter fart. Fotosyntesen fyller bladen med syrgas så att de sväller och det kan säkert synas. Kloroplasterna där det gröna klorofyllet finns sväller också under dagen och växterna kan se grönare ut. Sedan finns det röda antennprotein som nog kan framträda bättre på morgonen när fotosyntesen är långsam. Det är såna färger som syns på höstlöv när klorofyllet har brutits ner och dragits tillbaka in i träden.
[/quote]

Det var i dom banorna jag tänkte och detta med löven på hösten förstärkte det hela... Krax du verkar vara rätt säker på sakerna ;)

Man tackar ju såklart för svaren än en gång!

Annons