Fina röda fiskar som är lätta?

#1 - 3 november 2005 10:06
Hej!
Ledsen om ni tycker min fråga är lite samma som de längre ner, men..

Grejen är att jag länge velat ha ett akvarium med röda guldfiskar - nu har jag ett tomt akvarium på ca 100 liter (75x35x38 tror jag jag mätte det till) - men det går ju inte att ha guldfiskar i. Någon som har tips på vilka fiskar som kan passa istället? Kraven är alltså att de ska vara vackra och färgstarka - och helst helröda. Inte vara för pluttiga - jag vill hellre ha några färre stora fiskar än en massa små. De ska helst oxå vara tåliga och lätta eftersom jag är total nybörjare! Tja - finns det någon sån fisk? (vet tyvärr inte alls vad jag har för vatten)

Hoppas någon vet..
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 november 2005 10:13
Tycker korallplaty är den absolut vackraste röda fisken - men den är ju liten förstås.
Annars finns ju röda svärdbärare eller om man vill ha ytterligare något större röd dvärggurami
#3 - 4 november 2005 09:50
Kakaduaciklid är ju väldigt fint röda, dock ej helröda. De är lite känsliga men jag slår vad om att du kommer kunna ge dom rätt förhållanden om du bara håller koll på vattenvärden (främst pH) och många gömställen i form av grottor och växter.
#4 - 4 november 2005 10:05
Kopparbarber är fina. Lite för små för din smak kanske...
#5 - 4 november 2005 17:31
Vi har ett 100-liters med en röd kampfisk och drottningrasboror. Väldigt snyggt. Drottningrasboror är väl visserligen rätt så små men de har en väldigt vacker lysande färg när de är vuxna.
Annars håller jag nog med Kjell, PLATYS! De ser ju inte lika små ut i ett 100 litersakvarium som i ett som är mycket större. Platys är ju fina också på det sättet att de finns i så många olika färger och nyanser. Det kan vara väldans snyggt att ha några väldigt röda tillsammans med några som är orangegula med röd bakdel. De blir som små solar i akvariet! :)

Annons