Fina fiskar med slöjskärtar?

#1 - 23 januari 2004 15:30
Finns det några sådana som inte är så dyra och som passar i lite mindre akvarium(70 cm långt?)?
#2 - 23 januari 2004 15:51
kampfiskhanar. brukar kosta 30-40 kr i en vanlig zooaffäer och finns i massor av färger
#3 - 23 januari 2004 19:38
tack! det var precis vad jag sökte. Vet du vart man kan få tag på bilder på honorna? Vill gärna se hur de ser ut också, det är ju bara bilder på hannar överallt.
#4 - 23 januari 2004 20:28
Hejzan!!!

Honorna ser pricis ut som hanarna (om man tar bort fenorna typ) Dom har fenor men mykke mindre än hanarna..

MVH Ida
#5 - 23 januari 2004 20:30
sök på kampfisk här på zoopet. under bilden står det Fler bilder. kolla där, det finns ett par honor där.
#6 - 23 januari 2004 20:32
första och tredje nedifrån är honor
#7 - 24 januari 2004 14:54
Jag har hört att kampfiskhanar inte går ihop med t.ex. slöjstjärtar och hanguppys.. P.g.a att även de har slöjor och kan hetsa upp kamphanarna.. Men det kanske inte stämmer?
#8 - 24 januari 2004 15:09
Jag läste också det, så jag får väl låta bli guppys då. Synd för jag hade kunnat få sådana från min kompis...
#9 - 25 juni 2011 18:17
Jag hoppas dock att det inte händer vår familj har bland annat en slöjskärt. Kanske kommer skaffa en kampfiskhanne.
#10 - 26 juni 2011 08:18
Jag vet inte hur mycket ni kan om fiskar, men så här är det..
Slöjstjärtar är kallvatten-fiskar och vill helst ha max 20 grader och vill även ha en period som är riktigt kall typ ner mot 5-10 grader, tropiska fiskar såsom kampfisken och guppien vill helst ha minst 24-25 grader..
Av den anledningen finns det egentligen inga fiskar som man kan blanda medslöjstjärt/guldfisk förutom koi-karp och guld id som är relativt lätta att få tag i, dock så blir båda dessa sorterna så pass stora så att man helst ska ha dem i en damm..

Så om du vill vara så schysst som möjligt så mot dina fiskar så finns det med andra ord inte en enda fisk som du kan ha med dina slöjstjärtar..

Har du fler frågor så är du välkommen att fråga på.. :)

MVH// Patrik
#11 - 26 juni 2011 08:37
Hmmm, jag undrar lite över din första mening där...
Och vad baserar du dina antaganden att de ska ha den tempen på vattnet, samt att de inte funkar med några andra fiskar alls?
pikachu skrev:
Jag vet inte hur mycket ni kan om fiskar, men så här är det..

Slöjstjärtar är kallvatten-fiskar och vill helst ha max 20 grader och vill även ha en period som är riktigt kall typ ner mot 5-10 grader, tropiska fiskar såsom kampfisken och guppien vill helst ha minst 24-25 grader..

Av den anledningen finns det egentligen inga fiskar som man kan blanda medslöjstjärt/guldfisk förutom koi-karp och guld id som är relativt lätta att få tag i, dock så blir båda dessa sorterna så pass stora så att man helst ska ha dem i en damm..

Så om du vill vara så schysst som möjligt så mot dina fiskar så finns det med andra ord inte en enda fisk som du kan ha med dina slöjstjärtar..

Har du fler frågor så är du välkommen att fråga på.. :)

MVH// Patrik
#12 - 26 juni 2011 08:46
Det enda jag vill inflika med i den här tråden är att man bör undvika att blanda alla arter som har välutvecklade fenor med kampfisk, stora fenor retar den och den bekämpar sådana fiskar med stor intensitet och en stackars släjstjärt är tämligen försvarslös! Olika små tetror brukar däremot vara ett bra sällskap!
#13 - 26 juni 2011 10:15
#10 Guldfisk har inget emot vare sig lägre eller högre temp men behöver inte gå ner till 5grader. Slöjstjärtar är känsligare än "vanliga" guldfiskarna så hellre högre än lägre temp. Självklart finns fisk man kan ha tillsammans med slöjstjärtar.
#14 - 27 juni 2011 07:36
Makropoder kanske?
#15 - 27 juni 2011 09:51
Lizardking skrev:
Makropoder kanske?
Absolut inte, det är en väldigt aggressiv art! Man ska bara ha harmlösa fiskar tillsammans med slöjstjärtar!
#16 - 27 juni 2011 13:30
Guldfisk inklusive slöjstjärt är i grunden kallvattensfisk, att de sen överlever högre temperaturer är en annan historia. Oavsett vad man nu tror om det så är 70 cm akvarium för litet till en fisk som blir 25 cm, 500 liter och uppåt så kan man väl börja fundera.
#17 - 16 juli 2011 09:22
Jag vill ta upp denna tråd igen eftersom jag funderar på om det finns någon mikroskopisk möjlighet att ha slöjstjärt i mitt 300 L som det just nu bor bl.a. guramis i. Jag har såklart läst om temperaturen, men om man möts någonstans på mitten (av vad slöjstjärten resp. guramin vill ha), är det då möjligt?

/Carina
#18 - 16 juli 2011 10:52
Nej det är väldigt olämpligt kort sagt!
#19 - 16 juli 2011 10:54
ilzetas skrev:
Jag vill ta upp denna tråd igen eftersom jag funderar på om det finns någon mikroskopisk möjlighet att ha slöjstjärt i mitt 300 L som det just nu bor bl.a. guramis i. Jag har såklart läst om temperaturen, men om man möts någonstans på mitten (av vad slöjstjärten resp. guramin vill ha), är det då möjligt?

/Carina
Vilka gurami rör det sig om?
#20 - 28 augusti 2011 22:42
Jag vet inget om de som svarat tidigare men något småkonstiga svar iaf med men erfarenhet(inte så lång men dock) att döma!
själv har jag flera slöjstjärtar i olika storlekar tillsammans med bl.a Gurami, blå gurami och dvärg gurami och även andra arter i mitt 300 l.
Det funkar jättebra och har gjort länge. Temperaturen ligger på 22-23 grader det verkar funka bäst för båda dom även separat, när det hänt. Jag tror det har mer att göra med hur strömt vattnet är och gärna om man har nån stock eller nåt så det kan bli lite lugnare på nåt ställe, då trivs guramin enligt mej och i mitt akvarium. Kanske går det inte hos dej men inga problem anser jag är svaret på din fråga i stort!
#21 - 28 augusti 2011 22:45
hej o välkommen 2linje.

lite gammal tråd så kanske inte kommer nått svar.

Annons