Filtret vid grusbyte?

#1 - 20 april 2010 20:58
Ska byta grus i akvariet och alla säger ju att filtret får vara avstängt max 1 timma sen dör alla bra bakterier.
Vet inte alls hur lång tid det kan ta innan jag är klar, men vad gör jag under tiden med filtret?
Ska jag tex ha det igång i en hink med akvarievatten?
Kommer inte byta vatten när jag bytt grus, utan tänkte hälla tillbaka det mesta av det.
#2 - 21 april 2010 06:26
ha filtret i en spann med akvarievatten så ska det nog vara okej serru. men skippa att behålla det gamla vattnet. ta nytt istället.

så känsliga är inte fiskarna. jag byte grus i mitt malawi (se tråden i min sign) o då bytte jag vatten o allt. helomstart.
#3 - 21 april 2010 07:44
Fast akvariet är ju ganska nystartat, ungefär vecka 4 med fisk, i helgen hade jag väldiga högt nitrit så jag tänkte man kunde undvika det lite om man använde det mesta av det begagnade vattnet.
#4 - 21 april 2010 07:52
ne då får du ju med massa nitrit om du använder det gamla vattnet. då är det bättre med nytt. får du hög nitrit så göra vattenbyte oftare. jag fick nitrit när jag startade ett kar o då bytte jag 50% i typ 5 dar i rad. inge problem efter det.
#5 - 21 april 2010 09:14
Köpte nitrivec i helgen (fick vattnet testat i butik) ska köpa eget nitrit test på pwss i eftermiddag.
Men du har aldrig använt tex nitrivec, utan bara bytt vatten?
Folk gör så olika, man blir helt förvirrad *hihi*
#6 - 21 april 2010 10:12
mollsan skrev:
Fast akvariet är ju ganska nystartat, ungefär vecka 4 med fisk, i helgen hade jag väldiga högt nitrit så jag tänkte man kunde undvika det lite om man använde det mesta av det begagnade vattnet.
Det är ju helt klart järttebra om du kan spara en del gammalt vatten så när fiskarna släpps tíllbaks så är förändringen inte så stor!
#7 - 21 april 2010 11:01
nej jag har aldrig använt nitrivec. bara vattenbyten. lyckades med det,.
#8 - 21 april 2010 11:20
åheim skrev:
Det är ju helt klart järttebra om du kan spara en del gammalt vatten så när fiskarna släpps tíllbaks så är förändringen inte så stor!

Men böver man inte ha cirkulation på det gamla vattnet under tiden för att hålla bakterierna pigga?
#9 - 21 april 2010 11:23
sätt i gång pumpen i spannen då så får den stå o snurra där.
#10 - 21 april 2010 17:59
precis, pumpen kan gå med vattnet, vattnet kan annars stå många timmar utan cirkulation, kanske dagar men det vågar jag inte säga med säkerhet!
Bilagor:
#11 - 21 april 2010 20:37
Nu var "mitt" grus restat. :(
Kanske kan få det till min lokala butik nästa helg eller veckan efter, eller inte alls.
Men nu vet jag iallafall hur jag ska göra!
tack för tipsen!

Annons