Filtret på Juwel Lido 120

#1 - 28 mars 2008 19:00
Tjena!

Har ett nyligen igångsatt Juwel Lido 120, och har efter att jag planterat en del växter märkt att det är väldigt starkt flöde i karet, någon annan som också upplevt detta?

Gälört (erna), som börjat växa på bra ser ut som bananer i formen, alltså helt böjda pga den starka strömmen.

Har provat att rikta utblåset på flera olika sätt, men det fladdrar som som bara den i alla växter ändå.

Nån som har en idé hur man ska fixa detta?

Tack på förhand!
#2 - 28 mars 2008 19:31
det måste väl gå att vrida utblåset åt nåt håll så det blir bra...typ mot rutan eller uppåt?
#3 - 28 mars 2008 19:47
Grejen är att om jag vrider det mer uppåt eller mot rutan så plaskar det, och det orkar jag inte höra på, om jag vrider det mer nedåt så blir det ännu värre för fiskarna som redan kämpar med strömmarna.

Gälörterna är bara omkr 10-15 cm än så länge och blir redan helt böjda, så det lär ju inte bli bra när dom växer sig högre, eftersom Juwel Lido är ganska högt också.

Funderar på det med strilrör som jag läste i någon tråd förut, men går det att fästa på juwel utblåset tro?
Får bli nån slags uppfinning, men det ska ju se bra ut också.

Mvh
#4 - 28 mars 2008 19:54
En till fråga till experterna,

Tål växterna att det "fladdrar" i dom hela tiden?

Det gäller följande växter; gälört, anubias i olika storlekar, brasiliansk gräsplanta, bacopa, samt en annan mer mörkgrön gräsliknande planta som jag inte vet vad den heter.

Gälörten är som tidigare nämnts mest utsatt.

Tack på förhand
#5 - 28 mars 2008 20:10
Anubias har ju ganska hårda blad så de klarar nog av lite "blåst". Gälört och bacopa har det nog tuffare, speciellt om de inte är rotade ordentligt.

MVH Simon B:)!
#6 - 28 mars 2008 21:59
fluvals strilrör tror jag ska funka det har en skarvmuff som man ansluter utblåset till och om inte annat så kan man sätta en bit slang mellan utblås och strilrör! du kan också sätta en bit filtermatta framför utblåset...
Guest
#7 - 28 mars 2008 23:55
Jag har inga problem med mitt Lido alls, lite ström tycker fiskarna o växterna om.
Jag använder bägger rören. Den första vinklar jag nedåt.
Den andra vinklas uppåt. Det blir bra ytrörelse då, men plaskar gör det inte!
Gå in på min hemsida, klicka dig vidare till 120L, där ser du hur jag kopplat ihop rören.
#8 - 29 mars 2008 01:59
Hej! Ett bra flöde är alltid bra. Jag har aldrig varit med om att att ett flöde i mina akvarier varit tillräkligt starkt. De verkar bara försvagas med åren & med föroreningarna.
Har du ett starkt flöde som du säger så kan jag garantera att det blir bara svagare med tiden. Fördelen med det är att alger inte får fäste. Dessutom drivs mängder av livsviktigt syre fram till dina fiskar & växter. När pumpen till Juwel Rio 300 stannade var jag på jobbet & när jag kom hem låg tre av fyra silverhajar & flöt uppåned & luktade svavelbakterier. Sedan dess har jag en billig pump från aquael som kör 750 l i timman förutom juwelpump ersättaren som drar 1000l i timman så att det inte ska hända igen.
#9 - 29 mars 2008 14:35
Hej,
Tack för alla svar, jag har nu hittat en bra vinkel på utblåset, jag riktade det mer mot framrutan i mitten av karet, så nu ligger inte växterna mot botten längre.

mvh

Annons