Filtret har förstört vårt golv

#1 - 14 november 2008 09:18
Jag har ett 54 liters akvarium av märket Aquael och har en Aquael Fanfilter 1 och för ca 2 veckor sedan började den läcka, alltså slangen som sitter på utsidan av akvariet (som är kopplad till filtret) läckte och dom i affären sa att det var någon form av baksug :confused: och golvet där akvariet står på har blivit förstört :mad:. Nu har detta hänt igen. Vad ska jag göra? Jag har tagit bort slangen och det är fortfarande lite rörelse på ytan men inte som innan, räcker det?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 november 2008 09:22
Varför använda en slang till ett innerfilter?
Som du redan gjort plocka bort slangen och sätt fast pumpen lite snett så att det blir mer rörelse på vattenytan.
#3 - 14 november 2008 09:23
Jag har ett fan 2 av det märket och jag har tagit bort slangen för tyckte den var onödig att ha det funkar bra här.
#4 - 14 november 2008 09:30
Ok tack för era snabba svar. Har nu tagit bort slangen och filtret sitter redan snett från tidigare med munstycket placerat uppåt mot ytan. Hur kan det blir baksug i filtret med slangen på, är det så att det kommer smuts i som gör att det blir tillfälligt stopp? Är rätt så ny inom "akvarium världen" :-)
Guest
#5 - 14 november 2008 14:28
Snackar du om luftslangen som sitter på diffusorn?
#6 - 14 november 2008 17:55
Emma_1980 skrev:
Ok tack för era snabba svar. Har nu tagit bort slangen och filtret sitter redan snett från tidigare med munstycket placerat uppåt mot ytan. Hur kan det blir baksug i filtret med slangen på, är det så att det kommer smuts i som gör att det blir tillfälligt stopp? Är rätt så ny inom "akvarium världen" :-)
Om utblåset blockeras litegrann så åker vatten ut genom luftslangen istället, prova att håll för utblåset med fingret så ska du se att vatten börjar läcka;) Ett enkelt knep om du vill slippa detta problem är att du klipper av slangen precis ovanför vattenytan, då rinner det tillbaks i karet istället för utanför:)
#7 - 14 november 2008 18:27
jag vill inte verka taskig eller så men, vad tänker du om det redan har hänt? du låter väl inte samma sak hända igen,,,, det låter ju helt absurt.

klipp av den vid ytan alternativt ta bort den.
#8 - 14 november 2008 18:28
Slang på ett innerfilter, huh? Nu fattar jag ingenting
#9 - 14 november 2008 18:46
Emma_1980 skrev:
Jag har ett 54 liters akvarium av märket Aquael och har en Aquael Fanfilter 1 och för ca 2 veckor sedan började den läcka, alltså slangen som sitter på utsidan av akvariet (som är kopplad till filtret) läckte och dom i affären sa att det var någon form av baksug :confused: och golvet där akvariet står på har blivit förstört :mad:. Nu har detta hänt igen. Vad ska jag göra? Jag har tagit bort slangen och det är fortfarande lite rörelse på ytan men inte som innan, räcker det?

slangen är helt onöding och vill du ha bättre flöde så ta bort den utblåsdelen som slangen sitter på (jag gissar nu att det ser likadant ut som på mitt fan 3 filter) så ska ytrörelsen bli betydligt bättre, så vart det iaf för mig på ett aquael fan3+ :D
#10 - 14 november 2008 18:46
Handhavande fel..

Venturisuget har normalt en ställbar ventil i änden av slangen, tror att det i manualen från de flesta tillverkare noggrant anvisas att man ska klippa av slangen i lämplig längd.
#11 - 14 november 2008 18:59
aquael har dessvärre to.m ett särskilt fäste där man hakar fast ventilen på utsidan av karet.... smart nja""!
Bilagor:

Annons