Filtret gör det väldigt strömt..

#1 - 30 december 2004 10:33
Har just skaffat första akvariet. Juwel 110 l med Juwel filter. Utblåset gör det väldigt strömt i akvariet och jag undrar om det är OK för firrarna? Just nu bara 5 guppies men fler är ju planerade. Verkar inte finnas många ställen där de kan stå "och vila".

Nån som kan hjälpa mig?
#2 - 30 december 2004 10:36
Jag har rekord 110 liters. Jag har riktat strömmen fram mot fönstret, jag har många växter och det verkar som det finns en hel del ställen att "vila på" för fiskarna. Tror inte att det ska behvöa bli något problem.
#3 - 30 december 2004 10:39

Till ditt kar så kom det med små vinklade rör som går att koppla till utblåset ifrån filtret, laborera lite med dom så kan du styra strömmen dit du vill. Jag har mitt vinklat snett upp/fram emot höger, då "dör" strömmen lite i hörnet.

Det viktigaste är att du rör upp ytan lite för att syresätta vattnet till firrarna.

Öka på antalet firrar långsamt så får du aldrig problem med nitrit (=fiskdöd).

Sätt inte i kolfiltret som kom med karet utan köp istället en extra blå filterkudde så kommer det alldeles säkert att gå jättebra för dig.
#4 - 30 december 2004 12:04
Hej och tack för svaren. Ska försöka göra som ni säger. Och fler och högre växter borde ju hjälpa när jag tänker efter!
Tack och Gott Nytt År!
#5 - 30 december 2004 12:39
Hallå igen! Missade att fråga varför jag inte ska sätta i kolkudden (redan gjort). Bör jag ta bort den och varför i så fall?

#6 - 30 december 2004 12:43
Den brukar vara bra att spara tills man råkat ut för någon sjukdom.

Inte helt säker men den kanske även motverkar de "nyttiga" bakterierna som behövs.
#7 - 30 december 2004 13:28
Jag är ingen kolstjärna ;) men jag har fattat det som så här:
Kolet suger upp "giftiga" ämnen från vattnet. Problemet blir när kolet är förbrukat så släpper det tillbaks allt elände den samlat på sig och du får problem.

Skippa kolet och kör en blå svamp till som oveb sa.

Lycka till!

Annons