filtreringsproblem...har jag

#1 - 3 oktober 2005 13:59
startade upp 400 liter igårkväll......egen filtrering bakom bakgrunden med ca 10 liter grova filterkuber......nu 20 timmar senare är fortfarande inte vattnet "klart" som mitt lilla 100 liters "alltid är"....varför tror ni ?

all den nya blästersanden från biltema ?

hur lång tid brukar det ta innan det är kristallklart...?

bör jag komplettera filteranordningen med ett kraftigt innerfilter som jag har "inne" i karet ? med finare filtermassa ....?
#2 - 3 oktober 2005 14:23
Du är säker på att vattnet hittar rätt väg genom filtret? Så det inte tar någon annan 'smidig väg'?
När jag startade mitt 136l med filterkuber+blästersand så blev vattnet bättre efter bara någon timme. På morgonen efter så var vattnet kristallklart :)
Jag har dock överdoserat rätt rejält med både filter och pump som nog har bidragit en hel del.
#3 - 3 oktober 2005 14:30
Det borde inte vara blästersanden. Vilken storlek har du? Den minsta storleken (0,1-0,7) har jag hört sägas att den kan flyga runt lite. Själv har jag den stora (0,2-1,0) i ett mindre kar och där ligger sanden väldigt still. Dessutom har du väl bara en pump längst upp (90 cm?) så jag tror inte det är sanden som virvlar.

y0da kan ha en poäng med att vattnet tar en smidigare väg. Det hade jag problem med en gång. Det var inte riktigt tätt vid utblåset (en powerhead bakom en bakgrund med rätt mycket tomt kring utblåset) och då sögs vattnet in vid utblåset istället för vid insuget.

Å andra sidan kan det ta flera dagar innan vattnet blir klart, enligt vissa berättelser. Jag skulle nog vänta och se ett tag till.
#4 - 3 oktober 2005 15:01
- finaste minsta sanden
- pumpen uppe

ska ner o känna så att det drar vid de 2 insugen o ingen annanstans då...men det verkar vara bra, för det sitter redan en del "GUCK" på vid insugen....

vad tror ni om innerfilterfunderingarna annars...?
#5 - 3 oktober 2005 15:05
Okej. Då är det nog sanden som far omkring. Har du tillgång till ett innerfilter med fint filtermaterial, typ filtervadd, så skadar det väl inte att fjuppa i det i karet. :)
#6 - 3 oktober 2005 15:50
[QUOTE=dinajel]Okej. Då är det nog sanden som far omkring :)[/QUOTE]

ok, men OM det är så....kommer inte sanden o fara omkring så för alltid då eller....?
#7 - 3 oktober 2005 16:01
[QUOTE=Tobbe Jee]

ok, men OM det är så....kommer inte sanden o fara omkring så för alltid då eller....?[/QUOTE]

Hej igen
nej om det nu mot förmodan är den lilla lilla sanden som far omkring så kommer det att försvinna med tiden.
Ha bara tålamod, det kan ta några veckor innan din filterlösning bakom bakrunden kommer "igång" så du få står ut lite...
Fiskarna kommer inte ta skada av det heller

//Peter
#8 - 3 oktober 2005 16:48
var nere o kände vid insugen nu...det e ju ingen jetström direkt...svårt o säga om det smygsuger nånstans.....insugen e ju på ca 6 cm i diameter o två stycken...så det SKA ju inte vara nåt supersug direkt.....

man SER iaf att det sugs in vatten o småskit där....
#9 - 3 oktober 2005 23:28
om du täcker för insugen pumpar pumpen fortfarande vatten ?

om ja suger den in vatten nån annanstans.
#10 - 4 oktober 2005 08:11
har inte provat det. SKITsvårt o bökigt o nå ner o täcka bägge samtidigt...utan o ramla i burken eller välta densamma.....ska ju ner 70 cm med händerna....+ hög akvariebänk.....men jag får försöka pröva hemma ikväll.
#11 - 4 oktober 2005 08:18
Skär ut en bit papp som sugs mot insuget, eller kanske lite 'gladpack'. Kolla sedan vattennivån vid pumpen. Den ska sjunka rätt bra om det är tätt (till slut bör den även gå torr). Märker du ingen skillnad på vattennivån så har ju vattnet hittat någon annan väg in.
Kan vara lite bökigt att se vart den suger. Jag gjorde som så att jag täckte mina insug och yrde lite sand längs kanterna+botten för att se vart sanden sugs in. Sen var det bara och torrlägga och kleta på lite mer silikon :).
Jag har fortfarande lite tjuvsug bakom själva bakgrunden, en del vatten sugs under bakgrunden istället för igenom filtren. Men den mängd vatten som går den vägen är inte så mycket, så det är tillräckligt mycket vatten som filtreras. Tippar även på att det sätts igen under bakgrunden med tiden.
#12 - 4 oktober 2005 10:40
Jag funderade på en sak, jag har fortfarande inte fyllt mitt kar med woodrock bakgrunden (jag vet, pinsamt..)

Om man fyller vatten bakom bakgrunden så kan man kanske se vart/om det sipprar vatten genom nåt ställe som man missat att silikona...
#13 - 4 oktober 2005 10:46
Jodå, lär ju funka bra, bara du täpper igen hålen för insug och utblås först ;>
#14 - 4 oktober 2005 11:54
jo precis. fast om det bara "sipprar" lite tror jag inte det ska påverka nämvärt.....allvarligt är det väl enbart om vattnet tar en jättegenväg o "missar" större delen av filtermaterialet....?....kuberna ska ju bli ett BIOLOGISKT filter...är iaf det primära för mig, och då ska ju en lägre genomströmning enbart vara positiv....

därför tänker jag som sagt köra ett innerfilter utanför bakgrunden för att rena vattnet mekaniskt.....med antingen filtervadd eller annat fint material...
#15 - 4 oktober 2005 12:28
Hade samma problem med biltemas sand. Om det nu är sanden som är problemet kan du göra som jag gjorde och byta det mesta av vattnet kanske 2 ggr och grumla runt det lite mellan varje gång. Och akta filtren så det inte kommer sand i dom.
#16 - 4 oktober 2005 12:35
Ett tips kan väl vara att stänga av pumpen kanske ;) Annars lär du nog suga in rätt mkt sand där.
Virvla runt sanden lite och sug sedan upp det som inte lägger sig direkt.
Är det den finaste sanden ni kör eller? Jag kör den grövsta blästersanden. Blev lite disigt hos mig också i början, men det la sig efter bara några timmar. (Skrev jag nog tidigare har jag för mig ;))
#17 - 4 oktober 2005 14:13
[QUOTE=Tobbe Jee]har inte provat det. SKITsvårt o bökigt o nå ner o täcka bägge samtidigt...utan o ramla i burken eller välta densamma.....ska ju ner 70 cm med händerna....+ hög akvariebänk.....men jag får försöka pröva hemma ikväll.[/QUOTE]

glöm inte använda snorkel ;)
#18 - 4 oktober 2005 15:37
[QUOTE=y0da]Är det den finaste sanden ni kör eller? [/QUOTE]

nej, jag kör med den som e snäppet grövre....men fortfarande "jättefin"...

det är helt klart klarare nu kl 17.30 jämfört med igårkväll...det har ju gått ca 46 timmar sedan jag fyllde det.....
#19 - 5 oktober 2005 05:46
Bara vänta alltså..?

Den som väntar på nått gott.... (väntar alltid för länge!?)
#20 - 5 oktober 2005 06:43
Då kör du alltså samma sand som mig. Vänta du något dygn till så har du nog väldigt klart vatten :)

Annons