Filtreringsfråga för miniamazonas...

#1 - 9 april 2007 21:36
Jag har ett 310 liters med miniamazonasbakgrund. Bakom har jag fyllt med filtermattekuber och driver det med en 1100 l/h pump.

Problemet är att om jag inte samtidigt kör med ett innerfilter får jag hela karet fyllt med skit som svävar runt, sätter sig på växter osv...

Hela idén med en filterbakgrund går ju liksom förlorad på detta sätt.:(

Har någon något förslag på vad jag skulle kunna göra?
- Driva det hela med ett ytterfilter?
- Skaffa en starkare pump?
- Byta/ändra filtermaterial?
???

Har några Diskus och tetror i karet, inte överdrivet belastat.
#2 - 10 april 2007 07:39
du måste ner med ett fack med vit filtervadd (finns påsar att köpa)som tar upp miniskitet.. lägg det i första delen av filterdelen, dvs där insuget är .. pressa inte ihop det bara. lägg inte det direkt bakom insuget utan en bit ifrån typ 10cm ifrån o sen får du bara skölja ur det med någon veckas mellanrum.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 april 2007 08:19
Jag tycker det låter märkligt - jag har själv kört många akvarier med BTN-bakgrunder och aldrig råkat ut för de problem du har.
Jag tycker det snarare låter som att du matar för mycket eller med mat som skitar ner för mycket.

Du kan ju testa med att suga ut partiklarna genom att köra filtervadd som ett snabbfilter - då försvinner partiklarna.
Om de kommer tilbaka så beror det med all säkerhet på din matning
#4 - 10 april 2007 18:11
Tack för tipsen

Matar med en hel del räkmix, kanske det som är "boven i dramat".
Skall testa att minska ned på födointaget samt testa att köra med filtervadd som förfilter.

Annons