Mycket bra Kjell,
Det är viktigt att trycka på det här att olika typer av akvarier och innevånare behöver olika cirkulation och filter. Det är alldeles för mycket en storlek passar alla mentalitet i detta.
Dessutom pratar man aldrig om filtervolym/vattenvolym endast vattenvolym/omsättning. Vilket Kensa så riktigt är inne på!
Jag har inte sätt någon artikel angående detta på zoopet, har jag missat något? I annat fall kanske det vore idé att en sådan skrivs!
Tyvärr beror min fix av fiskar på en kombination av orsaker. Jag fick "ärva" en del fiskar med akvarieköpet. Min kunskapsnivå angående denna parameter (cirkulation) var helt enkelt för dålig när de första inköpen av fisk gjordes vilket gör att fiskvalen inte är helt optimalt. Man lär så länge man lever...och det är det som gör denna hobby så kul. Ju mer man läser ju mer vill man lära sig.
Efter diverse läsande här på zoopet samt i böcker och på andra internetsajter har kunskapen ökat. Jag förstår så här i efterhand att jag sitter med ett filter som är i underkant vad gäller cirkulationen (och kanske också filtreringen). Nu har jag inte riktigt plånbok till att bara kasta ut befintligt filter och köpa större. Med denna tråd ville jag få lite synpunkter på mina funderingar om en cirkulationspump kan hjälpa till att få en bättre miljö i akvariet. Det positiva med ökad cirkulation och mer syre är ju att det gynnar bakterierna och påskyndar nerbrytningen. Det negativa att det missgynnar växterna eftersom CO2 lakas ur. Jag är inte riktigt mogen för CO2-anlägning ännu så jag försöker hitta bästa möjliga kompromiss.
Håller med dig Bosse. Jag saknar också diskussioner/artiklar om filtervolym/vattenvolym samt filtrering kontra cirkulation.
För en nybörjare skulle det vara oerhört givande att ta del av hur andras setup ser ut. Kör man med enbart filter eller har man kompletterat med extra cirkulationspump? Hur stor filtermassa vid olika fiskbesättningar. Hur skiljer det mellan olika inriktningar på biotop?