Filtrering samt fiskbestånd i 375l..

#1 - 1 augusti 2010 10:48
Hejsan!
Jag har för några veckor sen uppgraderat mig till 375 l :) Jag köpte det begagnat i mycket bra skick!
Det ingick ett Eheim 2026 ytterfilter samt ett Fluval 4 pro innefilter, är det bra filter samt räcker det??

Sen undrar jag hur många fiskar (antal av varje sort) som är lämpliga av dessa sorter:
Scalare
Neontetra
Rosentetra

Jag har sen innan 2 ancistrus och ett kakadua-par, rötter samt växter.

Mvh tiffy07
#2 - 1 augusti 2010 11:46
Den filtreringen ska räcka, se till att hålla Fluvalen under uppsikt då den tappar ganska ordentligt med fart när den fått i sig lite skit.

Till ett 375 kan du ha lugnt 2 par skalarer, och köper du 6-8 st mindre så får de para ut själva och de som blir över kan du kolla med butiken om du får lämna tillbaka.
Neontetra är snyggast i ett stort stim, men tänk på att risken finns att de blir uppätna av skalarerna när dessa vuxit till sig. Ett stim på ett 50-tal är inte fel. Rosentetran är inte lika stimmande, så där skulle jag nog haft ett stim på ca 20 individer:).
#3 - 1 augusti 2010 14:08
Oj! Kan man ha så många?!
Jag har redan ett par stora scalarer, som inte har rört mina neoner (11 st)..

Då ska jag vänta till karet har stabiliserat sig innan jag fyller på med lite flera firrar.

Tack för svaret ;-))
#4 - 1 augusti 2010 19:36
om de e små fiskar du skall ha, så kan du ha rätt många i de akvariet... de beror i och för sig vad för fisk du vill ha etc.... tänk på att hålla uppsikt över innerfiltret, jag brukar rengöra de samtidigt som jag gör vattenbyte... de räcker för att ha den i gott skick....

Annons