Filtrering många akvarium

#1 - 10 januari 2004 01:01
Mina små fiskbebbar blir bara fler och fler och mängden akvarium bara växer och växer. Är det någon som vet hur man på ett enkelt sätt kopplar ihop flera akvarium till ett stort reningsverk. Hur får man vattnet att flöda över akvariet kontrollerat, och vad skall man använda för att få det tillbaka till akvarierna igen, dränkbara pumpar i byttor eller bygga helt inneslutna system? SÅ tacksam om någan kan svara eller vet någon sida ellr likn.
#2 - 10 januari 2004 01:15
Det enda negativa jag kan komma på med detta är om allt vatten är smmankopplat så om om du får typ en sjukdom i ett utav karen så har du det i alla, likväl med alger. tycker inte det är någon bra ide.
#3 - 10 januari 2004 01:28
enklaste sättet att köra flera akvarium på "samma" filter är att köra med spongefilters som drivs av typ en kompressor(tror det heter så på svenska iaf, *asg*) eller nått i den stilen, då kan man lätt dela på kompressorns utblås på typ 100 akvarium. Att koppla ihop akvariumen tycker jag låter som en dålig ide pga man delar vatten och ev sjukdomar kan då spridas
#4 - 10 januari 2004 02:59
Det borde fungera bra. Om alla akvarium som skall dela filter är på samma nivå, så kan man sätta slangar som är fyllda med vatten mellan dem (hävertprincipen, ungefär som med slangen som man tömmer akvarumen med). Och så tar man in vatten till filter (lämpligen ytterfilter) i ena ändan av de hoplänkade karen och leder tillbaka det i den andra ändan. Då kommer vattnet att gå från början av kedjan till slutet, och sedan in i filtret. Fördelen är att det blir stor vattenmängd, lättare att hålla bra vatten (och slippa sjukdommar). Nackdelen är att om en sjukdom kommer i ett av karen, så sprider det sig till de andra. Själv tror jag att fördelen överväger i detta fall. I vart fall om du är noga med vattenbyten.

Annat alternativ är att ha ett stort sumpfilter som fylls från var och ett av akvariumen (och avströmningen skyddas av ett vattenlås, så att det ej blir för mycket eller för lite vatten i akvariumet). Sedan så har man en kraftig pump som pumpar tillbaka vattnet, och man fördelar det till de olika akavriumen, med strypta utblås för att få lämplig fördelning av vattnet. I sumpen kan man ha teknisk utrustning, som doppvärmare och CO2-tillsats, så att de inte blir skrymmande delar i akvariumen. Samma sak med fördelar och nackdelar. Stort filter behövs dessutom rengöras mer sällan (en till fördel [:)])
#5 - 10 januari 2004 08:02
Jag har två akvarium sammankopplade ungefär enligt jacksons första förslag. Du kan se hur det fungerar här: http://www.bio-elite.com/waterbridge.htm
Sedan har jag ett pumphuvud som pumpar vatten från det ena akvariet till ett filter gjort av en pet-flaska och filtermattebitar i det andra akvariet. På så vis strömmar vattnet hela tiden genom båda akvarierna. Bör väl också tilläggas att jag dessutom har ett litet innerfilter i varje akvarium för syresättningens skull.
#6 - 10 januari 2004 08:20
Det va ju lite coolt med en sådan tunnel!! simmar dina fiskar oxå från det ena till det andra akvariet?
#7 - 10 januari 2004 08:34
hakar på tråden.. jag har en liten ide..(som jag har snott från en annan här på zoopet). att ha en hylla med kanske 4-5 akvarier på höjd.. små akvarier.. kampfiskar yngel å sånt. men vill ha samma filter.. ett ytterfilter.. går det att grena in och utblås??
#8 - 10 januari 2004 08:51
Åhh jag blir så glad att jag nästan tjuter, den vattentunneln ska jag även använda i mitt tilltänkta "halvakvarium" (heter det så?) där det ska vara en arrowana i en del av akvariet, levande mangrove i en avskiljande landdel, och kanske tetror (förslag?) i en lite mindre del. TACK för alla svar.
#9 - 10 januari 2004 11:03
Jag hade en liknande lösning som "waterbridge".
Jag hade 3 akvarier sammankopplade med några vita rör(ca 5cm i diam.) som jag hade köpt hos en vvs-butik.
Sen hade jag en liten pump typ 200l/h som tryckte vatten i en slang från akvarie 1 till akvarie 3 för att få cirkulation.
#10 - 10 januari 2004 11:15
Jo visst händer det att fiskarna flyttar ibland, t.o.m. dvärgklogrodan brukar göra det. Men det är svårt att säga i vilken utsträckning det egentligen sker då det är två yngelkar/uppväxt-kar. Dessutom har jag relativt smala (ca 5cm) rör som inte är genomskinliga så det är nog lite läskigt att simma in där. Om någon vet var man kan hitta genomskinliga rör så är det bara att hojta till.
#11 - 10 januari 2004 12:04
torb: TILL
#12 - 10 januari 2004 12:51
har hittat den här länken till plexiglas rör men mottager gärna fler och billigare alternativ...

http://www.akriform.se/standard.asp?varu_meny=4

#13 - 10 januari 2004 13:12
Hur får man igång häverteffekten i ett så grovt rör?
#14 - 10 januari 2004 13:20
han på bio-elite länken hade gängade ändar så han fyllde väl vattnet i röret först, sen nere i akvariet skruvade han bort pluggarna, borde få stänga till ändarna vid varje vattenbyte om man inte har rören långt ner...
#15 - 10 januari 2004 13:47
OK, som jag tänkte då.
#16 - 10 januari 2004 13:49
Som sagt: TILL
Jag kan komma över genomskinliga rör betydligt billigare än hos Akriform, använder dem ofta i jobbet, hade bara inte tänkt så långt... Vill inte göra "reklam" på forumet, men kolla min annons "reflektorer" samma telenummer...
Mvh JE
#17 - 10 januari 2004 14:07
hur mycket tar du för 1m med 150mm invändigt?
#18 - 10 januari 2004 16:04
Hej!

Om du jobbar med plexiglas kan du då såga ändarna i 45 grader och limma ihop dom så man får en färdig konstruktion där hela är genomskinlig?
Då slipper man ju dom fula kopplingarna.
När man fyller så kan man kanske använda plastpåsar och tejp för att täta ändarna.
Annars borde man kunna trä in en syreslang och suga ut luften när bron ligger på plats.
Synd att jag bara har ett akvarium.

Urban

Annons