filtrerande räka cameroon armoured shrimp

#1 - 8 maj 2004 15:23
Är det någon som har erfarenheter av ovanstående räka (lat. Atyopsis gabonensis)? eller har någon bra länk med information om hur de vill ha det. Verkar vara en intressant rackare som inte ger sig på växter och andra djur.
Hur mycket volym ska man räkna till skaldjur? (mer, mindre eller samma jämfört med fiskar)

Hittade själv lite info på <u>www.shrimpcrabsandcrayfish.co.uk</u> under fan shrimp
#2 - 8 maj 2004 23:02
nej jag vet inget mer om dom. men jag startade en likadan tråd för ett tag sedan, fast fick inget svar.

det enda som hindrar mig från att köpa en är att jag inte vet om dom låter bli fiskar & växter. men vet du säkert att dom inte gör det?
#3 - 9 maj 2004 09:54
Jag pratade en del med en på Åleds akvarium (Arnolds son, kommer inte ihåg vad han heter). Och han sa att de var lugna och inte rörde varken fiskar eller växter, vilket verkar stämma med vad jag hittade på internet.
Fast jag lyckas inte hitta något om hur man ska sköta dem (pH, temp., Kh, foder etc.) och det känns lite dumt att bara chansa.
#4 - 10 maj 2004 00:30
jag ska ta och fråga han i affären här i göteborg vad han vet om dom, och vad han matar med osv.
men han är lite ivrig på att sälja saker, så han kommer nog bara säga att det e lungt att sköta dom som vilken räka som helst.

förresten vad kostar räkorna där du ska/kan köpa dom? här ligger dom på 95:- st tror jag det va.
#5 - 10 maj 2004 10:49
Er det denne? (tysk sida) http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=030
Amano mente att man kunne ha 50 amanoräkor i ett 100 liters akvarium, så kör på.
#6 - 10 maj 2004 11:56
Fast den här räkan har runt 10x större volym än en amano-räka, och det är inte en algätare.... Den är alltså stor som en stor signalkräfta.

Amanos tätheter är extrema dessutom, jag har aldig mött nån som kör enligt hans "en räka per två liter"; jag har ett 30-liters med cirka 50st 2cm långa ungdjur av Amano-räkor, och trots att de är så små är det redan väldigt tätt med räkor...
#7 - 10 maj 2004 16:25
10ggr större volym räcker väl inte?
#8 - 14 maj 2004 21:28
jag köpte en igår. i affären matade han med fling foder bla. och det verkar fungera, för dom både ömsar och växer.

den jag köpte är typ 4-5 cm. men är inte så där härligt mörkblå ännu utan snarare så som en kokt räka ser ut. jag fick den lite billigare iom att den va så liten. =)
#9 - 15 maj 2004 09:31
Åleds tog 180:- för en räka (han kallade dem för träräka men men) de han visade för mig var ungefär decimeterlånga och vackert mörkblå.
Jag är inte riktigt säker på att en räka trivs bara för att den ömsar skal. Flera av mina amanoräkor har ömsat skal under det första dygnet i ett nytt akvarium då de rimligtvis inte borde ha hunnit aklimatisera sig.
#10 - 15 maj 2004 09:32
Åleds tog 180:- för en räka (han kallade dem för träräka men men) de han visade för mig var ungefär decimeterlånga och vackert mörkblå.
Jag är inte riktigt säker på att en räka trivs bara för att den ömsar skal. Flera av mina amanoräkor har ömsat skal under det första dygnet i ett nytt akvarium då de rimligtvis inte borde ha hunnit aklimatisera sig.
#11 - 15 maj 2004 20:36
å fan! jag trodde att dom ömsade när dom växte bara. min har inte ömsat i mitt akvarium ännu i alla fall.
jag hoppas att den klarar sig. för jag kommer nog inte testa igen om den dör, det skulle vara ganska... dumt.

Annons