Filtrera med aktivt kol 24/7?

#1 - 8 april 2009 00:11
Funderar på att filtrera genom aktivt kol för att minska brunfärgningen av vattnet. Funkar det? Finns det några nackdelar att köra med kol länge? Byter självklart ut kolet ca 1 gång/månad :) Tänkte samtidigt att eftersom jag inte medicinerar så borde inte kolet kunna avge så mycket skit i vattnet när det blir gammalt. Tänkte jag lite krokigt där?
#2 - 8 april 2009 15:18
Jag tror inte att det är farligt med att jämt köra med aktivt kol. Men då måste man ju som sagt var byta ut det innan det blir för tätt. Men är det inte lite onödigt att köra så mycket med kol om man inte har särskilda problem?
#3 - 8 april 2009 15:25
MattiasL skrev:
Men är det inte lite onödigt att köra så mycket med kol om man inte har särskilda problem?

Vet inte, jag bara undrade om man kan "filtrera genom aktivt kol för att minska brunfärgningen av vattnet. Funkar det?" :p
#4 - 8 april 2009 18:23
Jag har hört att det ska ta bort brunfärgning men har själv aldrig provat. Sedan beror det väl på varför vattnet är färgat. Är det en rot som färgar så slutar det ändå färga med tiden.
#5 - 8 april 2009 19:35
MattiasL skrev:
Jag har hört att det ska ta bort brunfärgning men har själv aldrig provat. Sedan beror det väl på varför vattnet är färgat. Är det en rot som färgar så slutar det ändå färga med tiden.

Jo, klart det slutar färga, men det kan ta lång tid. Tänkte om det funkade mot "mangrovevatten" då akvtivt kol ska ta bort just missfärgningar i vatten. Har inte heller hört talas om att det ska ta bort färgningar från rötter, därför frågade jag :)
#6 - 8 april 2009 20:23
DAHLBERG skrev:
Funderar på att filtrera genom aktivt kol för att minska brunfärgningen av vattnet. Funkar det? Finns det några nackdelar att köra med kol länge?

1) Ja.
2) Nej. Fast kolet är bara aktivt i max en vecka (och egentligen förmodligen betydligt mindre).

Annons