Filteruppbyggnad?

#1 - 2 augusti 2004 22:21
Hur är ett bra ytterfilter uppbyggt? Jag har ett filter som krånglar lite. Modellen är en Hydor Prime 20 och ska pumpa 600l/h (den farten hade det visserligen bara som nytt). Nu var det två veckor sedan jag rengjorde det helt och hållet, och redan nu har den förlorat rejält i tryck igen.

Mitt ytterfilter består egentligen bara av 3 lager. Underst är det ett ca 17cm tjock "grov"-filtermatta (blå). Sedan är det nästan 10 cm keramik-"makaroner" (ca 1cm långa keramikrör). Och överst ligger det ett vitt finare filter. Allt detta ligger i en behållare i behållaren.

När jag rengjorde filtret förra gången så var det nästan bara det vita filtret längst upp som var smutsigt. Men trycket blev betydligt bättre efter tvätt.

1. Vad tycker ni jag ska göra? Kan jag lägga keramik-rören i botten och ha det grövre större filtret överst (eller tvätom) och strunta i det finare vita filtret?

2. Kan man göra detta utan att rubba bakterikulturen i filtret?

3. Kan det vara för mycket filtermaterial i filtret?

Tacksam för alla svar!
#2 - 2 augusti 2004 22:31
Makaronerna i botten är nog en bra idé, sedan kanske du skulle ta och skära den blå filtermattan i kuber.
Vill du sedan ha filtervadd på toppen kan du säkert ha det med, men som du märkt är det det som blir tätt först (den är inte helt nödvändig).
Allt detta kan du förmodligen göra utan att bakteriekulturen förstörs allför mycket.
Självfallet kan proppa ett filter så fullt med filtermatrial att det blir tätt, men behöver man inte pressa ihop det allför mycket är det nog lugnt ;)
#3 - 3 augusti 2004 10:33
Det kan vara slangarna som är igenkletade, och gör att trycket minskar.
#4 - 3 augusti 2004 12:35
Tack för svaren!

Om man klipper dem i kuber ökar cirkulationen i pumpen då?`

Slangarna är fina. Kopplade in dem i duschen och spolade på full fart, men det hjälpte inte. Sedan kom jag på att man kunde klämma på slangen samtidigt som man spolar, och då försvann allt. Jag har genomskinlig slang.

#5 - 3 augusti 2004 21:18
Det brukar rekomenderas att skära filtermattan i bitar, om det är för att det minskar flödesmotståndet eller av någon annan orsak vet jag inte.
Personligen använder jag makaroner med en tunn skiva blå filtermatta ovanpå i korgen längst ner och Ehfisubstrat i de övre korgarna med en sorts vaddmatta på toppen i mitt Eheim 2028.
I classicfiltret (2213) har jag nerifrån och upp makaroner, grönt trassel, substrat och toppar med vadd.
Har inte Eccofiltren skivor/block med filtermatta ?
I så fall är det väl bara att konstatera att det går att använda hela skivor och inte skurna i småbitar.
Det är bara att konstatera att ytterfilter kan fyllas med mångahanda typer av filtermaterial ;)
#6 - 3 augusti 2004 21:51
Tro mig.. slangarna är inte rena..
jag klämde och spolade mina tills dom såg rena ut...
men det var dom ej. Ta en lång ståltråd och bild fast en bit från en disksvamp (en ny) och dra igenom slangen, så ska du få se så mycket skit där sitter i den.
min blev som ny efter denna behandlig
#7 - 3 augusti 2004 22:51

Sällsynt att slangarna kletar så mycket så trycket skulle bli så dåligt skulle tro att problemet sitter i filtervadden.

plasera den blå duken som det första filtret beroende på pumpens konstruktion så blir det överst eller underst vattnet skall pacera den först skall vara av grövre modell plasera sen makaronerna i mitten .

Sen kasta vadden i soprona och fixa en bit sådan blå matta till eller något annat grövre filter överst kanske n¨ågot finare än det som du sätter i botten. detta bör göra så att du får en bra cirkulation med ett filter som håller igång länge utan att sacka oftast räcker detta beroende på hur stort ditt kar är och fiskarna och maten i vissa fall får man komplettera med ett innerfilter med fin matta som ett så kallat partickelfilter som endast har en funktion och det är att göra vattnet kristallklart från microskopiska partiklar som kan tänkas smita igenom det lite grövre ytterfiltret.

Vill man plasera partikelfiltret i ytterfilter behållaren får man tyvärr detta fenomen med snabbt igenkorkade filter och dåligt flöde och i och med detta försvinner iden med ytterfilter där du skall ha ett filter som står sig länge med en bra bakteriekultur vilken är mycket lätt att fördärva varge gång du rengör ditt filter.
#8 - 4 augusti 2004 02:23
Ett förfilter på insuget och kasta filtervadden är nog en bra ide. I vart fall vad jag skulle ha gjort.
Har makaroner av olika storlekar och en sort grus som översta (1a) lager i mitt filter. Provade med en tunn filtermatta först, men fick samma problem som du fick. Nu fungerar det bra.

Annons