Filtertipps till ett 720

#1 - 6 december 2007 09:16
Jag ska få skaffa ett nytt akvarium när sambon och jag ska flytta och det är nog inte helt omöjligt att jag får byta mitt 450 mot ett 720 då.

Vad rekomenderar ni för filterutrustning till ett 720 akvarium som jag ska ha som kombinerat växtakvarium och ciklidakvarium från amerika. Kommer ha Co2 gödning från tub och 8x35W T5 belysning.

I dagsläget har jag i 450 karet 2st Eheim 2252 innerfilter med extra filtermoduler. Tror ni dessa två innerfilter räcker till 720 också? Bör jag kopletera med något och i så fall vad? Jag är lite tveksam för ytterfilter då jag haft ett som läckte tidigare, ingen skada skedd men lite feg blir man.

Lite övriga tipps på hur man installerar och inreder lite större kar mottages tacksamt.
#2 - 6 december 2007 12:31
Jag skulle kanske kolla lite på www.vattenliv.nu och se om inte deras 808 eller kanske ännu bättre deras uvc filter under länken akvarie.
Jag kör själv med deras 808 i ett 720liters och tycker det snurrar på alldeles förträffligt.
Annars så skulle jag nog köra med en snygg bakgrund och ha filtret där...
Lagom stora filterkuber och biobollar tillsammans med en bra cirkulationspump.
#3 - 6 december 2007 13:25
Har ett 2252 med en modul som omrörare och för god ytcirkulatoin plus ett Fluval FX5
#4 - 7 december 2007 08:04
Hur står sig Fluval FX5 mot Eheims classicserie eller annat eheimfilter? Jag hade ett Fluval 404 tidigare som jag inte var speciellt nöjd över. Men FX5 kanske är bättre?

Hur mycket extra filter utöver mina två 2252 innerfilter på 1200l/h vardera kan tänkas behövas?
Maffia666
#5 - 7 december 2007 08:21
MagArne skrev:
Hur står sig Fluval FX5 mot Eheims classicserie eller annat eheimfilter? Jag hade ett Fluval 404 tidigare som jag inte var speciellt nöjd över. Men FX5 kanske är bättre?

Hur mycket extra filter utöver mina två 2252 innerfilter på 1200l/h vardera kan tänkas behövas?
Jag kör med just nu förtillfället med 2 st Eheim 2252 med två filtermoduler på varje, plus ett Litet fluval 205 ytterfilter där jag tog bort hållarna för filtermattorna och fyllde upp med bitar av grovfiltermatta istället. Och sedan korgarna fyllde jag med biobollar. Nu har jag kört med detta i ca en månad men det har funkat hittils. Nu har jag bara 3 Oscars och två Clarias plus en "vanlig algätare i mitt 720l kar och byter 20-30% i veckan.
#6 - 7 december 2007 11:55
MagArne skrev:

Jag har kollat på instruktionsvideon till Fluval Fx5 och jag kan säga att den avskräckte mig helt från att skaffa detta filter! Jag tror du skulle klara dig bra med ett tetratec ex 1200 som är ett tyst och välgjort filter och sååå lätt att hålla på med! sen har vi ju aquael unimax som är helt kanon!
#7 - 7 december 2007 12:31
Jag har inget emot att lägga några hundra extra för att få bra och problemfria produkter. För jag orkar verkligen inte med strulande produkter. Jag har bråkat en del med mitt Fluval 404 och aquael pumphuvuden. Så handen på hjärtat är fluval, tetratec, aquael m.m något att ha? Och är Eheim så överlägsna som många säger?
#8 - 7 december 2007 12:35
du behöver inget filler bara du har en bra botten!!!
#9 - 7 december 2007 12:38
joel90 skrev:
du behöver inget filler bara du har en bra botten!!!

Nu får du förklara för en okunnig som mig. Hur är en bra botten uppbyggd så man slipper använda filter? Men nåt som cirkulerar vattnet måste man väl ha?
Maffia666
#10 - 7 december 2007 13:30
MagArne skrev:
Jag har inget emot att lägga några hundra extra för att få bra och problemfria produkter. För jag orkar verkligen inte med strulande produkter. Jag har bråkat en del med mitt Fluval 404 och aquael pumphuvuden. Så handen på hjärtat är fluval, tetratec, aquael m.m något att ha? Och är Eheim så överlägsna som många säger?
Kör ett Tetra-Tec 1200 i ett annat kar och jag är mycket nöjd med det, har ett 18år gamalt Fluval ytterfilter som funkar lika bra ännu. Det jag hört om Eheim är att classic filtren håller bra klass. De nya ska tydligen inte hålla "Eheim" klass, men det finns många som har de nya och är jätte nöjda med dom. Du kan nog ha otur med vilket märke som helst. När jag köpte Tetra filtret så ingick allt filtermaterial och alla slangar med tillbehör, det är enkelt att mecka med och det är ett tyst filter. Du hittar knappt ett ytterfilter som kan konkurera med priset då allt ingår! Visst finns det billigare filter men börjar du räkna på allt du ska köpa till extra så har du snart passerat priset för vad du fått ge för ett Tetra-Tec.
#11 - 7 december 2007 15:18
808 skulle jag säga.
Kanske eheim classic filter.
#12 - 7 december 2007 15:28
De större Aqua-EL unimax filtrena skulle jag kika på. dubbla insug samt dubbla utblås. Finns med inbyggt UV-filter i också.
#13 - 7 december 2007 18:17
MagArne skrev:
Jag har bråkat en del med mitt Fluval 404 och aquael pumphuvuden. Så handen på hjärtat är fluval, tetratec, aquael m.m något att ha? Och är Eheim så överlägsna som många säger?
Eheim är inte längre vad det har varit och är absolut inte överlägsna! hört många som varit missnöjda med deras filter men ditt 2252 är ett förstklassigt filter men sen är tyvärr modellen helt förlegad och är väldigt oflexibelt! aquael tycker jag håller en väldigt hög kvalite på sina filter och jag har deras turbo, fan, unifilter och unimax (ytterfilter)! har även fluval 205 som jag är nöjd med, först och främst för att den håller ett bra flöde! min tetratec 700 tappar tyvärr väldigt mycket flöde fort men tror inte man har det problemet med ex 1200 då den har kraftigare slangar!
Maffia666
#14 - 7 december 2007 22:11
Maffia666
#15 - 7 december 2007 22:15
Vad sägs om detta som ett innerfilter?
http://www.akvarieshopen.com/eheim-fontaenpump-med-filter-3451-1200-p-803.html?cPath=93_231_601_234

Det ser ju ut som filtermodulerna till 2252, om man skulle kunna köra det stående.
#16 - 8 december 2007 00:46
Maffia666 skrev:
Vad sägs om detta som ett innerfilter?

http://www.akvarieshopen.com/eheim-fontaenpump-med-filter-3451-1200-p-803.html?cPath=93_231_601_234

Det ser ju ut som filtermodulerna till 2252, om man skulle kunna köra det stående.
ja detta kan man köra stående och det var ett väldigt bra pris måste jag säga!!! jag har kollat på guldfisken.se och räknat fram att det skulle kosta ca.2252kr att köpa alla delar inkl. filter!
Maffia666
#17 - 8 december 2007 06:17
åheim skrev:
ja detta kan man köra stående och det var ett väldigt bra pris måste jag säga!!! jag har kollat på guldfisken.se och räknat fram att det skulle kosta ca.2252kr att köpa alla delar inkl. filter!

:D:D:D Ja det var ju en passande summa 2252;).Tyckte oxå det verkade billigt. Om man nu bara ville köra med innerfilter så kan ju detta vara ett alternativ kanske.
#18 - 8 december 2007 12:39
Har spanat lite på det dammfiltret förr och varför inte köra vidare på innerfilter. Kan ju vara skönt att ha samma komponenter till samtliga pumpar/filter. Jag är iaf väldigt nöjd med mina två 2252:or. Jag vill ha rejäla saker som håller även om det kostar en mindre förmögenhet. Mycket roligare att jobba med rejäla prylar också.
Maffia666
#19 - 8 december 2007 13:03
MagArne skrev:
Har spanat lite på det dammfiltret förr och varför inte köra vidare på innerfilter. Kan ju vara skönt att ha samma komponenter till samtliga pumpar/filter. Jag är iaf väldigt nöjd med mina två 2252:or. Jag vill ha rejäla saker som håller även om det kostar en mindre förmögenhet. Mycket roligare att jobba med rejäla prylar också.
Kan bara hålla med dig angående 2252 det finns inget innerflter som kan mäta sig med detta, när det gäller drift säkerhet, och det bara pumpar på fast det är mycket skit i filtermaterialet:D. Jag tyckte oxå att det filtret såg intresant ut, om man nu bara ska köra med innerfilter. det kanske inte är så snyggt i karet men man behöver då inte vara orolig för et läckande ytterfilter.

Annons