En fundering.
Mycket har diskuterats här kring biobollar, och de kostsamma förpackningarna med substrat av allehanda märken.
Vid mitt senaste besök på Granngården (Lantmännens affärer), så såg jag lavakross för blomkrukor och rabatter (Weibulls). Fanns som röd eller grå kross. Det stod på påsen att det var gödslat, så det är troligtvis impregnerat med någon fosfat/nitrat-kombo. (PMDD kanske ;-). Någon organisk gödsel som koskit är det dock inte, eftersom det bara är grus i påsarna. Men en säck med 12 kg har jag för mig gick på en hundring.
Någon som testat detta i ett filter?
Det borde ju gå att laka ur krossen från berikningen. De flesta av stenarna är enligt min bedömning ungefär som Ehfilav.
Parentes: Dessutom hittade jag en kartong med pimpsten (Ca: 50 st i storlek ungefär som golfbollar-inte runda dock)(f ö Landmanns sten för bastu/eldstad), som jag lade i blöt. Några av stenarna flöt, så de hamnade i trädgården, men jag har lagt i ett trettiotal i yngelakvariet med framgång. Körsbärsräkorna lägger ägg i "stenröset", och eftersom pimpstenen är ljus, samlas grönalger på dem, som ancistrusynglen gillar.